skjermen slår seg av

skjermen slår seg av

Innleggav woopahh » tir 22.12.2009 15:45

Jeg kjører ubuntu 9.10 på en Dell studio 1537.
Når jeg lukker skjermen og skal opne den igjen så slår ikke skjermen seg på igjen.
Jeg ser att maskinen jobber for hardisk lyst blinker i vei og jeg hører att maskinen jobber. Jeg får ikke på skjermen igjen før jeg starter maskinen på nytt.
medlem i 207 måneder
 

Re: skjermen slår seg av

Innleggav Tertitten » tir 22.12.2009 16:05

Hei!
Hva skjer om du trykker på space tasten ?

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: skjermen slår seg av

Innleggav woopahh » tir 22.12.2009 16:47

Skjermen slår seg ikke på når jeg trykker på space tasten. men maskinen jobber mer.
medlem i 207 måneder
 

Re: skjermen slår seg av

Innleggav omaha » tir 22.12.2009 17:11

Om grafikkdriver/kort fungerer med dvale (sleep/hibernation/osv) kanskje du bør sjekke instillingene for strømstyring? Spørs litt hvordan du bruker maskinen - du kan vel stille inn slik at den enten går i sleep to ram eller at bare skjermen slår seg av når du lukker skjermen. Men det har du kanskje sjekket.

Virker vel som om X ikke starter opp etter søvn av en eller annen grunn.
medlem i 205 måneder
 

Re: skjermen slår seg av

Innleggav woopahh » tir 22.12.2009 17:17

Jeg har sjekket strømstyringen og prøvd ut forskjellige instillinger men virker ikke som om det hadde noen effekt. Om skjermkort/drivere fungerer med dvale osv vet jeg ikke. Jeg har ikke installert noen drivere til skjermkortet. Finst det ATI drivere til linux?
medlem i 207 måneder
 

Re: skjermen slår seg av

Innleggav oyoy » tir 22.12.2009 17:42

Går tilhørende LEDs av og på når du trykker på CapsLock- og NumLock-tastene?
(det er ofte en god test på om en maskin henger. Tester vel egentlig om tastatur-driveren kjører, men..)
Får du opp en VT (tekst-basert terminal) ved å trykke CTRL-ALT-F1?
Kan du pinge maskinen når den står sånn? Kan du logge inn via SSH (ev. telnet)? Kan du i såfall restarte det grafiske miljøet? (typisk `/etc/init.d/gdm (eller kdm) restart`)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: skjermen slår seg av

Innleggav Tertitten » tir 22.12.2009 18:45

woopahh skrev:Jeg har sjekket strømstyringen og prøvd ut forskjellige instillinger men virker ikke som om det hadde noen effekt. Om skjermkort/drivere fungerer med dvale osv vet jeg ikke. Jeg har ikke installert noen drivere til skjermkortet. Finst det ATI drivere til linux?
Det finnes ATI proprietære drivere for ATI ja, ATI er noen svin og dropper support for deres grafikkkort relativt raskt derfor er det ikke alle som har oppdaterte drivere. Legacy drivere finnes på ATI/AMD sine hjemmesider, det er bare ett problem med legacy driverne, nyeste Xorg server støtter de nemlig ikke!

Om du derimot har ett skjermkort som supporteres av ATI fremdeles så er det ikke noe problem.

Jeg sjekket litt på specs på din Dell og det virker som at du har ATI Mobility Radeon HD 4570 ?? (du nevner dessverre ikke hva du har derfor er det litt vanskelig å hjelpe deg!)
Om dette stemmer og om du kjører 32 bits versjonen så kan du hente driver her: http://support.amd.com/us/gpudownload/l ... ng=English

Aller best er vel kanskje om du bruker driveren som allerede ligger i repository.. fglrx something something ATI.....

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: skjermen slår seg av

Innleggav omaha » tir 22.12.2009 20:28

Tertitten skrev:Det finnes ATI proprietære drivere for ATI ja, ATI er noen svin og dropper support for deres grafikkkort relativt raskt derfor er det ikke alle som har oppdaterte drivere.

Legacy drivere finnes på ATI/AMD sine hjemmesider, det er bare ett problem med legacy driverne, nyeste Xorg server støtter de nemlig ikke!

ATI's drivere slippes i samme versjon og samtidlig med windowsdriverne, og jeg tror en kan regne med støtte like lenge for de forskjellige kortene. ATI har også utlevert mye dokumentasjon slik at det jobbes hardt for å forbedre de frie driverne.

Når det gjelder Legacy og eldre kort gjelder dette såvidt jeg vet X2100 og eldre kort, men de droppet faktisk disse til legacy også i Windows. Problemet var at ATI's linuxdrivere ikke var bra nok da de droppet dem. ATI har endret holdning til Linux etter at AMD tok over.

Om det er et HD 4570 støttes det nok av de propietære driverne samt de frie. De er nok fordelaktig med ny Xorg/Mesa og nyeste kernel for å få fullt utbytte med de fri driverne TROR jeg. :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: skjermen slår seg av

Innleggav woopahh » tir 22.12.2009 23:15

oyoy skrev:Går tilhørende LEDs av og på når du trykker på CapsLock- og NumLock-tastene?
(det er ofte en god test på om en maskin henger. Tester vel egentlig om tastatur-driveren kjører, men..)
Får du opp en VT (tekst-basert terminal) ved å trykke CTRL-ALT-F1?
Kan du pinge maskinen når den står sånn? Kan du logge inn via SSH (ev. telnet)? Kan du i såfall restarte det grafiske miljøet? (typisk `/etc/init.d/gdm (eller kdm) restart`)


LED lysene går av og på når jeg trykker på capslocl og numlock. får ikke opp noe når jeg trykker CTRL-ALT-F1. Har ikke prøv og bruke SSH.

Tertitten skrev:Det finnes ATI proprietære drivere for ATI ja, ATI er noen svin og dropper support for deres grafikkkort relativt raskt derfor er det ikke alle som har oppdaterte drivere. Legacy drivere finnes på ATI/AMD sine hjemmesider, det er bare ett problem med legacy driverne, nyeste Xorg server støtter de nemlig ikke!

Om du derimot har ett skjermkort som supporteres av ATI fremdeles så er det ikke noe problem.

Jeg sjekket litt på specs på din Dell og det virker som at du har ATI Mobility Radeon HD 4570 ?? (du nevner dessverre ikke hva du har derfor er det litt vanskelig å hjelpe deg!)
Om dette stemmer og om du kjører 32 bits versjonen så kan du hente driver her: http://support.amd.com/us/gpudownload/l ... ng=English

Aller best er vel kanskje om du bruker driveren som allerede ligger i repository.. fglrx something something ATI.....


Jeg kjører 64 bit.
EDIT: ja maskinen har ATI Mobility Radeon HD 4570
medlem i 207 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]