Ubuntu på imac 2011?

Ubuntu på imac 2011?

Innleggav vsorbo » søn 14.08.2011 12:39

Heisann, jeg har en imac 2011

Specs: I7 3.4 GHZ
4GB ram
AMD radeon HD 6970M 2GB
2TB hdd.

Det jeg lurer på er hvordan vil dette fungere med evt ubuntu?
Vil min imac yte "dårligere" med ubuntu? Eller "smoothere" ?

Jeg vil gjerne ha et ORDENTLIG svar, da jeg sjeldent kjører dualboot.
Jeg har brukt ubuntu mye før, men vil ikke formatere imacen for og finne ut at dette funket dårlig. Så takk til alle ÆRLIGE svar.
medlem i 161 måneder
 

Re: Ubuntu på imac 2011?

Innleggav nick.frost » søn 14.08.2011 20:39

Jeg har svært dårlig erfaringer med Mac og Ubuntu.

Har prøvd flere versjon av Ubuntu på hvit MacBook, MacBook Pro, iMac og Macmini.
Ingen av maskinen er så nye som den du har, iMac er 2008, MacBook Pro er 2007, Macmini er den siste som levert med PowerPC prossessor - tror den er 2005.

Alle forsøk jeg har gjort på å kjøre Ubuntu på Mac har vært fiasko. Maskinene yter svært dårlig sammenlignet med hva jeg er vant med fra PC. Både iMac og Macmini hadde jeg f.eks problemer med at all lyd kom ut den interne "fanfare" høytaleren. Den som egentlig bare skal brukes for å spille av den irriterende Mac oppstartlyden som du hører når du slår den på.

Har også hatt problemer med drivere både til skjermkort og trådløst nettverk.

Hvis jeg var deg, ville jeg uansett forsøkt. Hvis du har bedre tid og mer tolmodighet enn meg - finnes det masse dokumentasjon på hvordan eventuelle problemer skal løses.

Når det er sagt - har jeg mye bedre erfaring med Fedora på Mac. Kjører Fedora på MacBook Pro, hvor alt fungerer som det skal uten å måtte dille.
medlem i 151 måneder
 

Re: Ubuntu på imac 2011?

Innleggav bohdi » søn 14.08.2011 21:26

Hei!

Kan ikkje du prøve litt med ein live versjon av Ubuntu - for å sjekke sjølv korleis det virkar før du fyrer i gong dual boot? Eg har kun Ubuntuen i VirtualBox, og der likar han seg godt til mitt bruk i alle fall :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Ubuntu på imac 2011?

Innleggav vsorbo » tir 16.08.2011 16:40

Jeg har vurdert og prøve, og jeg er veldig fristet. men allerede i starten så ser jeg noen bugs med live CD. f.eks jeg får dobbelt opp på statuslinje oppe, altså to steder jeg kan "skru av" pcen med.

Den klarer heller ikke og koble seg til trådløs mus/tastatur, jeg har lest dokumentasjon så det skal være mulig.

Titta litt på denne tråden, jeg ble bare enda mer usikker.. https://help.ubuntu.com/community/Intel_iMac
medlem i 161 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere