Kubuntu 8.10 eller Linux Mint Elyssa KDE Edition?

Kubuntu 8.10 eller Linux Mint Elyssa KDE Edition?

Innleggav soggybob » fre 21.11.2008 15:16

Helleu!

Jeg vurderer sterkt å bytte fra WinXP som hovedOS til enten Kubuntu eller Linux Mint KDE Edition, og foretrekker altså KDE framfor Gnome eller noen av de andre alternativene. Jeg har prøvekjørt begge distroene et par uker nå, og klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal gå for.

Kubuntu 8.10 bruker som kjent KDE 4.1, mens nåværende versjon av Linux Mint bruker KDE 3.5.9. Er dette noe som bør veie tungt når jeg skal velge? Jeg vet at neste KDE-versjon av Mint skal bruke KDE 4.1, men når den kommer vites ikke. Selv er jeg vant til å bruke pc, da jeg jobber som drifter på windows-plattform, men vil altså nå heller bruke Linux på privat basis. Samboeren min har også uttrykt et ønske om å bruke Linux, da hun liker filosofien bak det hele, samt har fått litt noia for virus etter et svindelforsøk og nyheten der Watchcom sier at norske nettsteder sprer ondsinnet kode:
http://www.digi.no/php/art.php?id=792359. Det er derfor greit at jeg velger en distro som er temmelig grei for nybegynnere på Linux, slik at jeg kan hjelpe henne når det trengs.

Jeg er altså på utkikk etter en rock-steady distro som bruker KDE. Jeg kan alltids fikle og dille litt med settings, men samboeren min er ingen power user. Hun har brukt pc i et drøyt år nå, og er ikke satt i sine vaner, så jeg tror ikke overgangen til Linux skal bli særlig stor for henne. En dual-boot med WinXP er nok det mest aktuelle, men hvem vet, kanskje vi ender opp med å kjøre WinXP i Virtualbox på et senere tidspunkt?

Jeg bruker en Lenovo Thinkpad T60, og har opplevd noen små problemer med desktop'en i løpet av prøveperioden. Jeg bruker Compiz Fusion for litt eyecandy, men av og til forsvinner rett og slett tittelmenyen/menylinja på applikasjonene mine. Sjekk dette bildet for eksempel:
Bilde