Installere Ubuntu på spesifik XP partisjon

Installere Ubuntu på spesifik XP partisjon

Innleggav joms » søn 26.10.2008 23:18

Hei hei.

Har tenkt å installere Ubuntu Linux på min pc. Det er allerede 2 partisjoner på denne pc'n. På den ene partisjonen har jeg programmer og lignende, og den andre er for øyeblikket helt tom. Finnes det en måte å installere Ubuntu på den tomme partisjonen uten at den andre blir berørt?

Mvh Joms.
medlem i 185 måneder
 

Re: Installere Ubuntu på spesifik XP partisjon

Innleggav omaha » man 27.10.2008 1:35

Det går helt utmerket. På UbuntuCD'n finner du Gparted i en av menyene. Det er et partisjonsverktøy.

Uansett vil jeg anbefale deg å ta backup før du begynner med partisjonering (det har ikke noe med Linux å gjøre - det bør alltid gjøres før man "tukler" med harddisker.

Så til det du spør om:
Jeg vet ikke hvor mye plass du har til overs, men 20gb er vanligvis godt med plass for Ubuntu med mindre du skal virtualisere andre OS i Ubuntu. Dersom du sletter den tomme partisjonen med Gparted kan du deretter formatere det tomme området unntatt de bakerste 20gb med f.eks Ext3. Så lar du de siste 20 gb være uformatert. Når du starter installasjonen av Ubuntu får du spørsmål om formatering og da kan du velge det uformaterte/"tomme" området på 20gb.

Det kommer ny versjon av Ubuntu fredag tror jeg.
medlem i 205 måneder
 

Re: Installere Ubuntu på spesifik XP partisjon

Innleggav sornes » man 27.10.2008 7:59

medlem i 191 måneder
 

Re: Installere Ubuntu på spesifik XP partisjon

Innleggav joms » man 27.10.2008 10:16

Takk for svar. Hørtes ut som det skulle være mulig å greie dette.

Harddisken er på 60Gb der hver av partisjonene er på 30Gb. Har tenkt at XP partisjonen skal stå uberørt, på en av de to partisjonene. Mens Ubuntu får den andre partisjonen.

Lønner det seg å vente på den nye versjonen?
medlem i 185 måneder
 

Re: Installere Ubuntu på spesifik XP partisjon

Innleggav geirendre » man 27.10.2008 19:42

Tja, det er jo ikke mange dagene til Ibex slippes,
http://www.ubuntu.com/getubuntu/countdown
og med en god del ny funksjonalitet.....
http://www.maximumpc.com/article/featur ... repid_ibex

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Installere Ubuntu på spesifik XP partisjon

Innleggav joms » tir 28.10.2008 0:13

Virker fristende å vente på den nye versjonen. Er denne mer/mindre ustabil enn versjonen før da?
medlem i 185 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]