KDE 4.1 - uferdig og tregt?

KDE 4.1 - uferdig og tregt?

Innleggav sturla » søn 07.12.2008 15:05

Jeg har nettopp lagt inn Kubuntu 8.10. Jeg liker veldig godt det jeg ser. Etter mange år med Gnome vurderer jeg seriøs å bytte. Grensesnittet er tiltalende og virker ryddig og effektivt. Og mange QT baserte programmer vet jeg fra før er meget gode, slik som for eksempel AmaroK.

Men kwin virker ikke helt ferdig. Eller er det Xorg... Jeg kan for lite om det som skjer i bakgrunnen. Men skrivebordet "lagger". Gnome med skrivebordseffekter glir veldig godt på min maskin som har et Nvidia Geforce 8600 grafikkort med 512 mb ram. Helt flytende. Men med KDE 4.1 og Kubuntu hakker skrivebordet såpass mye at det faktisk ødelegger mye av den "gode feelingen". Et skrivebordsmiljø skal være responsivt og presist. Det er ikke "min KDE" nå.

Er det noen som kan noe omkring utviklingen av KDE 4? Hvor langt den har kommet, og om dette er problemer en kan se for seg blir fikset i snarlige utgivelser? Kunne vært interessant å vite noe om, da jeg absolutt ser mitt snitt til å skifte skrivebordsmiljø.

KDE har blitt omtalt som "lettere" enn Gnome. Stemmer ikke dette lenger?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: KDE 4.1 - uferdig og tregt?

Innleggav art3mis » søn 07.12.2008 15:40

Ja, jeg opplever også kde-4.1 som uferdig og treigt og ikke noe jeg orker til daglig bruk. Men situasjonen er kanskje annerledes i mer skreddesydde distroer som opensuse? Mine erfaringer er fra kde 4.1.3 og en del tidligere versjoner i gentoo.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: KDE 4.1 - uferdig og tregt?

Innleggav Draemora » søn 07.12.2008 16:32

Jeg fant at det var mange små ting som manglet. AmaroK beta fungerte ikke som forventet (kan ikke huske hva det var nå igjen), k3b fungerte ikke i det hele tatt, måtte installere Brasero for å brenne cd'er.

Noe av det var kanskje min feil, eller en bug i Mandriva (som jeg brukte til å teste ut KDE4 siste gang), men jeg fikk helt avsmak, og vil ikke prøve igjen før mesteparten av K programmene er ute av beta.
medlem i 202 måneder
 

Re: KDE 4.1 - uferdig og tregt?

Innleggav KMJ » søn 07.12.2008 16:40

Litt vanskelig å vite hvor en skal begynne å besvare kommnetaren din, siden du er innom en hel del emner. Men jeg kan gjøre ett forsøk.

Når det gjelder KWin så er det en av de mer stabile, funksjonelt komplette og veltestede vindusbehandlerene som eksisterer. Den er utviklet og rafinert over mange år og håndterer utallige applikasjoner med "corner cases" og eksotiske bugs veldig bra. Oppå denne stabile basen har utvikleren også lagt til effekter, men detter er av nyere dato og har ikke den samme stabiliteten ennå. Mye av problemene her ligger forøvrig på skjermkortdriverene.

Noe som er det største problemt for KDE4, de bruker mye ny teknologi som ikke har vært brukt tidligere i noen utstrekning. Noe som har avslørt en mengde med bugs og ikke optimal funksjonalitet. Driverene fra Nvidia har spesielt utmerket seg i så måte, og de er den mest utbredte grunnen til de tregheter som folk ser.

Nå har Nvidia kommet med oppdateringer som fikser de fleste problemene, men det kreves at de setes opp riktig. Finnes tips om dette på KDE sine sider. Driverene er så ferske at jeg ikke tror noen distribusjoner kommer med disse som standard(Kanskj siste Mandriva). Så de fleste vil trenge en oppdatering.

En kan observere kraftige stasjonære PCer med det siste og feteste skjermkortet fra Nvidia med masse tregheter, rykk og napp, mens en på en liten Eee så går det utrolig glatt uten noen av de problemene. Så det er ganske klart at det er driver problemer.

Når det gjelder utviklingen av KDE4 så vil jeg si at 4.1 releasene alerede er klare for veldig mange, og 4.2 vil bli for de resten.

Noe av problemene dine vil jeg også anta kommer fra at du bruker Kubuntu, for etter de fleste rapporter jeg har sett så har de levert en helt elendig release. Full av bugs og problemer. Blir ganske tydelig når du ser Kubuntu brukere rapportere feil som ikke eksisterer for brukere som har KDE fra kildekode, eller andre distribusjoner. For å få ett bedre intrykk av KDE 4 vil jeg anbefale at du prøver siste versjon av Mandriva eller OpenSuse som begge har meget gode implementasjoner.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Re: KDE 4.1 - uferdig og tregt?

Innleggav olear » søn 07.12.2008 16:51

Nvidia(primært 8xxx+)+KWin4= lagg

http://techbase.kde.org/User:Lemma/KDE4-NVIDIA
http://userbase.kde.org/GPU-Performance
http://techbase.kde.org/Schedules/Is_KD ... erformance
http://techbase.kde.org/index.php?title ... ease-notes

Ang. Ubuntu:

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-963942.html

EDIT:
Hvis composite er på, slå det av eller omvendt. Også prøv å skift mellom opengl og xrender. Hvis ikke det fungerer, oppgrader driverer (beta om mulig).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: KDE 4.1 - uferdig og tregt?

Innleggav omaha » søn 07.12.2008 17:41

Som nevnt over må man skille mellom desktop'en, tilhørende applikasjoner, grafikkdrivere og de forskjellige distroers implementering av desktop'en.

For å ta Nvidia først: De kom noen bugfix'er som delvis løste de problemene man erfarte i 4.0 og 4.1 - eksempelvis i Dolphin. Men disse driverne ligger ikke i repoene hos alle distroer eller i alle versjoner av distroene. Siste Nvidia Beta er 180.11, men 180.06 beta og 180.08 beta er også tilgjengelig for kompilering:

ftp://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/

Jeg bruker 180.11, men kanskje 180.06 er det sikreste stikket foreløpig?

Når det gjelder tilhørende applikasjoner (Amarok 2, Digikam 0.10, Kontact suite og Koffice 2 ++) er vel alle disse nokså langt ute i beta og de blir vel klare til KDE 4.2 slippes i slutten av Januar. Kontact fungerer fint ser det ut til, men jeg har ikke testet ut all funksjonalitet. Jeg mister settings i rss feeds.

Koffice velger jeg ikke å benytte enda, Digi ser bra ut og Amarok er nokså nær releasekvalitet tror jeg. Jeg bruker både Amarok og Digi. Jeg har dog en relativt liten foto/musikksamling, så mitt bruk er ikke veldig avansert.

Jeg tror fortsatt ikke Kubuntu er rett distro om man skal teste KDE 4.xx. Mandriva og OpenSuse har nok bedre implementering. Det er en stund siden jeg testet Mandriva, men OpenSuse 11.1 RC bruker jeg daglig - da med KDE 4.2 beta. Den er mer responsiv enn KDE 4.1.3 og er absolutt til å leve med . Har ikke opplevd tap av kvalitet ved overgang fra 4.1.3 til 4.2. Videre er det færre problemer med plasmoids osv.

Etter min oppfatning er KDE 4.1.3 ok for "early adaptors" og det samme gjelder KDE 4.2 Beta. Jeg forventer at KDE 4.2 vil være bra for alment bruk, og at KDE 4.3 vil være den versjonen som "alle" kan bruke.
medlem i 205 måneder
 

Re: KDE 4.1 - uferdig og tregt?

Innleggav sturla » man 08.12.2008 0:30

Takk for mange og veldig gode svar. Har nå brukt Kubuntu 8.10 noen timer, og jeg må si KDE 4 virker veldig bra. Mulig jeg skifter distro, men Ubuntu har jeg brukt mer eller mindre fra de kom på banen og jeg føler meg således veldig godt hjemme. Liker pakkesystemet bla.

Jeg tror jeg kan leve med noe dårlige skjermkort drivere en stund. I alle fall hvis det er bedring i vente om ikke så alt for lenge. Noen kompilering av drivere tar jeg meg ikke tid til.

Min erfaring fra tidligere har vært at KDE programmer har kræsjet ofte. Som oftest skyltes dette lydsystemet (arts, er det ikke det det heter?). Mens jeg har drevet på nå har jeg ikke hatt ett eneste kræsj, og bortsett fra noe "lagging" på skrivebordet, virker dette lovende. Tror jeg blir i KDE en stund fremover.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: KDE 4.1 - uferdig og tregt?

Innleggav KMJ » man 08.12.2008 1:10

Nå har jo de fleste distribusjoner fått meget gode pakkehåndterere eterhvert, så der er forskjelleng ganske minimal. Om en skriver urmpi, zypper, yum og apt-get spiller ingen stor rolle. Og de grafiske verktøyene er også så godt som likeverdige. Og når alt kommer til alt, hvor ofte installerer/avinstallerer man egentlig programmer? Personlig gjør jeg det ikke oftere enn at det er mange andre faktorer som er viktigere for mitt valg av distribusjon enn pakkebehandleren :-)

Nvida driveren har ett veldig automatisert installasjonsprogram, hvor enten prekompilerete drivere blir lastet ned eller du får kompilert automatisk. Rimelig enkel og brukervenlig, burde ikke ta noe særlig mer enn 5minutter.

Selv om enkelte kan ha hatt problemer merd Arts, har den aldri vært årsak til veldig mye applikasjonskrasjer. I værste fall hender det det at lyden blir borte, eller at andre programmer ikke får tilgang til lydkortet. Kan ikke huske sist jeg så en krasj på grunn av Arts. Stort sett noe av det eneste jeg ser av KDE kræsjer er nspluginvieveren som embeder flash i Konqueror, og Flash er kjent som et forferdelig makkverk på Linux(Tryner vist veldig ofte i Opera også).

Jeg tror den største grunnen til alle KDE programm kræsjene du har sett, rett og slett er Kubuntu. Det er veldig synd egentlig, veldig mange får dårlig intryk av KDE på grunn av det. I det siste har jeg hatt "fornøyelsen" av å bruke Kubuntu 7.10 en del, og jeg har sett mye mer til KDEs krash dialog en jeg har på daglig bruk av annen distribusjon :-(

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Re: KDE 4.1 - uferdig og tregt?

Innleggav sturla » man 08.12.2008 1:14

Og hvilken distribusjon er det?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: KDE 4.1 - uferdig og tregt?

Innleggav KMJ » man 08.12.2008 1:43

For tiden er det OpenSuse, mest fordi jeg kjører det på jobb også.

Tidligere har det vært Mandriva. Men når jeg startet installasjonene på jobben var Mandriva omtrent midt mellom to relaeser, hvor den siste ikke var spesielt heldig. Samtidig som OpenSuse nylig hadde sluppet en release med mye bra, falt valget på den. Mandriva har hatt noen flotte releaser siden den gang, men de linuxbrukende kolegene mine har stort sett lært seg å bruke Yast til det som trengs. Og de er blitt ganske selvdrevende, så jeg ser egentlig ingen grunn til å bytte :-)

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Re: KDE 4.1 - uferdig og tregt?

Innleggav omaha » man 08.12.2008 13:02

Synes *buntu fortjener masse kreditt for å ha lagt press på de andre distroene mht installasjon. Men jeg synes også at installasjonsprossessen har blitt tillagt FOR stor betydning i forhold til stabil drift av et OS i daglig bruk.

Jeg er vel ikke alene i å ha installert mange forskjellige distroer med forskjellig skrivebordsmiljø og forskjellige applikasjoner, men etterhvert lander man på det som passer eget bruk og egne preferanser best. Jeg har kommet til at dette for min del er OpenSuse med KDE 4, mens jeg gjerne anbefaler Mandriva med KDE 4 til nye/basis-brukere.

Fordelen ved OpenSuse (slik jeg ser det) er at de har tette relasjoner til KDE og oppdateringer, nyheter og bugfixer kommer raskt. I tillegg har de vært involvert såpass lenge i KDE 4 at tilpasninger mot distroen har blitt svært god - inkludert polish.

Når det gjelder Kubuntu har de en kortere histore med KDE 4 og lenge var det kun 1 person som stod bak (Han har gjort en stor jobb). Det er vel ikke til å legge skjul på at KDE 4 har møtt tildels meget sterk motbør fra KDE 3-entusiaster, og dette tror jeg nok har bremset enkelte distroer mht skifte. Jeg tror det har bidratt til at kvaliteten varierer mellom distroene.

En god del av argumentasjonen har vært emosjonell og jeg har sett flere eksempler på omtaler som er basert på utdaterte versjoner. Dog må det også sies at deler av kritikken har vært relevant.

For egen del testet jeg KDE 4 på en egen partisjon i en periode før jeg skiftet. Jeg tror det var versjon 4.0.85 som trigget permanent overgang - blant annet fordi Kontact-suiten da tilfredstilte de fleste av mine behov. Det er jo fullt mulig å kjøre f.eks Amarok 1.x og K3B osv i KDE 3.5.x-versjon inntil man er komfortabel med KDE 4-versjonene..

I KDE 4 har de flyttet litt rundt på endel konfigurasjonsmuligheter og såvidt jeg vet har de fokusert på å plassere dette logisk fremfor å legge slikt hvor folk er vant til å finne det. Problemet med dette er at erfarne (KDE 3) brukere ikke finner ting hvor de forventer det.

Personlig mener jeg at det er et meget fornuftig valg - fordi det bidrar til at logikken legger til rette for at intuitiviteten tar over for tillærte (u)vaner. Det har lenge vært et poeng i tester og omtaler osv at oppsett osv skal ligne mest mulig på Windows (xp). Det gjør at tidligere windowsbrukere finner lett frem osv, men det betyr også at man drar med seg bakdelene.

Mulig dette er årsaken til at jeg liker KDE 4 - at de tilfører logikk selv om det er uvant og krever at man kvitter seg med tillærte uvaner. I tillegg ligger det mye under panseret som legger til rette for at de som utvikler applikasjoner kan utnytte potensialet for en forbedret arbeidsflyt. Jeg synes de har tilført mye - men valget er nok også basert på forventinger om at hele konseptet vil tilføre enda mer i tiden fremover. Utviklerne i KDE ser ut til å være svært entusiastiske og utifra hva jeg kan bedømme kommer det stadige forbedringer som resultat.
medlem i 205 måneder
 

Re: KDE 4.1 - uferdig og tregt?

Innleggav olear » man 08.12.2008 21:10

Er stor tilhenger av KDE, etter min mening det eneste (og da såklart det beste) komplette skrivebordsmiljø i den ufrie verden. GNOME har sine mangler, Xfce har alt for mange.

Har snust litt på KDE4 ved hver .x utgivelse, men er fremdeles ikke fornøyd. Kanskje 4.3 blir bra, men igjen, KDE3 ble ikke bra før .4.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron