Har et problem med XML-fil fra Windows til Mac // FM2014

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Har et problem med XML-fil fra Windows til Mac // FM2014

Innleggav KidAndres » søn 01.06.2014 19:37

Hei!

Jeg har et problem jeg håper noen kan hjelpe meg med å bli klokere på. Jeg skal prøve å forklare så godt som mulig.

Jeg spiller en del FM2014 på min MacBook nå som jeg er ferdig med skolen for i år, og jeg er en graphics-geek når det kommer til selve spillet, dvs. at jeg liker å oppdatere alle ligaene med riktige logoer, drakter og facepacks osv... Noen laster jeg ned (fra sortitoutsi.net), men mye av draktene lager jeg selv via Photoshop. For å få disse draktene til å fungere i selve spillet er det to ting man kan gjøre:

1) Noe jeg gjør ganske ofte er å laste ned en ferdig laget pakke med en vilkårlig liga jeg vil putte inn i spillet, pakke det ut i riktig katalog og starte opp spillet og vips, så funker det.

2) Jeg oppdaterer drakter til klubber jeg allerede har lagt inn i spillet ved å bruke fremgangsmåte nr. 1. Da lager jeg bare selve draktene i Photoshop i riktig størrelse og format, lagrer de i gitt katalog for gitt klubb, for eksempel: om jeg vil lage nye drakter til Manchester United, Arsenal eller Liverpool, lager jeg disse i Photoshop, re-sizer de til 220x220, lagrer de i PNG-format, og skriver over eksisterende drakter i katalogen de befinner seg i. Her trenger jeg ikke å gjøre noen forandringer i config.xml-filen som styrer det hele.

3) Om jeg vil lage drakter til en liga som ikke har noen drakter tilgjengelig for nedlasting, så må jeg lage draktene fra bunn for så å lage en config.xml fil. Og det er her problemet mitt kommer inn.

Jeg spiller for tiden i med et savegame i Sør-Amerika og hadde lyst å lage draktene til colombiansk Segunda Division, altså divisjonen under Primera. For ordens skyld: jeg har draktene til Primera installert, de finnes allerede og er lastet ned fra sortitoutsi.net.

Men tilbake til problemet mitt. Jeg har laget draktene og det neste på programmet er å lage en config.xml-fil for å få kjørt draktene in-game. Denne har jeg pleid å lage i vanlig notepad i Windows. Jeg har brukt en allerede eksisterende config.xml-fil og redigert den til å gjelde riktig ID-nr (hver klubb har sitt unike ID-nr i selve spillet for å kunne gjenkjenne nettopp drakter og grafiske ting), samt riktig navn som matcher navnet på bildefilene av draktene jeg har laget, for eksempel America_1.png.

Dette arbeidet har jeg som regel gjort på min gamle pc, for av en eller annen merkelig grunn vil ikke filene fungere om jeg redigerer de eller oppretter nye i enten TextEdit eller NotePad for Mac. Så lenge jeg har redigert filene på PC-en og så lagret de korrekt og flyttet de til riktig katalog på Mac'en (som regel via hjelp av en USB-pinne), så har dette aldri vært noe problem - helt til nå, i alle fall.

For samme hvordan jeg gjør det nå så nekter Mac å godkjenne filen etter den er lagt over til MacBook'en. Jeg aner ikke hva som skjer, og jeg trenger hjelp til å finne ut av det, for dette begynner rett og slett å bli riktig plagsomt :-/

For å vise hva jeg mener med bilder; under har du tre bilder som viser hvordan filene ser ut når jeg åpner de i Finder på Mac, bilde 1 viser en preview av de to filene det er snakk om, den ene i *.txt format, den andre i *.xml format. Den i *.txt format i forhåndsvisningen viser innholdet i selve filen, mens den andre er tom, altså den vil ikke fungere:

Bilde

Bilde 2 viser en katalog med grafikken slik den ser ut i en mappe som fungerer som den skal med tanke på både drakter og config.xml fil:

Bilde

Bilde 3 viser den mappen jeg holder på å gå sprø på akkurat nå; Colombia med en xml-fil som ikke fungerer:

Bilde

Noen som kan hjelpe meg med å finne ut nøyaktig hva det er jeg gjør galt?

Eventuelt; noen som vet om en XML-konverter hvor man kan bare lime inn tekstdokumentet og trykke "konverter", så blir det automatisk gjort om til XML? Jeg kjøpte og lastet ned XML Notepad via appstore i går, men skjønte lite av hvordan den fungerte, så har egentlig droppet det...

MVH
-A-

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Har et problem med XML-fil fra Windows til Mac // FM2014

Innleggav Lars A. Gundersen » søn 01.06.2014 21:00

Vet ikke helt hvorfor denne ligger i katalogen Linux, men uansett: Det første man tenker på som en potensiell kidle til slike problemer er tegnsett-koding og linjeskift-koding.

Enkelt sagt har Windows og Mac (og UNIX) historisk sett hatt forskjellige måter å mappe tegn-koder til faktiske tegn på, og har også hatt forskjellige koder for å markere linjeslutt/skift på. Dette er det lett å gå seg vill i, men det første jeg ville gjort var å laste ned TextWrangler for Mac, det er gratis teksteditor som hjelper deg å holde tunga rett i munnen.
Den er ikke destruktiv i forhold til tegnsettkoding og linjeskift, i motsetning til TextEdit. Åpne fila med den (den kan åpne alle mulige filer), gjør redigeringene dine, lagre og sjekk om det hjelper.

Om ikke kan det være at Mac-versjonen av spillet forventer en annen tegnsettkoding enn PC-versjonen. Om du ikke kan finne ut hvilken det er (kan du ikke åpne en av filene som kommer med spillet på Mac og sjekke eller bruke den?), må du bare prøve deg fram. TextWrangler kan konvertere mellom tegnsettkodinger og linjeskiftkodinger. Det kan i forhold til linjeskiftkodinger og generelt for å feilsøke tegnsettingsproblemer være lurt å slå på visning av usynlige (kontroll) tegn i TextWrangler.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Har et problem med XML-fil fra Windows til Mac // FM2014

Innleggav KidAndres » søn 01.06.2014 21:06

Takk for svar.

Beklager, jeg så nå når du påpekte det, at jeg hadde posta det i feil forum. Så bare Annen Programvare/Spill, jeg :-! Min feil!

Jeg skal laste det ned, men jeg fikk av en eller annen grunn det til å fungere nå, alt jeg gjorde var å redigere navn frem og tilbake fra Finder -> Get Info. Skjønner ingenting, men neste gang bruker jeg Text Wrangler bare for å være sikker...

:)

-A-

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere