fjerne linux, bootloader og partisjon?

fjerne linux, bootloader og partisjon?

Innleggav KlodrikMcKr » lør 14.05.2011 19:36

hei. jeg skulle hjelpe en kompis å instalere windows 7 i en egen partisjon men fra windows 7 DVDen kunne jeg ikke lage en ny partisjon. Derfår tenkte jeg, da kan jeg jo bare bruke linux Ubunt cden og lage en partisjon på 100gb. Den kan jo lage en partisjon, og det kunne den.
Da jeg får andre gang skulle prøve og innstalere windows 7 så var problemet at windows 7 DVDen nektet og formatere linuxpartisjonen til noe windows kunne kjøre på.

Derfår lurer jeg på hvordan jeg fjærner bootloaderen og linux Ubunt og hvordan jeg skal fjærne eller helst formatere linuxpartisjonen til et fårmat windows kan innstaleres på.

jeg ønsker til mitt eget bruk også å få vite en måte windows kan lese linuxpartisjonen.

Og ikke spør hvorfår han skal ha windows 7 istedefår linux. Han er en gamer og trenger derfår windows får å ikke gjøre det så kompelisert.
Men han har prøvd linux og er helt enig at det eier windows på flere måter. Spesielt eier det windows vista som er det han må kjøre nå.

Jeg tar imot alle svar med stor tak. :-D

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: fjerne linux, bootloader og partisjon?

Innleggav nicho » lør 14.05.2011 22:54

Fdisk, diskpart etc.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: fjerne linux, bootloader og partisjon?

Innleggav viking60 » søn 15.05.2011 2:01

http://partedmagic.com/doku.php
Den kan formatere ntfs.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: fjerne linux, bootloader og partisjon?

Innleggav unbob » søn 15.05.2011 13:36

Hei,

1. Start Ubuntu LiveCD-en (ikke installer)
2. Start gparted, slett alle partisjoner og lag nye. Formater Windows partisjonen til NTFS
3. Omstart og Windows install
Skal du dual-boote bør Windows ligge på første partisjon mener jeg å huske.

Det finns en ext2 driver for Windows. Er ikke helt optimalt (vet ikke om den virker i 7) FAQ anbefales lest før du går for denne. Linux kan lese Windows filsystem uten problem men ikke motsatt. En delt NTFS partisjon kan derfor kanskje også være en løsning.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: fjerne linux, bootloader og partisjon?

Innleggav omaha » søn 15.05.2011 13:54

Det er en fordel å legge inn en uformatert partisjon fremfor å formatere til NTFS. Window fikser NTFS-partisjonen selv. Som regel er det dog enklest å installere Windows først.

MHT lesing fra Windows kan vel Ext2-driveren lese/skrive til Ext2 (og trolig fortsatt Ext3 som har fått en del endringer "backported" fra Ext4), men bare lese fra Ext4. Best å bruke Ext2/3 eller NTFS på partisjoner beregnet på innholdt altså.
medlem i 204 måneder
 

Re: fjerne linux, bootloader og partisjon?

Innleggav KlodrikMcKr » søn 15.05.2011 15:29

Takk får svar til nå men det viktigste er hvertal først at jeg får fjerne bootloaderen og Linux Ubuntu. Derretter vil jeg fårmatere den 100gb store linuxpartisjonen (som er ex2/ ex3 eller ex4 sant?) til NTFS. En clean install av alle partisjone, som jeg selv vet er det letteste siden det altid er slik jeg gjør det, er uaktuelt av ulike årsaker.

Så en oppskrift på dette hadde vært fint :-D
1. fjerne Linux og bootloader.
2. Fårmatere ex2/3/4 til NTFS helst med et program rett i fra Windows.
Det er også mulig med en CD/minnepinne som vi brenner selv. Men jeg vil helst unngå dette.

Jeg har ikke sett på noen av programene enna men skal gjøre det i kveld men
Jeg ønsker likevel en framgangsmåte siden jeg blir litt usikker når ting står på engelsk.

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: fjerne linux, bootloader og partisjon?

Innleggav viking60 » søn 15.05.2011 15:52

Når du formaterer hardisken så vill Linux og bootloader forsvinne. Det ser ut som om du har hengt deg opp i en fremgangsmåte som ikke har root i virkeligheten.
Fjerne og formatere går under ett. Når du har formatert eller slettet en partisjon så installerer du Windows. deretter så kan du følge denne fremgangsmåten.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: fjerne linux, bootloader og partisjon?

Innleggav KlodrikMcKr » søn 15.05.2011 16:04

Grunnen til at jeg har hengt meg opp i dette er at jeg har en annen kompis.
Da han formaterte linuxpartisjonen kom han heller ikke inn på Windows 7 lenger. Alt som kom fram på skjermen var error, error og error. Uten hjelp av iBoot CD-en som egentlig er laget får å legge inn Mac OSX på en vanlig pc kom han ikke inn i Windows. http://www.tonymacx86.com/wiki/index.php/IBoot
Dette kan muligens ha vert pga noe annet men derfor har jeg fått det får meg at hvis jeg formaterer en linuxpartisjon så vil bootloaderen forsvinne men Windows vil ikke starte opp.
Hvis dette er feil vil dette være flått.

Han ente opp med å formatere hele harddisken og gjøre en cleaninstall av alt, noe som ikke er aktuelt her.

Så det du sier er at jeg bare kan formatere partisjonen til Linux og så vil PC-en være som før og starte opp riktig?

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: fjerne linux, bootloader og partisjon?

Innleggav ak » søn 15.05.2011 16:34

Nei, GRUB installeres som regel på Master Boot Record (MBR). Du kan reformatere og partisjonere så mye du vil, det vil ikke forandre på noe.

På rescue-diskene til Windows (aner ikke hvordan det er med 7, om den har noe rescue mode) så kan du bruke programmet "fixmbr"

Fra en Linux LiveCD kan du tømme MBR som følger:
dd if=/dev/null of=/dev/sdX bs=512 count=1

Bytt ut X med riktig disk (ikke partisjon), hvis du bare har en disk er det antageligvis "a". Dette overskriver MBR med nuller, som får BIOSen til å ignorere den.

Hvis du allerede har installert Windows så bruk parted eller fdisk til å sette partisjonen som tilsvarer c:\ til bootable.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: fjerne linux, bootloader og partisjon?

Innleggav KlodrikMcKr » søn 15.05.2011 17:47

Så jeg kan formatere linuxpartisjonen fra ex2/3/4 til NTFS og fårtsatt beholde GRUB?

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: fjerne linux, bootloader og partisjon?

Innleggav ak » søn 15.05.2011 18:37

Vel, du beholder at det kommer "GRUB" eller "G" på skjermen og så stopper det opp. MBR er bare en peker, selve GRUB-menyen ligger på /boot, som forsvinner hvis du reformaterer den partisjonen.

Merk at en Windows-installasjon vanligvis overskriver MBR den også, det overrasker meg at den ikke har gjort det her, men det er vel fordi du prøver å bruke eksisterende partisjoner.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: fjerne linux, bootloader og partisjon?

Innleggav KlodrikMcKr » søn 15.05.2011 18:44

Da hang jeg med. Ja jeg får prøve dette da og se hva som skjer. Hvis Windows 7 vil legge inn en ny bootloader så man kan velge mellom existerende vista og Windows 7 vil det jo fungere.
Tusen tak får alle svar vertfall.

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: fjerne linux, bootloader og partisjon?

Innleggav rubles » ons 09.11.2011 21:55

Installerte akkurat ubuntu 11.10 på en ny maskin, med tanke om å i tillegg installere 10.04 senere. Men så snart 11.10 var ferdig installert, får jeg ikke bootet fra cd, hverken 10.04, 10.10 eller 11.10. Har prøvd å endre instillinger i BIOS og boote fra cd i boot-menyen.

Finnes det en enkel fix for dette problemet?

Evt, hva er den enkleste måten å fjerne ubuntu på, uten mulighet for å boote med live-cd?
medlem i 148 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron