64 bits ubuntu netbook remix

64 bits ubuntu netbook remix

Innleggav pragmatist » søn 07.02.2010 16:17

Det er nå netbøker på markedet med 64 bits prosessor og mer enn 3Gb minne. Nå er det vel relevant å spørre seg om en virkelig trenger 4Gb minne i ei nettbok, men jeg tar allikevel opp problemstilinga. Et av kjennetegna ved ei netbok er at den er liten, noe som innebærer svært begrensa skjermareal. For slike maskiner synes jeg (Dette er smak og behag) at skrivebordsmiljøet i ubuntu netbook remix er helt ideelt, men "distroen" UNR er kun 32 bit.
Normalt er jeg et SUSE/KDE menneske, men her på Linux1 er jo de fleste UBUNTUs så det er sikkert noen som kan gi en enkel instruksjon om hvordan en legger inn netbok skrivebordsmiljø etter en 64 bits standard installasjon...
medlem i 227 måneder
 

Re: 64 bits ubuntu netbook remix

Innleggav geirergoy » søn 07.02.2010 16:48

Jeg har brukt Ubuntu i noen år, men jeg har aldri prøvd dette...
Men Ubuntu er jo som du vet delt opp i flere utgaver. Såvidt jeg har forstått er det ingenting som hindrer deg i å legge inn programvare tiltenkt en annen utgave.
Du får da velge hvilken desktop du vil ha når du logger inn.

Se etter UNR eller liknende søkeord på APT eller Synaptic. Tror det skal funke.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: 64 bits ubuntu netbook remix

Innleggav QtanJ » søn 07.02.2010 17:17

Phoronix seier at det er fleire fordelar med 64bit framfor 32bit enn berre minnet.

Eit raskt søk avslører at ubuntu-netbook-remix og ubuntu-netbook-remix-default-settings er tilgjengeleg under arkitekturen amd64 og i386 i Ubuntu karmic. Ok, den siste er tilgjengeleg på alle arkitektur, men er den nyttig utan den første?
medlem i 210 måneder
 

Re: 64 bits ubuntu netbook remix

Innleggav pragmatist » søn 07.02.2010 17:47

Da forstår jeg det slik at prosedyren ganske enkelt er å installere 64 bits UBUNTU og så "apt-get" ubuntu-netbook-remix og ubuntu-netbook-remix-default-settings.
En vil så kunne velge mellom standard gnome og netbook-remix som skrivebordsmiljø.
Det kan vel ikke bli så veldig mye enklere....
medlem i 227 måneder
 

Re: 64 bits ubuntu netbook remix

Innleggav geirergoy » søn 07.02.2010 17:53

Maskinen jeg benytter nå kjører ikke Ubuntu, så jeg kan ikke bekrefte at pakkene heter det som du sier at de heter. Men ja, det er fremgangsmåten, såvidt jeg har forstått.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: 64 bits ubuntu netbook remix

Innleggav terjejh » søn 07.02.2010 18:13

pragmatist skrev:Normalt er jeg et SUSE/KDE menneske, men her på Linux1 er jo de fleste UBUNTUs så det er sikkert noen som kan gi en enkel instruksjon om hvordan en legger inn netbok skrivebordsmiljø etter en 64 bits standard installasjon...

Det finnes også unntak. Selv vil jeg avvente litt, til nylig annonserte Atom-baserte nettbøker ankommer med Moblin/Linux. MSI og Acer behøver ikke være langt unna, hvis de blir å få tak i her i landet da
viewtopic.php?f=446&t=235539

Har du forresten tatt en titt på Moblin skrivebord/brukergrensesnitt for openSUSE på vanlig maskinvare? Moblin UX (preview) repo er allerede tilgjengelig også i 64bit for bl.a 11.2 og Factory, men blir neppe released før med 11.3: http://download.opensuse.org/repositori ... SUSE_11.2/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: 64 bits ubuntu netbook remix

Innleggav QtanJ » søn 07.02.2010 18:41

geirergoy skrev:Maskinen jeg benytter nå kjører ikke Ubuntu, så jeg kan ikke bekrefte at pakkene heter det som du sier at de heter. Men ja, det er fremgangsmåten, såvidt jeg har forstått.

Eg brukar http://packages.ubuntu.com/ når eg treng vita namnet på ein pakke i ubuntu. Eg meiner det er ganske nyttig.
pragmatist skrev:Normalt er jeg et SUSE/KDE menneske, men her på Linux1 er jo de fleste UBUNTUs så det er sikkert noen som kan gi en enkel instruksjon om hvordan en legger inn netbok skrivebordsmiljø etter en 64 bits standard installasjon...

Generelt tenkte eg ikkje vidare over det du skreiv om SUSE. Har du vurdert Plasma Netbook. Det er ikkje ferdig, men når KDE 4.4 vert standard på SUSE trur eg det vil vera mogleg å få plasma-netbook frå uoffisielt pakkelager(godt ord for repository?). Det vil derimot ikkje bety at det vil vera stabilt nok.

Eit anna alternativ er kanskje å konfigurera plasma-desktop sjølv? Juster breidde, høgde, automatisk gøyming, vindauge kan liggja under eller over og liknande. Eg har eit smalt panel oppe, og eit panel som gøymer seg til venstre.

Det er svært mykje som er mogleg dersom du er villig til å testa ut kva som er best for deg. Dersom du testar eigne innstillingar er du ikkje avhengig av korleis ein bestemt distribusjon gjer det fordi du gjer det på din eigen måte uansett.
medlem i 210 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]