endre skejrminstillinger.

endre skejrminstillinger.

Innleggav haakon40 » fre 11.12.2009 13:29

Hei Folkens.
Jeg har ett lite problem med skjerm oppløsningen min.
Nå jeg går i system<instillinger<skjerm da viser det bare skjerm: ukjent.

Er det noen som vet hvordan jeg finner ut hvilket skjermkort jeg har og hvordan jeg kan fikse skjerm instillingene


Her er ett skjermdump fra insitillingene.

[img][img]http://bildr.no/thumb/544528.jpeg[/img][/img]
medlem i 182 måneder
 

Re: endre skejrminstillinger.

Innleggav hugin_is_me » lør 12.12.2009 1:59

Er litt usikker på hva du mener med problem, men kommandoene (i terminal) lspci og xrandr gir deg en god del nyttig informasjon. Så lenge du kan velge native oppløsning (skjermens sanne oppløsning) og riktig frekvens (typisk 60 hz), har du vel egentlig ingen problemer tror jeg...
medlem i 204 måneder
 

Re: endre skejrminstillinger.

Innleggav QtanJ » lør 12.12.2009 2:37

Å finna ut kva skjermkort du har burde ikkje vera noko problem.

Kode: Merk alt
sudo lspci

Kommandoen over skal gje deg svar på det. Derimot trur eg ikkje skjermkortet er problemet dersom du har feil oppløsning, eller ikkje kan endra til riktigare oppløsning.

Dersom du seier kva skjerm du har med både type, og produktnummer, burde det vera ein enkel sak å laga modline(og/eller vertical sync, horizontal sync, storleik på skjerm i mm, dpi, osb.) til skjermen i xorg.conf. Dersom maskina veit kva skjermen støtter, pleier det å dukke opp i xrandr. Har du VGA-skjerm? VGA-skjermar har av og til problem med å identifisera seg sjølv automatisk. I allefall er det mi erfaring med VGA-skjermen min.
medlem i 210 måneder
 

Re: endre skejrminstillinger.

Innleggav haakon40 » søn 13.12.2009 19:39

Takk for hjelp, skal teste dette når jeg kommer på skolen. (Er skoleprosjekt vi holder på med)
medlem i 182 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]