KUbuntu 9.10 og skjermoppløsnin

KUbuntu 9.10 og skjermoppløsnin

Innleggav knutbot » søn 21.02.2010 1:34

Bruker KUbuntu 9.10 og har skaffet meg en LED TV med VGA Inngang. Oppløsning på skjerm er 1920x1080 men får bare 1024x768. PCen har dobbel-boot og i Windows har den ingen problemer med 1920x1080.
xorg.conf inneholder ingen visning til oppløsninger som jeg er vant til, bare følgende:
Kode: Merk alt
Section "Monitor"
        Identifier      "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
        Identifier      "Default Screen"
        Monitor         "Configured Monitor"
        Device          "Configured Video Device"
EndSection

Section "Device"
        Identifier      "Configured Video Device"
EndSection

Section "ServerFlags"
        Option  "DontZap"       "True"
EndSection

Hvordan ordner jeg dette?

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: KUbuntu 9.10 og skjermoppløsnin

Innleggav ak » man 22.02.2010 14:25

Hvordan skjermkort har du ?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: KUbuntu 9.10 og skjermoppløsnin

Innleggav knutbot » man 22.02.2010 18:31

PCen er bygd på et ASUS P5V-VM SE DH hovedkort hvor jeg benytter det interne 256M VGA skjermkortet. Har sjekket på nettet og funnet ut at dette kortet er testet av blant annet Ubuntu og oppgitt at det skal funger uten problemer. Har tidligere brukt en ASUS VM192s skjerm med 1440 x 900 oppløsning, uten problemer. Men straks jeg anskaffet meg en 23 toms LCD TV (16:9) med VGA D-Sub tilkobling, (Merke og Type: Limited Label Latona 23FHD-piano.) oppsto problemet. Har brukt andre skjermer også, og ikke har hatt problemer med oppløsningen, hvor det har vært benyttet den oppløsningen som skjermen er bygd for. Siden at PC har dobbel boot Linux/Windows XP har jeg testet kortet mot windows og der fungere det perfekt.

Windows oppgir det til å være et VIA Chrome9 HC IGP skjermkort.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: KUbuntu 9.10 og skjermoppløsnin

Innleggav ak » tir 23.02.2010 7:45

lspci gir nøyaktig svar, men VIA Chrome9 er dessverre ikke spesielt god. Jeg har ikke googlet spesielt mye, så ta følgende med en klype salt:

Den frie driveren er mangefull og den binære er ikke alltid like lett å bygge, men det finnes en del ressurser som sier at sistnevnte løser problemet ditt.

Du finner den lukkede her: http://linux.via.com.tw/support/downloadFiles.action

Som du ser har de ikke utgitt for nyere enn 9.04, så jeg vet ikke om det fungerer.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: KUbuntu 9.10 og skjermoppløsnin

Innleggav knutbot » tir 23.02.2010 10:05

Dette hjelp ikke, tvert imot. Nå kom der på skjermen: VGA Not supported.
Måtte sette opp min gamle skjerm for å få bilde. :-(

Andre løsninger?

For meg så ser det ut for at det er skjermen som er helt ukjet for systemet, og at problemet må angripes der.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: KUbuntu 9.10 og skjermoppløsnin

Innleggav josi » tir 23.02.2010 10:25

Den fire driveren, openchrome, mangler 3D-akselerasjon, men fungerer ellers fint. Så om du ikke er avhengig av skrivebordseffekter eller kravstore spill, kan du fint bruke openchrome.

Om det følgende er rett
Since Ubuntu 8.04 (Hardy Heron) and Debian 5.0 the openchrome driver is installed by default, provided by the xserver-xorg-video-openchrome package.
(fra https://help.ubuntu.com/community/OpenChrome) så burde openchrome allerede være installert?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: KUbuntu 9.10 og skjermoppløsnin

Innleggav knutbot » tir 23.02.2010 19:35

Først så hadde jeg fedore på den, skriftet jeg det ut med KUbuntu 9.04 for senere å oppgradre den til KUbuntu 9.10. så det skulle den være. Søker du på dette hovedkortet, på Google, så finner du fort ut at flere distro hadde testet det og at det funnet at det fungerer.

Det jeg opplever er at KUbuntu ikke finner ut noe om denne skjermen. Tidligere kunne en enkelt fikse dette ved å redigere xorg.conf. Nå har en forandret på xorg.conf og derfor ser jeg ingen mulighet til dette lenger. Dersom noen vet hvordan en kan få systemet til å finne ut av problemet slik at skjermen vil funger slik den skal, så hadde det vært fint.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron