Redusere bildekvalitet og rødmerke

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Redusere bildekvalitet og rødmerke

Innleggav terjejh » ons 27.08.2014 20:12

Jeg bruker ofte(st) redusere kvaliteten (størrelsen) på bildefiler ned til ca 20-30%, før jeg sender dem som vedlegg til epost. Bildereduksjon er også aktuelt for å håndtere lengre rapporter med mange bilder. Slike mindre bildekopier har jeg gjort i Gimp under lagring med et annet navn, og om aktuelt klippe til utsnitt, og justere lys- og kontrast først.

Ønsker her å høre om noen har erfaring/tips til hvordan man kan gjøre dette mer effektivt på en blokk av flere bildefiler, ev. alle i en katalog og automatisk få nye navn, slik at originalfilene beholdes.
Kan f.eks ImageMagic gjøre noe sånt, ev. hvordan?

Svar
Jeg har funnet en løsning på denne første delen som følger:
ImageMagick har en kommando 'convert' som kan benyttes i kombinasjon med 'find' for batch-konvertering, som vist i denne lenken http://www.garron.me/en/bits/resize-low ... batch.html
ImageMagick Command Line Tutorial er også en nyttig referanse
http://xahlee.info/img/imagemagic.html
i tillegg til 'man ImageMagick' og 'man convert'

To konkrete kommandoeksempler
1) Redusere kvaliteten til 30% på alle bildefiler i aktuell mappe (overskriver eks. filer)
Kode: Merk alt
find . -name "*.jpg" -exec convert -quality 30% {} {} \;

2) Redusere kvaliteten til 30% på alle bildefiler i aktuell mappe, og lagre de komprimerte i /tmp (overskriver ikke originalfilene i mappa)
Kode: Merk alt
find . -name "*.jpg" -exec convert -quality 30% {} /tmp/{} \;

Da gjenstår fortsatt å finne løsning på siste del:


I rapportsammenheng kan det være nyttig å kunne "rødmerke" (redline) områder på bilder, typisk med en rød linje i form sirkel eller elipse og/ev med henvisningspiler/tekst tilknyttet. Ønsker å få tips til verktøy/framgangsmåte for dette, gjerne med Gimp om det blir enkelt nok.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Redusere bildekvaliteten og rødmerke kommentarer

Innleggav Kjetil Kilhavn » fre 29.08.2014 12:43

Du kan også ta en kikk på mulighetene i Digikam, beskrevet i denne artikkelen fra 2011. Mulighetene er sikkert ikke blitt dårligere i nyere versjoner.

Om det finnes muligheter i Digikam for å løse dette med rødmerking er jeg tvilende til, men man skal jo ikke utelukke noe når det gjelder fri programvare.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Redusere bildekvaliteten og rødmerke kommentarer

Innleggav moma » fre 29.08.2014 16:31

Hei,
Dine find...convert eksempler er nyttige..

Jeg har testet Phatch programmet som kan batch-kjøre samme kommando på flere bilder. Det er mulig å skrive egne skript i Python. Phatch har krasjet et par ganger i mine forsøk.
Ref: http://photobatch.stani.be/ (finnes i repo)

Jeg benytter Inkscape (File -> Export Bitmap...) eller Shutter for å rød-markere (med sirkler og piler) mine skjermbilder. Shutter er et godt program for skjermfangst. Det har også et lite editor for rødmerking og tekst. Men editoren er vel ikke stand-alone? Man må gjennom Shutter først. Sjekk: shutter --help.
Ref: http://shutter-project.org/ (finnes i repo).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Redusere bildekvaliteten og rødmerke kommentarer

Innleggav terjejh » fre 29.08.2014 22:29

Takk for tipsene som jeg noterer meg og skal ta en titt på, Kjetil og moma.

I mellomtiden har jeg gått til "kilden" (zendata.no), der jeg tidligere hadde sett at slik rødlinjemerking var brukt gjennom flere lærebøker om OpenOffice. Og jeg har fått en illustrativ guide på hvordan dette ble gjort.

Og det beste av alt, man trenger heller ikke "gå over bekken etter vann". Hovedpoenget er å ta inn og bruke tegneverktøyene i OpenOffice/LibreOffice Writer, så kan man kommentere importerte bilder direkte mens man utformer en rapport.

Her et skjermbilde jeg har tatt fra yr.no og øvd meg litt på:
Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]