Oppstartsproblem med Ubuntu på AspireOne

Oppstartsproblem med Ubuntu på AspireOne

Innleggav Aphelion » fre 26.03.2010 11:21

Kjøpte for litt siden en Acer AspireOne, som jeg installerte nyeste Ubuntu på. I går oppsto et problem, helt ut av det blå: når jeg slår på maskinen, ser jeg såvidt et lite glimt av "GRUB loading...", før maskinen starter på nytt og det samme skjer igjen.

Noen som vet hva som skjer, og hvordan jeg kan fikse det? Samboern har særemnet sitt på PCen, og det må leveres innen klokka tolv i kveld :-!

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Oppstartsproblem med Ubuntu på AspireOne

Innleggav omaha » fre 26.03.2010 11:54

Med nyeste Ubuntu mener du 10.04?

Forsøk isåfall å trykke inn shift-knappen rett før / når du får "glimtet". Grub (versjon 2) er antagelig satt opp med 0 eller 1 sek forsinkelse. (Om ikke shift hjelper - forsøk esc-tasten.)

Om du ikke får det til: Lag deg en liveUSB (med f.eks UNETbootin eller Mandriva seed som fungerer med hybrid ISO). Så kan du bruke LiveUSB'en til å hente ut filene du trenger.
medlem i 205 måneder
 

Re: Oppstartsproblem med Ubuntu på AspireOne

Innleggav Aphelion » fre 26.03.2010 12:05

Nå husker jeg ikke i farta om det er 10.04 eller den forrige... Tror det er 9.10! Men kan ikke skjønne hvorfor den plutselig skal være satt opp til noe forsinkelse? Det fungerte helt strøkent i en drøy uke, og dette oppsto uten at jeg gjorde noe som helst.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Oppstartsproblem med Ubuntu på AspireOne

Innleggav omaha » fre 26.03.2010 12:20

Det er umulig å svare på for meg - det kan være en oppdatering av f.eks Grub, Xorg, grafikkdriver, kernel, eller en endring som du har gjort selv (antar at det siste ikke er tilfelle).

Du har sikkert LiveUSB'en du installerte Ubuntu med, og isåfall vil jeg anbefale deg i første omgang å hente ut det aktuelle dokumentet slik at du unngår at dette blir prekært.

Deretter kan du fikse grub (om noe er gærnt der). Grub 2 er ganske forskjellig fra Grub 1 og ettersom jeg ikke vet hvilken versjon du bruker (tipper Grub 2), tror jeg at jeg avstår fra å gi råd om hvordan du fikser det. :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Oppstartsproblem med Ubuntu på AspireOne

Innleggav Aphelion » fre 26.03.2010 12:23

Hm, bruker den versjonen som Ubuntu installerer. Satte igang tenkemaskineriet nå og kom frem til at det er Ubuntu 9.10 jeg har ihvertfall... :)

EDIT: Dette ordnet seg med grub-install :)

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]