Hvordan bytte boot fra Windows til Linux?

Hvordan bytte boot fra Windows til Linux?

Innleggav sidenone » tir 08.09.2009 19:21

Jeg har akkurat installert Kubuntu på en ekstra harddisk jeg hadde ligende. På hovedharddisken kjører jeg windows xp.

Hvordan kan jeg bytte mellom hvilket OS jeg har lyst til å starte opp? Har lyst til å enkelt kunne switche ved hjelp av en restart.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Hvordan bytte boot fra Windows til Linux?

Innleggav bjolsene » ons 09.09.2009 8:54

Ved oppstart kan du velge mellom alle os'ene du har på pc'en. naturlig nok er Kubuntu selvvalgt.

Jeg regner med at du har lagt inn Windows før du la inn Kubuntu. Ny MBR blir da lagt inn av Kubuntu, som gjør at du kan velge hvilke os du vil starte i.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Hvordan bytte boot fra Windows til Linux?

Innleggav sidenone » ons 09.09.2009 10:12

Windows ble lagt inn først, Kubuntu ble lagt inn i etterkant på en egen harddisk. Det er fortsatt Windows som automatisk blir valgt som boot ved oppstart.

Windows disken er koblet til via SATA, mens Linux disken er koblet via IDE. Er litt usikker på hva IDE disken er stilt inn på i forhold til master/slave settings.

Uansett, etter litt knoting så fant jeg ut at man kunne trykke F8 ved oppstart og så velge hvillken harddisk man ønsker å boot'e fra. Det er forsåvidt greit for min del at den velger Windows som standard, så lenge jeg har muligheten til å velge på denne måten. Derimot så vil nok denne F8 muligheten variere fra maskin til maskin ettersom dette virker å være en Bios funksjon.

Hva er MBR? Kan videre ikke se at Kubuntu har gjort noe i forhold til oppstarts prosedyren.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Hvordan bytte boot fra Windows til Linux?

Innleggav geirendre » ons 09.09.2009 13:47

Når du starter maskinen, så starter BIOS og kjøres POST, med de
innstillingene som er gjort i BIOS.
Til slutt så leter BIOS etter en MBR den kan starte for å laste inn et OS.
Hvor den leter angir man i Boot order / Boot options el. i BIOS oppsettet.

Starter den Kubuntu hvis du manuelt velger den disken der Kubuntu er med F8?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]