Netcom Trådløst Bredbånd i (eee)Ubuntu?

Netcom Trådløst Bredbånd i (eee)Ubuntu?

Innleggav sortebill » lør 13.12.2008 16:32

Nå har jeg prøvd det meste, men får det ikke til, får til å koble opp med mobile connect fra vodafone men den "mister" tilkoblingen, det vil si, modemet og netcom snakker fortsatt sammen men jeg får ikke lastet noe.

Er det noen som har fått netcom til å fungere i ubuntu? Hvordan? Jeg kjører en EEE variant på en 901.

EDIT: Jeg har HUAWEI modemet E220, den pakka de annonserer så heftig for tiden.

EDIT: Jeg kjører nyeste utgivelse av den eee ubuntu saken, tror det er en nordmann som leder prosjektet, mer enn det vet jeg ikke hva versjon av kernel etc. Tror det er ubuntu 8.04

Jeg er temmelig fersk, så all hjelp settes stor pris på!
Sist endret av sortebill den lør 13.12.2008 21:03, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Netcom Trådløst Bredbånd i (eee)Ubuntu?

Innleggav omaha » lør 13.12.2008 17:27

Jeg har bruk NetCom i over et år - også i Ubuntu, men du sier ingen ting om hvilket modem du har og hvilken versjon av Ubuntu.

Jeg har tidligere anvendt UMTSmon (konverterte .rpm til .deb med "alien"). Nå støtter NetworkManager 0.7x mobile networking, og med Kernel 2.6.27 fungerer NetCom's standardmodem (Huawei 220) og mitt Novatel XU 870 upåklagelig. Ettersom jeg ikke vet hvilken kernel du bruker osv er det litt vanskelig å svare - annet enn at det BØR la seg gjøre.

Dersom du har integrert modem kan du kjøre "lspci" eller "lsusb" i terminal og finne detaljer om modemet ditt der.

Husk også at ikke alle distroer gir brukere adgang til modem som default, så sjekk at brukeren din har tillatelse til å anvende modemet osv.

Det burde kanskje ikke være nødvendig å legge inn, men
Apn = internet.netcom.no
Passord og bruker kan vel være blanke - eller bruk et mellomrom
Husk å legge inn pinkode om du har den aktivert
medlem i 204 måneder
 

Re: Netcom Trådløst Bredbånd i (eee)Ubuntu?

Innleggav olear » lør 13.12.2008 18:09

Ikke så mye et svar, men ...

En venn av meg kjører Ubuntu (siste) på en bærbar han kjøpte av meg en tid tilbake, han har NetCom Connect med standardmodem, kortet ble automatisk funnet og "satt" opp, men han kom seg ikke på nett. Han fikk konstant beskjed om passord, og kom ikke ut av loopen. Det viste seg at Network Manager automatisk setter opp PPP-innlogging + pinkode-innlogging, så jeg måtte slå av PPP-innlogging og alt fungerte (har ikke fått noen klager enda :) ).

Så NetCom er ikke out-of-the-box på Ubuntu her iallefall.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Netcom Trådløst Bredbånd i (eee)Ubuntu?

Innleggav omaha » lør 13.12.2008 18:29

Holder en knapp på Olear's løsning....

Strengt tatt foretrekker jeg UMTSmon, men dersom man også har NetworkManager installert vil Evolution + Firefox ++ starte i offline-mode og det blir etterhvert en solid kilde til irritasjon.

I Ubuntu løste jeg dette ved å installere Wicd til å håndtere wifi osv.

UMTSmon konvertering
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=5449081
Wicd:
http://wicd.sourceforge.net/download.php
medlem i 204 måneder
 

Re: Netcom Trådløst Bredbånd i (eee)Ubuntu?

Innleggav sortebill » lør 13.12.2008 21:08

Nei dette var ikke mye hjelp. Jeg vet ikke hvordan man setter opp noe som helst, hvordan kan jeg endre den netttverkspåloggingssaken til å ikke be om brukernavn og passord. Jeg er 220% nybegynner, finnes det virkelig ingen i landet her som har fått dette til å fungere som kan forklare det på en kjapp og enkel måte?

Hvordan kan jeg skjekke om jeg har tilgang til modemet? Hvordan finner jeg ut at maskinen i det hele tatt vet at modemet er der?

Edit: UMTSmon gjorde susen likevel, etter at jeg knota litt, men nå er jo den manageren for trådløse nettverk borte, og den wicd starter jo ikke av seg selv når jeg booter systemet. UMTSmon har også endel errors i oppstarten, hadde vært fint om jeg kunne få bort disse?

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Netcom Trådløst Bredbånd i (eee)Ubuntu?

Innleggav tjafsen » søn 14.12.2008 14:02

netcom connect funker autiomatisk i ubuntu 8.10. for å få det til å virke i 8.04 måtte jeg installere en nyere versjon av network manager

fulgte nok denne howto'en http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... ostcount=1
medlem i 194 måneder
 

Re: Netcom Trådløst Bredbånd i (eee)Ubuntu?

Innleggav gust » søn 14.12.2008 15:08

Jeg fulgte denne guiden http://dezibel.durum.biz/blog/2007/06/23/316/ og Netcom trådløst bredbånd fungerer flott i Ubuntu 8.04.

Eneste ulempe er at Firefox og Evolution ikke oppdager at de er på nett. Må manuelt koble til dvs fjerne hake ved Arbeid frakoblet i Firefox.
medlem i 213 måneder
 

Re: Netcom Trådløst Bredbånd i (eee)Ubuntu?

Innleggav tjafsen » søn 14.12.2008 18:14

problemet med 'arbeid frakoblet' forsvant da jeg fulgte howtoen jeg postet, brukte guiden gust postet før og hadde samme problem
medlem i 194 måneder
 

Re: Netcom Trådløst Bredbånd i (eee)Ubuntu?

Innleggav sortebill » søn 14.12.2008 21:13

Takk takk, men jeg fant en annen måte å gjøre det på, eneste aberet er at jeg må reboote hver gang jeg vil bruke modemet, men den logger seg på automatisk og logger inn igjen om den detter ut, men da må jeg reboote med modemet i.. Litt tungvindt, kanskje jeg skal legge inn alt på nytt.. Prøver meg frem

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Netcom Trådløst Bredbånd i (eee)Ubuntu?

Innleggav tjafsen » søn 14.12.2008 21:45

sortebill, oppgrader til ubuntu 8.10, siden jeg gjorde det har alt vært fryd og gammen med netcom connect. hadde hatt en nettverk oppetid på ca 2 mnd hadde ikke netcoms sentral ikke vært nede i et par timer her i oslo området for en 3-4 dager siden. det er ingen konfigurering, bare plug n play. MYE enklere en den forferdelige windows programvaren som følger med (ja har prøvd det også). og setter du den til å automatisk koble til når du starter maskinen så er det som en adsl tilkobling
medlem i 194 måneder
 

Re: Netcom Trådløst Bredbånd i (eee)Ubuntu?

Innleggav sortebill » man 15.12.2008 0:33

Det er nettop dette jeg holder på med, men å installere og oppdatere ubuntu tar sin tid...

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Netcom Trådløst Bredbånd i (eee)Ubuntu?

Innleggav splitz » man 15.12.2008 11:15

hei. du sa at du bruker en eee pc. jeg kan da anbefale og legge inn eeebuntu. du finner den på http://www.eeebuntu.org (kan være litt vrient og komme inn på siden, ser ut til og ha mye traffik.)


den er bygd på ubuntu 8.10 og har adams kernel instalert.

om man heller ønsker og legge inn standar ubuntu kan man også legge inn adams kernel i ettertid for og få hurtigtaster og wifi til og virke, samt at man får kjappere oppstart tid.
adams kernel finnes på array.org/ubuntu
medlem i 215 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron