Wine kjører ikke.

Wine kjører ikke.

Innleggav Joamann » man 03.11.2008 22:55

Hei. Jeg har nylig installert Wine på mitt Ubuntu 8.10 Os, men jeg får ikke kjørt det. Når jeg f.eks skal åpne en .exe fil med Wine skjer det overhode ingenting.
Hva er feilen?

Btw, skrev "wine program" i terminalen og da fikk jeg dette:
Bilde var tydeligvis for bredt, her er link: http://i220.photobucket.com/albums/dd20 ... rminal.png
medlem i 196 måneder
 

Re: Wine kjører ikke.

Innleggav TO » tir 04.11.2008 0:15

Ga du full sti til programmet? Du kan sjekke med den første av disse:
$ ls ./sti/til/programmet.exe
$ wine ./sti/til/programmet.exe
medlem i 212 måneder
 

Re: Wine kjører ikke.

Innleggav rstormo » tir 04.11.2008 7:16

wine notepad så skal notisblokken kjøres. Funker dette så er wine installert ok.
kjører du wine i fra terminal så kan det lønne seg og stå i katalogen hvor exe filen din er da blir det wine program.exe. Eller så må du vite full path.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Wine kjører ikke.

Innleggav Joamann » tir 04.11.2008 8:28

Jeg får kjørt notepad. Fikk ikke helt til det med sti'ene, for jeg fikk ikke startet noe med det.
medlem i 196 måneder
 

Re: Wine kjører ikke.

Innleggav TO » tir 04.11.2008 11:18

Er programmet ditt ett som må installeres i Windoze? Da må også denne programinstallasjonen gjøres i Wine, typisk noe som: wine ./sti/til/setup.exe
medlem i 212 måneder
 

Re: Wine kjører ikke.

Innleggav Joamann » tir 04.11.2008 13:17

Nå skjønner jeg ingenting. Hvordan gjør jeg det med $ wine ./sti/til/programmet.exe?
medlem i 196 måneder
 

Re: Wine kjører ikke.

Innleggav TO » tir 04.11.2008 15:24

Hvis du ikke bruker terminalen så kan du sikkert se under Wine menyen og finne noe som heter noe som "Browse C:\ drive" . Med utforskeren kan du lete deg fram til mappa med programmet er og dobbelklikke på fila for å starte det.
medlem i 212 måneder
 

Re: Wine kjører ikke.

Innleggav Joamann » tir 04.11.2008 15:45

Det skjer ingenting når jeg trykker på Browse C: Drive
medlem i 196 måneder
 

Re: Wine kjører ikke.

Innleggav debianuser » tir 04.11.2008 16:30

Hvilket program er det du skal starte? Ligger mappen med programmet på skrivebordet, hvis ikke, hvor ligger den?

Når det blir sagt ting som /sti/til/programmet.exe så betyr det i det tilfellet at filen programmet.exe ligger i en mappe som heter "til" som igjen ligger i en mappe som heter "sti". På samme måte vil /home/dittbrukernavn/Skrivebord/ være mappen som inneholder alt på skrivebordet ditt og der du selvsagt bytter ut "dittbrukernavn" med det faktiske brukernavn på ubuntuinstallasjonen.

For å navigere i denne strukturen i terminal bruker du kommandoen cd, eksempel:
Kode: Merk alt
cd /home/

For å se innholdet i en mappe navigerer du deg frem til den med "cd" for så å kjøre kommandoen ls. Når du så har kommet deg frem til mappen med der programmet ligger kjører du da kommandoen ls for å se hvilken fil som slutter på .exe og enten starter med programnavnet eller setup. Denne kjører du så ved å bruke kommandoen:
Kode: Merk alt
wine detdufantutvarfilnavnet.exe

Spør gjerne om du ikke får dette til.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Wine kjører ikke.

Innleggav Joamann » tir 04.11.2008 17:14

Programmet jeg skal starte er en setupfil av filtype exe. Den ligger i en mappe på skrivebordet. Jeg prøver å skjønne det du skrev, men det er veldig nytt for meg, så jeg skal si ifra hvis jeg trenger hjelp.
medlem i 196 måneder
 

Re: Wine kjører ikke.

Innleggav Joamann » tor 06.11.2008 15:43

Får det ikke til.
medlem i 196 måneder
 

Re: Wine kjører ikke.

Innleggav debianuser » tor 06.11.2008 15:47

Det du sa der er mer som å komme til doktoren og si at: "Det er noe galt med kroppen min, men jeg vil ikke fortelle deg hvorfor jeg vet det eller hvor jeg har vondt, det må du finne ut" :-P

Mer info om hva som gikk galt og hvor det sa stopp.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Wine kjører ikke.

Innleggav Joamann » tor 06.11.2008 20:19

Nå fikk jeg det faktisk ordntlig til. Jeg prøvde å installere photoshop cs3, men når installasjonen var ferdig så fikk den bare installert "Shared compnents" eller noe, også går det ikke ann å avinstallere de igjen.
medlem i 196 måneder
 

Re: Wine kjører ikke.

Innleggav moma » fre 07.11.2008 12:40

Hei,

Det skader vel ikke å prøve Wine-doors. De påstår at den gjør installasjonen og kjøring av Windows-applikasjoner enklere. Jeg har prøvd den tidligere med varierte resultater.
Du finner en ferdig pakke for Debian/Ubuntu på http://www.wine-doors.org/wordpress/?page_id=2

Hvis du senere ønsker å fjerne Wine-door så kjør
sudo apt-get remove wine-doors

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron