Gir opp!!!!

Gir opp!!!!

Innleggav mezzorina » tir 13.11.2007 9:42

La inn Kubuntu for 2 dager siden :-( .....angrer som bare rakker`n nå!!!
Vil tilbake til XP men siden jeg la inn Kubuntu på hele partisjonen så får jeg ikke fjernet det. Skjer ingenting når jeg legger inn cd med XP, altså den vil ikke boote fra cd. Problemet med Kubuntu er det at jeg klarer ikke å åpne programmer da den spør hva jeg skal åpne de forskjellige programmene i........Syns dette var vanskelig jeg :-) Noen som kan hjelpe på noe vis? kanskje kan klare å overbevise meg om at Kubuntu er bra?
medlem i 197 måneder
 

Re: Gir opp!!!!

Innleggav omaha » tir 13.11.2007 11:09

Hei :-)

Tror du ville hatt større suksess med Ubuntu enn Kubuntu, så om du ønsker å prøve Linux forsøk Ubuntu eller om du ønsker KDE - last ned og prøv OpenSuse 10.3 som ihvertfall etter min oppfatning er et bedre valg for KDE.

For å få installert XP er det greiest å boote Kubuntu LiveCD'en. Så starter du Parted (eller er det Qparted i KDE). Da kan du slette alle partisjoner og formatere som du ønsker. Husker ikke i farten hvor parted ligge i KDE menyene...

Det er ingen ting i veien for bruke XP og Ubuntu på samme maskin. Da kan du først legge inn XP på 30-40gb. Sett av 20 gb (mer enn nok) på slutten av disken til Linux og lag en egen NTFS partisjon i midten for alle filer (musikk osv) .
medlem i 205 måneder
 

Re: Gir opp!!!!

Innleggav tjodolv » tir 13.11.2007 11:24

Når du sier at du ikke skjønner hva du skal åpne de forskjellige programmene i: Forsøker du å legge inn programmer som du brukte i Windows? Det er forskjell på Windows og Linux (og OS X), og de kan ikke kjøre de samme programpakkene. For eksempel er Windows sine programmer kjennetegnet ved at filen som starter programmet er en .exe fil, mens på OSX er det en .app (som egentlig ikke er en fil, men en "pakke" av filer). Linux bruker igjen et annet format.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Gir opp!!!!

Innleggav mezzorina » tir 13.11.2007 11:46

Tusen takk "omaha"!!!
Skal prøve å boote fra Kubuntu cd`n:) men må først finne ut hvor jeg finner "parted" hva nå det er hehehe.....
Kommer tilbake om jeg sitter fast:)

omaha skrev:Hei :-)

Tror du ville hatt større suksess med Ubuntu enn Kubuntu, så om du ønsker å prøve Linux forsøk Ubuntu eller om du ønsker KDE - last ned og prøv OpenSuse 10.3 som ihvertfall etter min oppfatning er et bedre valg for KDE.

For å få installert XP er det greiest å boote Kubuntu LiveCD'en. Så starter du Parted (eller er det Qparted i KDE). Da kan du slette alle partisjoner og formatere som du ønsker. Husker ikke i farten hvor parted ligge i KDE menyene...

Det er ingen ting i veien for bruke XP og Ubuntu på samme maskin. Da kan du først legge inn XP på 30-40gb. Sett av 20 gb (mer enn nok) på slutten av disken til Linux og lag en egen NTFS partisjon i midten for alle filer (musikk osv) .
medlem i 197 måneder
 

Re: Gir opp!!!!

Innleggav mezzorina » tir 13.11.2007 11:47

tjodolv skrev:Når du sier at du ikke skjønner hva du skal åpne de forskjellige programmene i: Forsøker du å legge inn programmer som du brukte i Windows? Det er forskjell på Windows og Linux (og OS X), og de kan ikke kjøre de samme programpakkene. For eksempel er Windows sine programmer kjennetegnet ved at filen som starter programmet er en .exe fil, mens på OSX er det en .app (som egentlig ikke er en fil, men en "pakke" av filer). Linux bruker igjen et annet format.


Nei ikke programmer jeg brukte i XP.....syns dette var vanskelig, skal nå prøve å fjerne det å heller legge inn xp OG ett av de andre linuxene:)
Tusen takk
medlem i 197 måneder
 

Re: Gir opp!!!!

Innleggav Draemora » tir 13.11.2007 17:57

XP cden nekter å boote med linux installert, ihvertfall gjorde min det (XP Pro SP2 32bit), så du må nok formatere disken før du får lagt inn XP igjen.
medlem i 202 måneder
 

Re: Gir opp!!!!

Innleggav ak » tir 13.11.2007 18:08

Det gir ikke mening i det hele tatt. Booter du fra CDen skal ikke disken bli spurt, kanskje du har feil boot-rekkefoelge i BIOS?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Gir opp!!!!

Innleggav Draemora » tir 13.11.2007 18:14

Mening eller ikke, forrige gang jeg prøvde å installere xp med linux installert (skulle legge hele HDD til XP) greide ikke cden å boote ferdig, fjernet alle linux partisjoner, bootet helt problemfritt..
Samme merket jeg en markant forskjell i ytelse i XP i dual boot mot enerådende. Det gir heller ingen mening, men slik var det nå...
medlem i 202 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]