TV Tuner Software Ubuntu 9.04

TV Tuner Software Ubuntu 9.04

Innleggav Alaridus » fre 08.05.2009 8:44

Heisann!

Jeg har ubuntu 9.04 og anskaffet meg Hauppauge PVR-150. Har nå i snart 2 uker prøvd å installere diverse forskjellige TV Tuner software for linux, men har ikke lyktes.

Har vanlig analog Canal Digital kabel. Alt fungere in Vista, men det er jo surt å må reboote til vista partisjonen hver gang jeg skal se på tv.

Brukte noen dager til å få MythTV til å kjøre men fikk bare "svarte" kanaler.(Hvis noen har en bra guide oppsett av MythTV mot analog canal digital så hadde jeg vært happy) Har teste tvtime men fant ut at dette ikke fungerte med mitt kort. KDETV er installert men finner ingen måte å tune kanalene på. Har også installert div andre apps, feks zapping, men den "kræsja" Gnome. :-(

Er det noen som har installert Hauppauge PVR-150 på ubuntu 9.04 og kan gi meg noe tips på å få ting til å fungere?

Takk for hjelpen!!

Alaridus
medlem i 192 måneder
 

Re: TV Tuner Software Ubuntu 9.04

Innleggav ditto » lør 09.05.2009 1:24

Nå er det mange år siden jeg hadde analog kabel fra CD, men mine PVR-350 var noe av det mest solide jeg har hatt av tunere. Vet kamerater hadde PVR-150 som også kjørte fint.
Jeg brukte MythTV, noe jeg også gjør den dag idag..

Har du sett til av firmware blir lastet? Se på http://www.mythtv.org/wiki/Hauppauge_PVR-150 og bruk debian info'n som referanse(ikke følg den blindt!)..

Legg evnt med relevant info fra dmesg & lspci, så vi kan se om kortet blir detektert & initiert riktig. Så lenge det blir det er det bare å scanne ivei.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: TV Tuner Software Ubuntu 9.04

Innleggav thorak » lør 09.05.2009 21:38

http://www.canaldigital.no/Kundeservice ... loversikt/

Lenge siden jeg gjorde dette (jeg har PVR-USB2, men så lenge kortet fungerer (og det antar jeg at ditt gjør?), så er oppsettet det samme). Hvis du har problem med drivere, firmware ol., sjekk lenka i posten til ditto over.

Jeg regner med at du har problemer med å få stilt inn kanaler? Sjekk lenka jeg ga over, den vil gi deg kanalnummere, deretter er det bare å kjøre mythfilldatabase, og gi denne de riktige parametre (kanalnavn, nummer osv.), så vidt jeg husker.

Alternativt kan du sjekke at kanalene stemmer og driver funker, med ett annet program. xawtv bygd fra cvs har funka for meg, men det er lenge siden jeg har brukt noe annet enn mythtv til dette, og såvidt jeg husker er det en generell mangel på helt enkle tv-visnings programmer for linux, men du kan såvidt jeg husker bruke /proc til å stille inn kanaler, og mplayer eller xine til å vise streamen. Prøv å google, eller les igjennom denne: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=243863

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: TV Tuner Software Ubuntu 9.04

Innleggav viggo » fre 11.09.2009 9:07

Hei,

ble det en løsning på dette problemet? Jeg har også samme type kort og har slitt i lang tid med å få til å se tv. Jeg har GET hjemme, og ifølge en kollega må jeg da ha frekvensid for hver kanal for å sette opp MythTV korrekt. Dette er tabellen over kanaler og frekvens id'er jeg fikk fra han:
> +------------------------------------+--------+
> | name | freqid |
> +------------------------------------+--------+
> | NRK 1 | SE7 |
> | viasat4 | SE10 |
> | MTV | SE8 |
> | CNBC & National Geographic Channel | SE11 |
> | NRK 2 | 253150 |
> | TV 2 | E5 |
> | TCM / Cartoon Network | E22 |
> | Travel | E11 |
> | TV3 | E7 |
> | CNN | S36 |
> | TVNorge | E9 |
> | SVT 1 | 246250 |
> | SVT 2 | E10 |
> | TV2 Zebra | S37 |
> | TV2 Nyheter | S35 |
> | NRK 3 | SE9 |
> +------------------------------------+--------+

Jeg lurer på i hvilken rekkefølge ting må gjøres, kan gjerne få en steg-for-steg liste over hva som må gjøres.

Beste hilsen
Viggo
medlem i 218 måneder
 

Re: TV Tuner Software Ubuntu 9.04

Innleggav thorak » fre 11.09.2009 13:00

Mythtv-oppsettet mitt krevde akkurat en oppfriskning, etter at strømforsyninga til tv-kortet mitt tok kvelden. Jeg slapp imidlertid å sette inn kanalene på nytt, dette er som regel litt tungvindt. På den annen side så så jeg at mythtv's tv-kanal skanner funket (det er første gang jeg har fått denne til å virke), dette burde gjøre ting litt enklere, her er det bla. mulig å sette opp kanalene via gui.

For å få ting opp og gå, kjør mythtv-setup uten at backenden går. Kjør setup i den rekkefølgen du får dem opp, og pass på å sette kortet til riktig type (analog MPEG2??).

Deretter har jeg som regel måttet kjøre "mythfilldatabase --manual" i terminal for å få ting inn riktig, såvidt jeg husker, men dette er som sagt en stund siden, og det kan som dagt hende du klarer deg uten.

Har du noen formening om hvor det stopper opp for deg?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: TV Tuner Software Ubuntu 9.04

Innleggav moma » fre 11.09.2009 18:38

Hei,

Jeg har Hauppauges PVR 350 TV-kort. PVR 350 outputter ferdig MPEG strøm som jeg kan se direkte med Totem, Vlc eller Mplayer. Jeg vil at du skal teste noen basisting med ditt TV-kort. Start med dette:

0) Installer "Ivtv-utils" pakken.
$ sudo aptitude install ivtv-utils
Den inneholder bl.a kommandolinjeverktøyene "ivtv-tune" og "v4l2-ctl". Du kan benytte disse for å sette kanalfrekvensen.
$ ls -l /usr/bin/ivtv*

IVTV er navnet på driveren som benyttes av disse TV-kort. Sjekk driveren.
$ lsmod | grep ivtv
----
1) Hent frekvenstabell fra Canal Digitals eller GET sin websider.
Se: http://www.canaldigital.no/Kundeservice ... loversikt/
Tast inn gateadresse og postnummer.
----
2) List ut alle video og radio-devicer.
$ ls -l /dev/video*
----
3) Test TV-signal vha totem, mplayer eller vlc. F.eks
$ totem /dev/video0
eller
$ mplayer /dev/video0
eller (om jeg husker syntaksen riktig))
$ vlc pvr:/dev/video0
----
4) Start et annet terminalvindu og sett kanalfrekvens. F.eks hos meg har NRK1 frekvensen 203.2.
$ ivtv-tune -f 203.2

Som nevnt, "v4l2-ctl" kommandoen gjør det samme.
----
Gå videre til punkt 5) hvis alle disse basistingene fungerer riktig; altså du kan se på og byttet kanaler.

5) Jeg fikk MythTV til å virke med PVR 350 men syntes det var litt for omfattende verktøy for mitt behov. Jeg måtte også legge til eget skript for å byttet kanaler osv. Det ble for mye.

Jeg programmerte min egen TV-kanalvelger i Python. Det er et lite program som leser kanalfrekvensene fra "tv-kanaler.txt" fila og presenterer kanalisten til brukeren. Se bildet...

5a) Bla til http://www.futuredesktop.org/ivtv/
Og last ned
tv-kanaler.py
tv-kanaler.txt
tv-record.sh (viser hvordan man tar opp et program. ikke relatert til tv-kanaler.py)

tv-kanaler.txt inneholder et par variabler på bunnen av fila. Sett "video_device=xxx" og "player=xxx" riktig.

Editer kanalene+frekvensene i tv-kanaler.txt (ref. punkt 1) og start
$ python tv-kanaler.py

Opptak gjør du slik
$ bash tv-record.sh opptak.fil
Trykk cntr + c for å terminere.
Jeg tror at kun ett program kan lese fra /dev/video0 om gangen.
---
Ha et godt valg ;-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: TV Tuner Software Ubuntu 9.04

Innleggav viggo » man 19.10.2009 20:20

hei moma,

beklager sent svar, men har ikke hatt tid til å se på det før nå. Jeg fulgte følgende oppskrift fra her (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=669705):
I have a Hauppauge 150 card running on my Gutsy box, and I get live tv by:

sudo apt-get install ivtv-utils

open VLC player

File -> open Capture Device -> PVR -> OK

then you can do (in terminal)

ivtv-tune -c25 (25 is channel number)

og kunne skifte kanaler fra terminalvinduet. Deretter gikk jeg inn hit (http://www.get.no/web/main/kundesenter/ ... ionId=Oslo) for å få alle frekvensene som Get tilbyr, og kan nå fra terminalvinduet skifte kanal med f.eks:
ivtv-tune -f 487,25

Dette fungerer, og jeg er egentlig glad for å ha kommet så langt:)

MEN, tror dere jeg har lagt igjen for å få til å se på tv fra f.eks MythTV nå? Jeg har jo bevist at tv signalene funker, og at jeg kan få tv ut i et program på linux (VLC), selv om det er litt tungtvindt.

Noen flere steg for at jeg skal komme helt i mål med MythTV? Antar det har noe med at jeg må legge inn frekvensene til alle kanalene osv...men, inntil nå tror jeg at jeg har gjort ting i feil rekkefølge ift MythTv.

Alle innspill mottas med glede :
medlem i 218 måneder
 

Re: TV Tuner Software Ubuntu 9.04

Innleggav thorak » ons 21.10.2009 0:29

Nei, du er i praksis i mål. Du MÅ kjøre mythtv-setup, du får heller fortelle oss hva det er du ikke får til der....

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]