Kubuntu 8.10 eller Linux Mint Elyssa KDE Edition?

Kubuntu 8.10 eller Linux Mint Elyssa KDE Edition?

Innleggav soggybob » fre 21.11.2008 15:16

Helleu!

Jeg vurderer sterkt å bytte fra WinXP som hovedOS til enten Kubuntu eller Linux Mint KDE Edition, og foretrekker altså KDE framfor Gnome eller noen av de andre alternativene. Jeg har prøvekjørt begge distroene et par uker nå, og klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal gå for.

Kubuntu 8.10 bruker som kjent KDE 4.1, mens nåværende versjon av Linux Mint bruker KDE 3.5.9. Er dette noe som bør veie tungt når jeg skal velge? Jeg vet at neste KDE-versjon av Mint skal bruke KDE 4.1, men når den kommer vites ikke. Selv er jeg vant til å bruke pc, da jeg jobber som drifter på windows-plattform, men vil altså nå heller bruke Linux på privat basis. Samboeren min har også uttrykt et ønske om å bruke Linux, da hun liker filosofien bak det hele, samt har fått litt noia for virus etter et svindelforsøk og nyheten der Watchcom sier at norske nettsteder sprer ondsinnet kode:
http://www.digi.no/php/art.php?id=792359. Det er derfor greit at jeg velger en distro som er temmelig grei for nybegynnere på Linux, slik at jeg kan hjelpe henne når det trengs.

Jeg er altså på utkikk etter en rock-steady distro som bruker KDE. Jeg kan alltids fikle og dille litt med settings, men samboeren min er ingen power user. Hun har brukt pc i et drøyt år nå, og er ikke satt i sine vaner, så jeg tror ikke overgangen til Linux skal bli særlig stor for henne. En dual-boot med WinXP er nok det mest aktuelle, men hvem vet, kanskje vi ender opp med å kjøre WinXP i Virtualbox på et senere tidspunkt?

Jeg bruker en Lenovo Thinkpad T60, og har opplevd noen små problemer med desktop'en i løpet av prøveperioden. Jeg bruker Compiz Fusion for litt eyecandy, men av og til forsvinner rett og slett tittelmenyen/menylinja på applikasjonene mine. Sjekk dette bildet for eksempel:
Bilde

Dette kan skje når som helst, men stort sett etter en reboot. I dag, derimot, var Ktorrent finfin, mens når jeg åpnet Firefox var tittellinja borte, og oppgavelinja forsvant. WTF?

Tittellinja (minimize/maximize osv.) er borte, og det samme er oppgavelinja. It annoys! Jeg vet at skjermkortet/chipset'et som brukes i denne pc'en (Intel 965?) var svartelistet av Compiz tidligere, så det kan være noe av årsaken. Problemet har for så vidt vært det samme både i Kubuntu og Mint, men inntreffer oftere i Kubuntu. Det holder som oftest å logge ut og inn igjen, så er alles in ordnung, men det hadde unektelig vært kjekt å vite hvorfor dette skjer og hvordan det kan fikses. Noen forslag?

Java har også vært litt buggy (nettbank + webmail), men en avinstallering og reinstallering av Java via Adept ser ut til å ordnet problemet for denne gang.



Takker for tips, nerds :-D
medlem i 185 måneder
 

Re: Kubuntu 8.10 eller Linux Mint Elyssa KDE Edition?

Innleggav Draemora » fre 21.11.2008 16:30

For å være helt ærlig, for en KDE distribusjon ville jeg anbefale Mandriva eller OpenSUSE (Mandriva for nybegynnere, OpenSUSE for litt mer erfarne, ihvertfall en installasjon på skuldrene).

Hvis jeg skulle valgt mellom Kubuntu og Mint KDE ville jeg nok gått for Kubuntu. Jeg har alltid hatt følelsen av at Kubuntu ikke har helt samme kvaliteten som Ubuntu, og siden Mint KDE er en spinoff fra da, ville dette hoppe enda ett ledd (men har også hørt at folk er mer fornøyd med Mint KDE enn Kubuntu).

Når det gjelder Compiz, har selv det samme kortet på en Lenovo 3000 V200, og brukte i lang tid dette med Compiz. Nylig installerte jeg Debian på den, og valgte da å ikke aktivere/innstalere Compiz og har ikke angret ett sekund på det. Videoavspilling fungerer med farger, slipper å reloade Compiz for å få dekorasjon på vinduer etc etc. Kort oppsummert, Compiz er ikke helt sammarbeidsvillig med det kortet. Hvis du vil, installer fusion-icon og reload window manager når dette skjer, men jeg ville deaktivert Compiz helt.
medlem i 202 måneder
 

Re: Kubuntu 8.10 eller Linux Mint Elyssa KDE Edition?

Innleggav olear » fre 21.11.2008 17:15

Skal du ha noe stabilt og fungerende, velg KDE3.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Kubuntu 8.10 eller Linux Mint Elyssa KDE Edition?

Innleggav soggybob » fre 21.11.2008 17:16

Det er notert :-) Jeg prøvde en liten spin med Mandriva, men ble ikke helt dus med pakkesystemet der. Jeg liker Adept og Synaptic i Kubuntu. Enkelt og greit og oversiktlig. Jeg skal teste det ut litt nøyere for å gi det et oppriktig forsøk.

Jeg har aldri skjønt hvorfor OpenSUSE er så mye større rent installasjonsmessig enn andre distroer. DVD'en er jo på 4,3GB. Bloat? Jeg skal laste ned LiveCD'en og gi den en spinn også, og hvis jeg liker det laster jeg ned DVD'en og installerer den. Sånn sett foretrekker jeg å installere distroer, av den enkle grunn at jeg blir gal av at CD-ROM'en spinner hele tiden med bruk av LiveCD'er ;) Som sagt vil jeg velge en distro som samboeren min også kan bruke uten altfor mye om og men, og i så måte har jeg en følelse av at Mandriva blir et godt valg etter som den er kjent for å være fin for newbs. Det kom vel en ny utgave for ikke så lenge siden, gjorde det ikke? Jeg får vel gi den óg en spin.

Takker for tips ang. Compiz. Jeg har allerede installert Compiz Icon, men det funker sjeldent med "reload window manager". Jeg må bytte til Kwin for at ting skal funke ordentlig. Det er litt synd med Compiz, for jeg liker spesielt funksjonen der man kan tillegge funksjoner ved å føre musepekeren mot endene av skjermen, spesielt den "Scale Show all windows", eller hva den heter. Fin Alt-Tab replacement :-)

The quest continues...


-edit-
olear: Både Mandriva og Kubuntu bruker KDE4. Linux Mint bruker KDE3 i nåværende versjon. Jeg vet ikke hva OpenSUSE bruker (edit: man kan velge :-) ). Er det noe pes å nedgradere fra KDE4 til KDE3? Det virker på en måte litt bakstrebersk, men jeg vet ikke så mye om dette ennå.

Når kan man forresten forvente at KDE4 blir dønn stabilt? Det nye Qt rammeverket virker jo interessant, men jeg vet for lite om det til kunne si noe vettugt. Uansett, takk for tips :-)

-edit2-
Er det noen grunn til ikke å velge 32-bit utgave av OpenSUSE, forresten? Flash og Java er vel ikke kjent for å være rock steady i 64-bit, så vidt jeg har fått med meg?
medlem i 185 måneder
 

Re: Kubuntu 8.10 eller Linux Mint Elyssa KDE Edition?

Innleggav Draemora » fre 21.11.2008 18:29

Jeg har brukt 64 bit til tider, og har vært fornøyd med det. nspluginwrapper håndterer vel både java og flash, men den tar litt mer CPU enn vanlig. Hvis du er usikker, hold deg til 32bit, ved vanlig bruk har ikke jeg merket noen bedring i ytelsen.
medlem i 202 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]