Sliter med å boote live-cder

Sliter med å boote live-cder

Innleggav eNetic » søn 18.04.2010 10:38

Har en pc jeg ønsker å få liv i igjen, og har brukt ubuntu i 3-4 år i strekk, så jeg tenkte at ubuntu skulle installeres på denne også, men jeg sliter med å få bootet livecder. Skjermen fryser når distroen laster live-bruker. Ubuntu var ett førstevalg, men så tenkte jeg å prøve andre som Fedora, Mandriva, Damn small linux, osv, men ingen vil boote opp... Musa låser seg å alt er ubevegelig. Har brukt denne pcen til ubuntu før i tiden, samt også xp, før jeg fikk overtalt foreldrene mine til å prøve ubuntu, så det skal ikke være noe problemer sånn sett.. Tenkte også at jeg kunne ha forvekslet i386 og amd 64, men det er ikke amd64.. Pcen har jo stått vekkgjemt en stund, men jeg mener å huske at jeg hadde problemer med cdrom'en som står i pcen,men kan dette være symtomer på at cdromen ikke fungerer skikkelig? tok ut den ut, og ristet på den, og hørte noe rasling inni, så det er jo muligheter der.. hva tror dere andre? har forresten prøvd å boote med "noapic" der det har vært mulig, men til ingen nytte...

Enetic..

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Sliter med å boote live-cder

Innleggav omaha » søn 18.04.2010 11:51

Jeg foreslår at du lager deg en bootbar USBstick med enten Unetbootin eller Mandriva Seed. Har brukt Seed (i andre distroer enn Mandriva) ved enkelte anledninger.

http://www2.mandriva.com/int/downloads/?p=seed

En hel del distroer lager nå ISO-hybrider - dvs de kan benyttes på både USB og CD, og da kan det være litt krøll med Unetbootin.

http://wiki.geteasypeasy.com/Hybrid_ISO/IMG_format
medlem i 205 måneder
 

Re: Sliter med å boote live-cder

Innleggav terjejh » søn 18.04.2010 13:48

Har du prøvd annet enn Live CD? Vanlige installasjonsCD/DVDer stiller ofte mindre krav til maskinvaren enn en LiveCD.
En mini.iso (NET) brent til CD er en rask test for å se om maskinen booter og vil installere over Internett.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Sliter med å boote live-cder

Innleggav KMJ » søn 18.04.2010 14:03

Følg terjejh sitt råd, dropp LiveCD og bruk en normal innstalasjons CD. Du slipper masse problemer som kommer fra hvordan LiveCDer er satt sammen, det er mye større grad av robusthet på instalasjons systemer. Og du får mye mer muligheter til å feilsøke og endre innstillinger på ett innstalert system. Høres ut som du får problemer når X starter opp, så starte opp ett innstalert system i tekstmode for deretter å starte X manuelt vil gi sjanse til å finne og fikse problemet.

Jeg vil anbefale å kjøre memtest først også, for å utelukke eventulet feil på RAM kretser.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron