Xubuntu finner ikke windows server

Xubuntu finner ikke windows server

Innleggav rryd » lør 29.10.2011 0:37

Hei igjen, lenge siden jeg har vært innom på forumet, tid og at det meste har fungert må ta skylden.
Har kjørt Ubuntu en stund på stasjoner pc og der virker alt rett ut av boksen som de sier.
Fant frem igjen min gamle laptopp her for litt siden, testet ut litt forskjellige distroer og endte opp med Xubuntu 11.10.
Men husker ikke og finner ikke utav hvordan i all verden får jeg tilgang til serveren som kjører win homeserver.
har installert Samba (men den er vel kun for at win maskiner skal kunne få kontakt med linux?)
Har alt av musikk, bilder, video osv lagret sentralt så har egentlig ikke behov for at andre maskiner må finne laptoppen, men skulle gjerne hatt tilgang til serveren fra laptoppen.
Jeg kommer på nett, alt annet fungerer ganske greit (gammel treg maskin)
Noen med en kjapp grei løsning?
medlem i 207 måneder
 

Re: Xubuntu finner ikke windows server

Innleggav viking60 » lør 29.10.2011 11:16

Du trenger samba client. Og du trenger helt klart en ordentlig server!
http://www.debian.org/
http://www.clearfoundation.com/
http://www.centos.org/

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Xubuntu finner ikke windows server

Innleggav rryd » lør 29.10.2011 12:19

Hehe, ja vet at jeg trenger en ordentlig server. Fordelen med win homeserver er at alt fungerer uten masse oppsett. Tar backup av windows maskinene en gang i døgnet + fungerer som filserver.
Men er ikke bare positive ting å si, får med jevne mellomrom opp feilmelding på system disk, selv om det er den 3. systemdisken som står i nå.
Så ja, har planer å få byttet ut denne med en linux variant, etterhvert er det jo kommet linux støtte for bla telldus og sqeezebox server som brukes daglig på serveren.
Må ha alle de andre maskinene opp å gå først.

Men samba, det har jeg lagt inn, men finner ikke nettverket for det.
medlem i 207 måneder
 

Re: Xubuntu finner ikke windows server

Innleggav hailstiffler » man 31.10.2011 3:05

Det du kan bruke for å dele media er en eller annen DLNA løsning, fuppes eller mediatomb som jeg selv foretrekker
medlem i 155 måneder
 

Re: Xubuntu finner ikke windows server

Innleggav rryd » man 31.10.2011 9:46

Jo, men det skal ikke være nødvendig.
Jeg har en stasjoner maskin som kjører ubuntu 11.10, her fungerer alt ut at jeg har gjort noe annet. Finner alle maskiner i nettverket.
Laptoppen er 7-8år gammel, har prøvd med ubuntu på den men da jobbet det veldig seint, tok derfor å prøvde xubuntu som skulle kreve mindre prossesor og RAM og da fungerer maskinen veldig greit, bortsett fra at jeg ikke finner serveren, eller andre maskiner i nettverket.
Men når jeg tenker etter så er det vel Gnome/unity som trenger ressurser så kan vel i teorien innstallere ubuntu og så kjøre Xfce som xubuntu bruker.
Men det skal jo være totalt unødvendig å gjøre det slik, er vel bare et eller annet (i tillegg til samba) som må legges til i xubuntu?

Edit:
Løst.
Var sikker på at jeg brukte nautilus fil utforsker på laptoppen.
Det gjorde jeg ikke, lå inn noe originalt som jeg ikke husker navnet på.
Avinstallerte den og la inn nautilus, voila der var resten av maskinene i nettverket :-D

Da er det aller meste oppe å går, så nå har jeg begynt å tenke på å bytte ut xp på kjøkken pcen, problemet her er en LG 17" trykkfølsom skjerm, som jeg er spent på driverne til =-O


Rune
medlem i 207 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]