UNR 9.10 skuffende ytelse

UNR 9.10 skuffende ytelse

Innleggav Bugsy » tir 03.11.2009 14:04

Kjører dualboot med XP (SP3) og UNR 9.10 på en Toshiba NB200 (NetBook med Intel Atom N270, 1 GB RAM, 160 GB HDD). Spec'en på PC'en er helt kurant ift andre NB.

Det som overrasker meg er at XP booter nesten like kjapt, og at f eks videoer fra YouTube kjører raskere og med mindre hakking i XP...(direkte sammenligning av samme video). I Ubuntu føles alt litt "tregt". Alt fra Touchpad'en til tiden det tar å starte f eks Firefox. XP føles mye kjappere og "responsivt".

Høyttalerne (eksterne) fungerer heller ikke (men det er en kjent feil jeg ikke plages med ennå).

Har ikke gitt opp UNR, men hvor skal jeg begynne å lete etter ressurstyvene? Det er åpenbart at det er noen prosesser som stjeler for mye kraft fra "den lille" PC'en. Alternativ noe i oppsettet som er feil satt opp. Har lastet inn "Bootchart" men det er veldig vanskelig å tolke det som kommer ut...

Prøvde å fjerne Empathy og Evolution (som jeg egentlig ikke trenger), men mistet "slå av" knappen oppe i høyre hjørne som resultat. Ikke raskere booting...

Noen som vet hvor jeg bør begynne å "optimalisere"?

Bugsy
medlem i 205 måneder
 

Re: UNR 9.10 skuffende ytelse

Innleggav omaha » tir 03.11.2009 14:15

Jeg mistenker grafikkort og grafikkdriver. Hvilken grafikkchip er det på maskinen?
medlem i 205 måneder
 

Re: UNR 9.10 skuffende ytelse

Innleggav Bugsy » tir 03.11.2009 14:39

Integrert Intel GMA 950

Bugsy
medlem i 205 måneder
 

Re: UNR 9.10 skuffende ytelse

Innleggav omaha » tir 03.11.2009 15:24

Ok. Jeg tror ikke at de såkalte "intelproblemene" har blitt skikkelig løst enda, men det arbeides med det.

Et alternativ kan være å forsøke den nye Xorg 7.5 / Xorg-server 1.7 som ligger tilgjengelig i 2 forskjellige "private utviklerkataloger" (PPA) hos Ubuntu. Disse ble ferdige for sent til å bli med i Ubuntu 9.04, og jeg er ikke sikker på om de er problemfri.

Jeg har ikke intelkort selv, så jeg har ikke testet. Det KAN være verdt et forsøk. Pakkene finner du bl.a her:

https://launchpad.net/~xorg-edgers/+arc ... ter=karmic

Les godt hva som står der, og husk: Dette er eksperimentelt.

Easypeasy er en "norsk" netbook-vri basert på Ubuntu. Den er meget fokusert på kompabilitet med netbooks.

http://www.geteasypeasy.com/
medlem i 205 måneder
 

Re: UNR 9.10 skuffende ytelse

Innleggav Bugsy » ons 04.11.2009 10:05

...hmmm

Først må jeg beklage at det har tatt lang tid før jeg har gitt tilbakemelding, men det blir litt få timer i døgnet innimellom...

Har kikket litt på de eksperimentelle pakkene også tidligere, men tok ikke sjansen på å "rote" meg bort i installasjonen av dem igjen. Har tidligere (UNR 9.04) lest litt om Intel og enkelte grafikkproblemer, og jeg har tidligere prøvd å installere den "nye" Xorg samt å forandre i bl a /etc/X11/xorg.conf til Option “AccelMethod” “UXA” (fra EXA). Det førte til at hele PC'en ble sirup... med en påfølgende reinstallasjon...

Prøvde derfor som du foreslo i går kveld/natt å installere EasyPeasy, men installsjonen kom ikke mer enn et steg forbi lasting av kjernen før alt stoppet opp... Ingen suksess mao.

Prøvde også en direkte sammenlikning i går igjen mellom den stasjonære PC'en min (vanlig Ubuntu 9.10) og den "Lille". Begge på kablet nett (tenkte kanskje det var noe med det trådløse nettet). Startet begge videoene samtidig. Mens det på den stasjonære (som på ingen måte er noe råskinn) ikke var et hakk eller noen forsinkelser, ble den "lille" ferdig med avspillinga 14 sekunder etter. Dette var på en helt vanlig (ikke HD) 4 minutters YouTube video. Prøvde det samme med XP på den lille, og begge videoene spilte helt i synk.

Det er derfor rimelig åpenbart at det er noe med softwaren som ikke henger med (uansett så skal ikke en flash avspilling kreve all verden av en PC heller, jeg spiller jo av .flv filer på mobilen uten problemer...). Det som irriterer meg mest er egentlig at XP klarer det som UNR ikke klarer... :-/

Bugsy
medlem i 205 måneder
 

Re: UNR 9.10 skuffende ytelse

Innleggav ak » ons 04.11.2009 10:25

Flash er dårlig på Windows og elendig på alle andre OS, selv Mac OS X er blitt latt i stikken av Adobe.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: UNR 9.10 skuffende ytelse

Innleggav Bugsy » ons 04.11.2009 10:33

Enig der, men når alt på bl a YouTube er flash, så hjelper det ikke å si at det er elendig... :-/

Vi har alt for ofte opplevd at dårlige standarder har blitt "de facto". VHS vs. BetaMax osv... (høres jeg litt gammel ut nå...?)

Bugsy
medlem i 205 måneder
 

Re: UNR 9.10 skuffende ytelse

Innleggav ak » ons 04.11.2009 10:39

Nei, enig, og Intel bør uansett lage bedre drivere. Men å få Flash til å gå bedre under Linux enn under Windows, det tror jeg krever at man installerer VESA drivere under sistnevnte.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: UNR 9.10 skuffende ytelse

Innleggav Bugsy » ons 04.11.2009 11:00

Her ikke tenkt å falle for fristelsen å bare klage på alle som ikke støtter (lager drivere for) Linux. Det jeg håper er å finne løsninger. Jeg er jevnt over veldig godt fornøyd med mine Ubuntu installasjoner, og starter kun unntaksvis XP/Vista ( :-! ). Skulle bare ønske at slike enkle ting som dette kunne løses.

Det jeg i dette tilfellet mistenker er at det er det nye minimalistiske grensesnittet til UNR (gnome) som stjeler mye grafikkressurser. Det er animerte ikoner og "transparency" over det hele. Jeg trenger ikke slik "eye candy", men et responsivt og effektivt system. Vet jeg kan slå det av (kjøre vanlig desktop), men da mister jeg noen av fordelene ift 1024x600 skjermen også...

Bugsy
medlem i 205 måneder
 

Re: UNR 9.10 skuffende ytelse

Innleggav exi » ons 04.11.2009 19:51

hva med å prøve xubuntu ?... den stjeler ikke så mye resurser som gnome (i hvertfall ikke i teorien)...

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron