[LØST] Dual boot 2 linux distribusjoner ?

[LØST] Dual boot 2 linux distribusjoner ?

Innleggav Tertitten » ons 14.04.2010 13:31

Heisann, I jakt på å bli kvitt Windows for godt har jeg endelig funnet en akseptabel løsning..
1. En typisk desktop distribusjon installert som hoved distribusjon
2. AV Linux for multimedia/musikk produksjon og redigering.

Grunnen til AV Linux er fordi dette er distribusjonen som jeg har funnet fungerer best med low latency kernels og realtime kernels som passer for musikk produksjon (med jack)
AVLinux er rett og slett en genial distribusjon for dette formålet, men samtidig er det ikke en distribusjon jeg ønsker å bruke som "default" desktop.

Akkurat nå har jeg installert ubuntu 10.04 b2 og ønsker altså å innstallere AVLinux på en annen partisjon, mitt spørsmål er helt enkelt, hvordan setter jeg opp dette for dual boot ?

Dette er partisjoner for Ubuntu, boot er på hd0,0
Kode: Merk alt
   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1          25      194560   83  Linux
Partition 1 does not end on cylinder boundary.
/dev/sda2              25        1934    15333376   83  Linux
/dev/sda3            1934        7538    45017088   83  Linux
/dev/sda4            7538        7842     2440193    5  Extended
/dev/sda5            7538        7842     2440192   82  Linux swap / Solaris

Jeg kommer til å lage en ny partisjon montert på / for AVLinux og bruke samme swap som Ubuntu (bruker ikke sleep funksjoner osv)
Hvordan løser jeg dette på enklest mulig måte ?
PS. Jeg ønsker IKKE å bruke samme /home som nå er en egen partisjon som skal kun brukes av ubuntu
Sist endret av Tertitten den ons 14.04.2010 15:38, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Dual boot 2 linux distribusjoner ?

Innleggav Soerboe » ons 14.04.2010 14:13

Det jeg ville gjort var å opprette én partisjon som jeg hadde hele AV Linux på (inkludert /home, noe som er default hvis man ikke angir egen /home). Siden du sier at du har installert Ubuntu først, så ville jeg i installasjonen av AV Linux ikke valgt å installere GRUB. Etter installasjonen ville jeg gått inn i Ubuntu og kjørt update-grub for å legge til AV Linux i nåværende GRUB-meny. Dette grunnet at jeg liker å la hoved-OS ha ansvar for GRUB. Det er hva jeg ville gjort :)

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Dual boot 2 linux distribusjoner ?

Innleggav Tertitten » ons 14.04.2010 14:36

Men hvordan får jeg valgt å ikke installere grub ?
gjør den ikke det automatisk ?
Edit: Det funka som en drøm.
1. Installere ubuntu først
2. Installere AV Linux på egen partisjon / ... På slutten av installering kom valget om å installere grub til mbr eller /root, valgte root så den ikke rørte ubuntu's grub install
3. Starte om AV Linux, boote til ubuntu
4. kjørte sudo update-grub2, grub fant kernels osv som den skulle..

Det skulle bety at Windows = Historie for meg nå :)

Takk for tipset :)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: [LØST] Dual boot 2 linux distribusjoner ?

Innleggav Soerboe » ons 14.04.2010 19:08

Flott at det fungerte som du ville! Lykke til med dual boot ;)

Hvordan er forresten AV Linux?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: [LØST] Dual boot 2 linux distribusjoner ?

Innleggav Tertitten » ons 14.04.2010 19:33

daghenningsorbo skrev:Flott at det fungerte som du ville! Lykke til med dual boot ;)

Hvordan er forresten AV Linux?

AV Linux er veldig bra for mitt formål som er å ha ett hjemmestudio som fungerer og kjører stabilt. Av de distribusjoner jeg foreløpig har testet for dette formålet er det helt klart AV Linux som kommer best ut. Jeg lastet ned BEAT versjonen som er spesielt kompilert for en journalist fra ett tysk musikk magasin som heter BEAT (faktisk mannen bak jack, og en hel haug med DSP plugins)

AV Linux er bygd på Debian Testing branch og Remastersys. Kommer med veldig stabile (virker det som) realtime kjerner.
LXDE 0.5.0 Desktop Environment er default miljø, noe uvant for meg, men jeg skal kun bruke denne installasjonen til musikk produksjon så det er helt greit. .
Takket være lxde er den superrask...

Som sagt av de jeg tidligere har testet er det denne distribusjonen som kjører mest stabilt. De jeg har testet tidligere er 64Studio, Musix, Ubuntu Studio og Puredyne. De har alle gitt xruns og andre problemer relatert til lyd serveren på ett eller annet tidspunkt, Ubuntu Studio har vært verst på dette. AV Linux har fremdeles ikke vist noen av disse problemene...

Dessverre får jeg ikke brukt min R16 Zoom som device eller "instrument" i Linux da den ikke er kompatibel for dette, men det er noe jeg er villig til å ofre, heldigvis fungerer den som card reader slik at det jeg har "tatt opp" på Zoomen lett kan føres over til AV Linux..

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: [LØST] Dual boot 2 linux distribusjoner ?

Innleggav Soerboe » ons 14.04.2010 19:47

Spennende! Jeg driver litt med musikk selv, kanskje jeg skal teste ut AV Linux ved en anledning. Takk for "tipset" :-)

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]