2 skjermer - ulik oppløsning

2 skjermer - ulik oppløsning

Innleggav veparma » tor 09.06.2011 19:11

Jeg en IBM laptop med ubuntu (natty) innstallert. Pc'en er koblet til tv'en med s-video, det fungerer helt ok. Det eneste problemet er at jeg vil kjøre like skjermer, men det hadde vært fint å beholde oppløsningen på Pc'n (1280 x 1024).

Like skjermer - tv vises med 800 x 600 - laptop display vises med 1280 x 1024.

Er dette mulig?
medlem i 222 måneder
 

Re: 2 skjermer - ulik oppløsning

Innleggav Kjetil Kilhavn » fre 10.06.2011 11:58

veparma skrev:Jeg en IBM laptop med ubuntu (natty) innstallert. Pc'en er koblet til tv'en med s-video, det fungerer helt ok. Det eneste problemet er at jeg vil kjøre like skjermer, men det hadde vært fint å beholde oppløsningen på Pc'n (1280 x 1024).

Like skjermer - tv vises med 800 x 600 - laptop display vises med 1280 x 1024.

Er dette mulig?

Mener du egentlig at du vil kjøre en skalert versjon av PC-skjermen på fjernsynsskjermen? Har ikke noen videre erfaring med Ubuntu, men jeg har prøvd å ha to skjermer med ulik oppløsning (bærbar + ekstra skjerm) i openSUSE/KDE - og det fungerte ikke veldig bra syntes jeg den gang. Hvis skjermene settes til å klone hverandre måtte jeg bruke laveste oppløsning mener jeg å huske, ellers så jeg ikke hele skjermen på den som hadde dårligst oppløsning.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: 2 skjermer - ulik oppløsning

Innleggav dundee » fre 10.06.2011 12:47

Dette skal fungere, men jeg husker ikke helt hvordan. Kjørte i alle fall før en Lenovo laptop og en 22", med hver sin oppløsning på Ubuntu, nå kjører jeg 15" og 20" med XP.
Det kan oppleves litt snålt når du drar vinduer mellom skjermene, og å ha et vindu som går over begge fungerer dårlig. Ellers er det ikke noe problem.
medlem i 174 måneder
 

Re: 2 skjermer - ulik oppløsning

Innleggav veparma » lør 11.06.2011 18:18

Takker for svar!

@dundee: du snakker vel om ulike skjermer? Det tror jeg også vil gå fint å sette opp, men da kan jeg nesten ikke lukke laptopen - jeg bruker kun et display av gangen. Enten styrer jeg den på avstand og bruker TV som display, eller så sitter jeg på pc'n og da blir 800 x 600 litt trassig å se på.

På en annen side er det ikke så farlig, er jo bare å jekke ut kabelen når pc'n skal brukes til noe annet enn å stå som medieserver. Det virker utifra hva kjetil skriver, som at det ikke kan bli gjort på en god måte.
medlem i 222 måneder
 

Re: 2 skjermer - ulik oppløsning

Innleggav omaha » lør 11.06.2011 18:49

Jeg bruker aldri S-video. Men generelt avhenger jo dette av hvilken GPU og driver du benytter.
IBM Laptops har i perioder anvendt både ATI, Nvidia og Intel og hvordan dette håndteres vil variere mellom de. Det vil også variere mellom gamle kort (Legacy) og nye.

Jeg benytter Thinkpad med Nvidia og propietær driver, og har holdt meg til Nvidia i all hovedsak. Har benyttet dualscreen mye - og med Thinkpadene mine har det alltid vært med forskjellige oppløsninger opp til den jeg har nå (2560x1440). Om du har Nvidia GPU og kan benytte de nye propietære driverne så kan du benytte i Nvidia-settings til å finne tilkoblede skjermer, og identifisere skjerm + oppløsning.

Det går også an å sette oppløsning og oppfriskningsrate manuelt (pass på at det er korrekt i forhold til tv'n/ekstern skjerm) om man ønsker det. Om Nvidia-settings kjenner igjen skjermer med S-video aner jeg ikke og jeg er heller ikke oppdatert på om Suse forsatt bruker andre verktøy for å sette opp grafikkortet.
medlem i 204 måneder
 

Re: 2 skjermer - ulik oppløsning

Innleggav QtanJ » søn 12.06.2011 14:49

Dersom dette er meir forvirrande enn nyttig kan du berre sjå vekk frå det.

Eg veit ikkje om det er til hjelp, men KDE har forholdsvis enkel innstilling av fleire skjermar. Ut frå det ser det ut som det er forholdsvis enkelt å klone skjerm med ulik oppløysning. Det betyr derimot at dersom du brukar
800 x 600 og 1280 x 1024 vil det vera dei første 800x600 som vert vist av 1280x1024 flata. Det som er utanfor vil berre vera på ein skjerm.

Eg kan ikkje testa ordentlig sidan vga-utgangen på den bærbare har slutta å sende ut signal og eg ikkje har to skjermar til den stasjonære.

Dersom KDE ikkje lyg betyr det at det skal vera mogleg ved hjelp av eit progam som har god støtte for RANDR dersom grafikk-drivaren også har støtte for dette. xrandr er eit av desse programma og vert brukt via kommandolinje. Du kan prøva kommandoen under, men eg er ikkje sikker på om det vil fungere.

Kode: Merk alt
xrandr --output TV1 --same-as LVDS1


Byt ut TV1 og LVDS1 med det du får opp når du skriv kun
Kode: Merk alt
xrandr
Eg trur du bør klone den med størst oppløysing. Altså at den med størst oppløysing står etter --same-as og den andre etter --output. Det er berre å prøva seg fram. Namna og funksjonalitet som er mogleg er avhengig av kva drivar du brukar.
medlem i 209 måneder
 

Re: 2 skjermer - ulik oppløsning

Innleggav omaha » tir 14.06.2011 10:22

Mulig dette er et verktøy som er av interesse:

http://maketecheasier.com/change-linux- ... 2010/12/22
http://www.ubuntuvibes.com/2011/06/disp ... xtend.html

Testet kun med Nvidia propietær - men se under "links" om XrandR og fglrx.
http://willem.engen.nl/projects/disper/

Funker bra med Thinkpad, men ser ut til å sette det opp slik at panelet havner på laptopen og ikke ekstern skjerm i "extended workspace". Merk også Disper Indicator i Ubuntu - om det fungerer for din GPU så blir det vel ikke stort bedre enn det der?

Går også fint å scripte.

Kode: Merk alt
Usage: disper [options] (-l|-s|-c|-e|-p|-i)

Options:
  --version             show program's version number and exit
  -h, --help            show this help message and exit
  -v, --verbose         show what's happening
  -q, --quiet           be quiet and only show errors
  -r RESOLUTION, --resolution=RESOLUTION
                        set resolution, e.g. "800x600", or "auto" to detect
                        the display's preferred resolution, or "max" to use
                        the maximum resolution advertised. For extend it is
                        possible to enter a single resolution for all displays
                        or a comma-separated list of resolutions (one for each
                        display). Beware that many displays advertise
                        resolutions they can not fully show, so "max" is not
                        advised.
  -d DISPLAYS, --displays=DISPLAYS
                        comma-separated list of displays to operate on, or
                        "auto" to detect; the first is the primary display.
  -t DIRECTION, --direction=DIRECTION
                        where to extend displays: "left", "right", "top", or
                        "bottom"
  --scaling=SCALING     flat-panel scaling mode: "default", "native",
                        "scaled", "centered", or "aspect-scaled"
  --plugins=PLUGINS     comma-separated list of plugins to enable. Special
                        names: "user" for all user plugins in ~/.disper/hooks;
                        "all" for all plugins found; "none" for no plugins.
  --cycle-stages=CYCLE_STAGES
                        colon-separated list command-line arguments to cycle
                        through

  Actions:
    Select exactly one of the following actions

    -l, --list          list the attached displays
    -s, --single        only enable the primary display
    -S, --secondary     only enable the secondary display
    -c, --clone         clone displays
    -e, --extend        extend displays
    -p, --export        export current settings to standard output
    -i, --import        import current settings from standard input
    -C, --cycle         cycle through the list of cycle stages
medlem i 204 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron