Ubuntu låser seg.

Ubuntu låser seg.

Innleggav Raven80 » tor 08.10.2009 21:33

Hei.

Jeg har et problem med min ubuntubox. Vis jeg åpner et program så laser ubuntuen seg, det vil si alle programmer. Vis jeg f.eks åpner nettleseren og klikker en plass i leseren så miniserer vinduet seg, trykker jeg en gang til på skrivebordet så maximerer jeg vinduet igjen. Vis det er noen som skjønner meg.

Hva kan jeg gjøre tips?
medlem i 200 måneder
 

Re: Ubuntu låser seg.

Innleggav moma » fre 09.10.2009 9:34

Hei,
En interessant feil.

1) Lag en ny bruker. Logg inn og test som den.
Benytt adduser... (eller var det useradd...) kommandoen hvis det grafiske ikke virker.
Kommandolinjen får du via CNTR + ALT + F1 (F1..F6).

2) Test maskina med liveCDn uten installasjon. Du kjenner sikkert til Fedoras og Ubuntus CDer. Reinstaller hele systemet hvis liveCDn virker.

3) Av -og ominstaller hele desktop (GNOME / KDE).

4) Bootmenyen har et valg for memory-test. Sjekk minnebrikkene med det.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Ubuntu låser seg.

Innleggav Raven80 » fre 09.10.2009 17:42

Hei.

Takk for svar.

1. Har prøvd å lage en ny bruker, men ble det samme.

2. Ser ut som livecd funker. Men reinstaller av systemet er siste utvei.

3. Men hvordan fikser jeg, Av -og ominstaller hele desktop (GNOME)?

4. Memtesten var fin 0 errors


Av -og ominstaller hele desktop (GNOME)?

noen vet?
medlem i 200 måneder
 

Re: Ubuntu låser seg.

Innleggav moma » lør 10.10.2009 10:20

Hei,
Raven, sjekk denne tråden
viewtopic.php?t=228641

Jeg gjør ominstallasjon nokså ofte. Har en fellespartisjon hvor jeg lagrer kode, dokumenter, epost og multimedia filer mm. Distroen jeg kjører spiller veldig lite rolle. Kan lett bytte mellom Fedora, Ubuntu eller virtuelle løsninger.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Ubuntu låser seg.

Innleggav bjolsene » søn 11.10.2009 12:41

moma, fortell mer om hvordan denne fellespartisjonen fungerer hos deg. hvordan du skaper den og omadresser home for hver ny installasjon. jeg mener at mint linux gav en bruksanvisning på dette tidligere, men det låt for kronglete. jeg trodde simpelthen at det ikke ville fungere. har du en god bruksanvisning?

jeg vil helst slippe å installere alle epostkontoene min for hver gang jeg installerer os (jeg bruker thunderbird). thunderbird har ikke noe skikkelig verktøy selv, og den metoden jeg bruke før, den fungerte plutselig ikke i gnome.

kanskje metoden fungerer best for naturlige partisjoner, dvs at både systemfiler og home er på hver sin egen harddisk. tar jeg feil?

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Ubuntu låser seg.

Innleggav moma » søn 11.10.2009 14:56

Hei,

1) Hver distro har sitt eget /home område. Jeg er redd for at det blir kluss hvis /home deles.
----

2) Jeg har en felles partisjon på /dev/sdb4 som monteres som /media/sdb4 via /etc/fstab. Jeg har en modell av fstab med noen linjer som monterer alle viktige partisjoner for min eksistens og arbeid. Modellfilen ser slik ut. Jeg bare kopiere disse til enhver ny /etc/fstab jeg møter i min vei.
Kode: Merk alt
/dev/sda1     /media/sda1     ext3    defaults        0       2
/dev/sda6     /media/sda6     ext3    defaults        0       2
/dev/sdb4     /media/sdb4     ext3    defaults        0       2
/dev/sda9     /media/sda9     ext3    defaults        0       2

Kopierer disse i min /etc/fstab og kjører
$ sudo mount -a

F.eks kode og dokumenter for Android utviklingen ligger på /media/sdb4/Android/.
----

3) Firefox.
Jeg har en_gang_i_tiden kopiert hele "$HOME/.mozilla/" til /media/sdb4/Settings/. Den inneholder bookmerker og annet oppsett for Firefox. Jeg tar bare kopi av den.

$ cd $HOME
$ cp -fr /media/sdb4/Settings/.mozilla .

Og vips, Firefox er klar.
-----

4) Thunderbird epost.
Jeg gjør det samme med innstillingene til Thunderbird epostklient. Kopien ligger på /media/sdb4/Settings/.mozilla-thunderbird/. Jeg tar en kopi.

$ cd $HOME
$ cp -fr /media/sdb4/Settings/.mozilla-thunderbird .

Den inneholder bare oppsettet/innstillingene til Thunderbird, ikke selv eposten.
All epost lagres på "/media/sdb4/Epost/", altså "Local Folder" i Thunderbirds epostkonto er satt til "/media/sdb4/Epost/aksuuqqj.default/Mail/Local Folders". Denne + alle andre verdier blir riktig når jeg tar kopi av oppsettet.
-----

5) Jeg må også installere noen aktuelle jobbrelaterte vertøy som Java, Eclipse og Android SDK. Da er jeg 100% i gang. Fort gjort.
Guide: http://www.futuredesktop.org/developing ... buntu.html
-----

Vedlikeholder også en kopi av nyeste og mest aktuelle grub.cfg på /media/sdb4/Settings/grub.cfg. Har gått over til GRUB2 siden Ubuntu 9.10 alpha begynte å bruke det. Det kan fort bli kaos hvis distroer overskriver grub.cfg maskinelt med ørten varianter av kjerner i filen. Best å ha manuell kontroll.

Mao, et enkelt liv ;-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Ubuntu låser seg.

Innleggav Raven80 » søn 11.10.2009 18:24

Synes det litt styr dette med gruben, når jeg ikke er så flink me det...
Jeg la inn Ununtu 9.04 på nytt, så la jeg inn Ubuntu 9.10 beta etterpå, men da ble 9.10 som primær distro.

Jeg har 3 stk distroer på min HDD, og prøver å få lagt di rett i grub menyen. Men må si jeg sliter.

1.Ubuntu 9.04
2.Ubuntu 9.10
3.Elive

slik vil jeg ha det men... :-)

F.eks hvor ligger menu.lst i Ubuntu 9.10? ikke i /boot/grub/menu.lst vertfall
medlem i 200 måneder
 

Re: Ubuntu låser seg.

Innleggav moma » søn 11.10.2009 18:54

Ubuntu 9.10 benytter GRUB versjon 2 og definisjonsfilen heter nå /boot/grub/grub.cfg.
Syntaksen har endret seg litt, men se det eksemplet som ligger i filen.

Har ikke installasjonen av Ubuntu 9.10 funnet de andre distroene Elive og Ubuntu 9.04?

Husk å ta backup av den ferdige /boot/grub/grub.cfg fordi neste kjerneoppgradering vil auto-generere en ny grub.cfg og du vil miste dine endringer.
---

Ta ut listing av /boot katalogen i de andre distroene (Elive og Ubuntu 9.04). Ta den nyeste kjernen i begge og legg til linjer i grub.cfg.

Les også: http://linux1.no/blogg/moma/3897/overga ... 2-bootmeny
---
Merk at
/dev/sda1 heter (hd0,1) i GRUB2, det var (hd0,0) i GRUB 1 Legacy.
/dev/sda2 heter (hd0,2) i GRUB2, det var (hd0,1) i --- // ---
..
/dev/sdb1 heter (hd1,1) i GRUB2, det var (hd1,0) i -- // ---
osv.
---
Her er /boot/grub/grub.cfg fra mitt system: http://www.futuredesktop.org/tmp/grub.cfg
---
Merk at du kan erstatte den lange UUID strengen med /dev/sdXX.
F.eks jeg kan erstatte
Kode: Merk alt
linux  /boot/vmlinuz-2.6.31-13-generic root=UUID=53d16693-0f00-432a-ba20-1e47337071a9 ro  quiet splash

med
Kode: Merk alt
linux  /boot/vmlinuz-2.6.31-13-generic root=/dev/sda2 ro  quiet splash

Du kan også bruke vol_id kommandoen for å finne ut UUID. F.eks.
$ sudo vol_id /dev/sda1

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Ubuntu låser seg.

Innleggav Raven80 » søn 11.10.2009 19:12

Takk, skal se litt på dette.

Jo den fant 9.04 men ikke Elive.

Men tror du det er noe fare for å bruke Ubuntu 9.10 beta som den daglige distroen. Eller skal jeg vente til den er ferdig, og holde meg til 9.04 til så lenge?

Tips
medlem i 200 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]