Varsling om diskfeil

Har du funnet en feil? Søk i dette forumet, så lag en ny tråd. HUSK BESKRIVENDE OVERSKRIFT!

Varsling om diskfeil

Innleggav Kaj » man 23.05.2016 8:18

Under arbeid med et større Word-manuskript får jeg denne popopp-meldingen:

«Det er en alvorlig diskfeil i filen ~Word Work File S{FC0C96C3-A4C0-AE4E-80C7-210E22BC5097}.tmp.»

Hva betyr det?
medlem i 94 måneder
 

Re: Varsling om diskfeil

Innleggav Morse » man 23.05.2016 19:31

Kan vi få vite mer om omstendighetene? Hvilken versjon av MacOS X? Hvilken versjon av Word?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Varsling om diskfeil

Innleggav Kaj » man 23.05.2016 23:05

Det er en iMac fra 2009, OS X El Capitan, versjon 10.11.4 nylig reinstallert, Word fra Office 2016.
medlem i 94 måneder
 

Re: Varsling om diskfeil

Innleggav Morse » tir 24.05.2016 1:44

Har sett omtrent samme feilmelding hos en som hadde automatisk lagring skrudd på, og svært liten ledig plass på harddisken. Han fikk løst problemet ved å kvitte seg med en del overflødige saker fra disken, og for sikkerhets skyld dele dokumentet (over 900 sider, avhandling om en urbefolknings historie) opp i to deler.

Bare et skudd i natten, men ringer det noen bjeller?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Varsling om diskfeil

Innleggav Kaj » tir 24.05.2016 8:26

Jeg skal tømme nedlastningsmappen og skru av automatisk lagring. Jeg får også opp et vindu som varsler for lite diskplass under lagring.
medlem i 94 måneder
 

Re: Varsling om diskfeil

Innleggav Morse » tir 24.05.2016 14:02

AHA! Husk MINIMUM 10 % ledig plass på disken, helst 20 %. Systemet må ha litt alburom, ellers går det hele i stå. Merkelig nok er nedlastingsmappen et slags Area 51 for mange, der finner man ofte ørtenogfemti utgaver av Adobe Flashplayer, Java, og annet ræl. Frem med skurekosten! :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Varsling om diskfeil

Innleggav Kaj » tir 24.05.2016 17:44

Men jeg har 454 GB (90%) ledig kapasitet på hd.
medlem i 94 måneder
 

Re: Varsling om diskfeil

Innleggav Mumle » ons 25.05.2016 21:12

Jeg foreslår at du tar backup umiddelbart på flere minnepinner, og prøver deg fram på ulikt vis:
Sjekk disken med Diskverktøy. Det kan være en del ting som ikke stemmer i filsystemet. Reparer dette.
Forsøk å dele opp filen i flere mindre filer.
Ikke lim dem sammen igjen før du er ferdig med å skrive og redigere.
Vær særlig oppmerksom på tabeller og figurlister. De blir ofte rare i Word. Lager trøbbel.
Siden du allerede har backup kan det være et forsøk verd å rense filene ved å kopiere dem over i et annet program som bruker ren tekst, og så legge dem inn igjen. Da mister du formatering, men slipper unna kodekaoset i et Word-dokument som er klipt og limt i noen måneder.
medlem i 220 måneder
 

Re: Varsling om diskfeil

Innleggav Kaj » ons 25.05.2016 22:12

Over i TextEdit f.eks., og tilbake til et nytt Word-dok-?
medlem i 94 måneder
 

Re: Varsling om diskfeil

Innleggav Morse » tor 26.05.2016 4:48

Fant denne her:
I fixed this problem by . . . repairing permissions.
This feature was removed from El Capitan, so I had to manually enter it. To do so:
1. Open Terminal
2. Copy and paste the following: sudo /usr/libexec/repair_packages --repair --standard-pkgs --volume /
3. Wait a few minutes...I had hundreds of permissions that needed fixed.
4. Quit and re-open Word. Warning dialog box is gone.

https://discussions.apple.com/thread/7377838?tstart=0

Mer om "how to": http://osxdaily.com/2015/11/04/verify-r ... -mac-os-x/

Men det aller enkleste er å kjøre denne: http://www.titanium.free.fr/onyx.html

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Varsling om diskfeil

Innleggav Mumle » tor 26.05.2016 8:55

Morse har rett som vanlig. Vær bare klar over at det er to slags problemer oppe i tråden:
Det ene er "repairing permissions" som er en justering av egenskapene til filene, i forhold til systemet på disken.
Slike feil retter du med Diskverktøy, eller et program som retter tillatelsene (det stemmer at denne funksjonen er tatt ut av Diskverktøy)
Det andre er eventuelle feil i Word-filen. Det kan du rette opp ved å f.eks. lime all teksten inn i text edit og lime det inn igjen i en helt ny wordfil. Men da må du rekonstruere all layouten. Husk at det ikke lønner seg å produsere ny tekst i en kjempefil. Del store dokumenter opp i kapitler.
medlem i 220 måneder
 

Re: Varsling om diskfeil

Innleggav Morse » fre 27.05.2016 12:36

Mumle, det siste er et MEGET betimelig og godt råd. Har sett diverse gråt og tenners gnissel over kjempefiler som har kræsjet, både i Word, QuarkXPress og Indesign. Og det er f. eks. så mye enklere å sende fra seg et kapittel til korrekturlesning enn et mammutverk på tusenvis av sider som lett blir en uspiselig byrde for hvem som helst. Og har man meget på hjertet, lønner det seg å skrive i rent tekstformat – så kan man, når komposisjon og korrektur er klar, formattere til slutt, og herje fritt med skriftsnitt/fontstørrelser/diakritiske tegn osv...

Folk med store meddelelsesbehov, kunnskaper og skrivekløe kan ofte ha fordel av å se på programmer som Scrivener, iA Writer, Bean, Mellel, osv. osv. og heller siden ta med seg resultatet og hive seg på den store Word-vogna for endelig layout/formattering. Har brukt alt for mange timer av mitt liv på å skrive lange ting direkte i Word...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Varsling om diskfeil

Innleggav Kaj » fre 27.05.2016 18:59

Dette vell av gode råd har jeg nå ett for ett begynt å følge så godt jeg kan. Word 2016 er reinstallert , manus skiftet over til Textedit og tilbake til Word i mindre avdelinger, så får vi se. Men jeg har arbeidet i årevis med betydelig større manuskriper tidligere, og det er først med det nye Office 2016 det ble problemer av denne art.
medlem i 94 måneder
 

Re: Varsling om diskfeil

Innleggav Morse » fre 27.05.2016 23:24

Har gått tilbake til Office 2011, jeg :-(

https://machow2.com/how-to-fix-problems ... 6-for-mac/

Men fint at du tar i bruk Textedit, det er et program som, i likhet med Preview/Forhåndsvisning, kan så mye, mye mer enn det som synes på overflaten! :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til v4 Feilrapportering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere