nettverksprinter i ubuntu 11.10

nettverksprinter i ubuntu 11.10

Innleggav knutbot » man 21.11.2011 17:18

Har en nettverksprinter og har må oppgradert fra ubuntu 10.10 til 11.10. Det som skjedde da var at nettverks printeren forsvant. Jeg finner heller ingen måte å koble de opp på heller. :-(
Er der noen som vet hvordan jeg kan få installert en nettverks skriver i ubuntu 11.10?

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: nettverksprinter i ubuntu 11.10

Innleggav vikingarock » man 21.11.2011 22:34

Kan være driver som mangler. Du kan se på hjemmesiden til din nettverksprinter å se om de har drivere til ubuntu :-)
medlem i 191 måneder
 

Re: nettverksprinter i ubuntu 11.10

Innleggav terjejh » man 21.11.2011 23:37

Det er heller ikke sikkert du trenger en spesifikk driver for Ubuntu. Jeg la til en PPD (postscript beskrivelses)fil fra Lexmark for Linux i CUPS databasen på openSUSE. Med driveren tilgjengelig, kunne jeg konfigurere nettverksskriveren på vanlig måte med 'yast2 printer'. Full funksjonalitet på skriveren kan velges under standard Linux brukerutskrift, eks. A4/A3 (papirformat) og duplex (tosidig) mm.

Utover dette blir vel PDF standard utskrift på Linux
http://www.linuxfoundation.org/collabor ... enprinting

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: nettverksprinter i ubuntu 11.10

Innleggav knutbot » ons 23.11.2011 4:40

Problemet er det at når printeren ikke er koblet direkte til PCen får en ikke installert den i Ubuntu 11.10. I ubuntu 10.10 var dette ikke noe problem Da fikk jeg opp valget Installer Nettverksprinter, men nå iser den bare finne ingen printer og sperrer alle valg. Når det gjelder driven så har det heller ikke vært noe problem før. Ubuntu 10.10 og eldre versjoner har funnet en driver som til denne printeren, uten problemer. Her ser det ut til at Ubuntu har glemt at der er veldig vanlig med Nettverksprintere i dag og glemt å legge de inn.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: nettverksprinter i ubuntu 11.10

Innleggav hagenisse » man 28.11.2011 8:42

La inn nettverksprinter både via IP og via en windows share nå bare for å teste. Null problem på 11.10 det.

Hva prøver du gjøre det via?
medlem i 197 måneder
 

Re: nettverksprinter i ubuntu 11.10

Innleggav Kjetil Kilhavn » man 28.11.2011 11:05

knutbot skrev:Har en nettverksprinter og har må oppgradert fra ubuntu 10.10 til 11.10. Det som skjedde da var at nettverks printeren forsvant. Jeg finner heller ingen måte å koble de opp på heller. :-(
Er der noen som vet hvordan jeg kan få installert en nettverks skriver i ubuntu 11.10?


Let me Google that for you...
Hvis du har en HP-skriver (det informerer du dessverre ikke om) har du kanskje også støtte for AppSocket og kan bruke det første valget for nettverksskrivere i dialogen (AppSocket/HP JetDirect). IP-adressen til skriveren får jeg på min HP-skriver ut ved å skrive ut skriverens egen testside - eller jeg kan finne den i menyen på skriveren.

Se også CUPS-dokumentasjonen om nettverksskrivere der ting & tang er forklart med et visst detaljnivå. Ubuntu bruker jo også CUPS, i alle fall til nettverksutskrift.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: nettverksprinter i ubuntu 11.10

Innleggav knutbot » man 28.11.2011 21:33

Jeg har en Samsung CLP-510N En printer som Ubuntu har hatt driver for i siden den kom ut. En driver som har vært teste og godkjent av Ubuntu. For meg så ser det ut som at Ubuntu har sluttet å ha generell støtte for nettverksprinter. Noe som er et stort tilbakeskritt, da dette blir mer og mer standard på de fleste printere i dag. Ved å gjøre dette så har de brakt Ubuntu minst 10 år tilbake i tiden. Det hjelper ikke med det fenci design dersom at funksjonaliteten er dårlig. Det er nettopp dette jeg sitter igjen med etter å ha prøvd ut Ubuntu 11.10. Faktisk så har jeg begynt å se meg om etter en annen distributør. Å fjerne ting fra Ubuntu som gjør den håpløs å bruke da er den utdatert.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: nettverksprinter i ubuntu 11.10

Innleggav ghm » man 28.11.2011 22:33

Hei.

Jeg søkte litt på nettet og fant denne siden:

http://www.ubuntuupdates.org/packages/show/359178

Kan dette være noe av det du ser etter?

I repositoriet i Kubuntu 11.10 ligger pakken "splix":

Kode: Merk alt
sudo apt-cache search splix

splix - Driver for Samsung's SPL2 (bw) and SPLc (color) laser printers


Om dette hjelper i ditt tilfelle vet jeg ikke, men du kan prøve å installere den og se om det hjelper.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: nettverksprinter i ubuntu 11.10

Innleggav Kjetil Kilhavn » man 28.11.2011 23:37

knutbot skrev:Jeg har en Samsung CLP-510N En printer som Ubuntu har hatt driver for i siden den kom ut. En driver som har vært teste og godkjent av Ubuntu. For meg så ser det ut som at Ubuntu har sluttet å ha generell støtte for nettverksprinter. Noe som er et stort tilbakeskritt, da dette blir mer og mer standard på de fleste printere i dag. Ved å gjøre dette så har de brakt Ubuntu minst 10 år tilbake i tiden. Det hjelper ikke med det fenci design dersom at funksjonaliteten er dårlig. Det er nettopp dette jeg sitter igjen med etter å ha prøvd ut Ubuntu 11.10. Faktisk så har jeg begynt å se meg om etter en annen distributør. Å fjerne ting fra Ubuntu som gjør den håpløs å bruke da er den utdatert.

Nå tror jeg nesten du må forklare hva som er problemet/problemene:
  • Klarer du ikke å knytte deg til en nettverksskriver?
  • Klarer du ikke å finne driver til skriveren?
Det første du skrev var at du ikke kunne knytte deg til en nettverksskriver. Nå er det driverne du skriver om. At drivere fjernes fra Linux skjer etter hvert som man mener maskinvaren ikke er relevant lenger. Skriveren du har er kanskje ikke så gammel at det er sannsynlig at dette har skjedd ennå.

Hvis du følger "Let me Google that for you"-lenken så er det beskrivelse til hvordan du knytter opp nettverkstilkoblede skrivere. Du skriver ikke engang om du har prøvd dette. Jeg ser at Google også finner artikler som spesifikt omhandler Samsung-skrivere i Ubuntu 11.10 når jeg søker etter dette - men denne informasjonen kan du jo finne selv på cirka 25 sekunder.

Du oppgir i det hele tatt lite om hva du prøver og hva du selv har funnet ut. Da er det ganske vanskelig for de som er villige til å prøve å hjelpe. Vil du ha hjelp må du gi litt selv også. Siden jeg ikke bruker Ubuntu skal jeg ikke plage deg (og meg selv) mer.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: nettverksprinter i ubuntu 11.10

Innleggav knutbot » tor 01.12.2011 23:55

Har prøvd det og der kom bare opp hvordan en kunne gjøre de i 10.10 ikke i 11.10 så det virket heller ikke.

Så svar meg ærlig på en ting: Hvordan tror du at folk opplever det når de gjør ting mer vanskelig i stedet for lettere i Ubuntu? Frem til 10.10 gikk en bare til systemmenyen og printere. Deretter valgte en at en ville legge til nettverksprinter, en mulighet som nå er fjernet. Men kanskje du synet at Linux var for enkle å bruke før, siden at der ok at ting blir verre å gjøre? Ble det for mange brukere som ikke var vant til å bruke terminal? Jeg er det som et stort tilbakeskitt å forlange at en skiver skal kobles fysisk til en skriver for å få satt opp den. Det er ikke alltid dette er enkelt å gjøre, og det å lage system slik er å sette klokke 10 år tilbake. Hvordan skal jeg kunne anbefale Ubuntu til folk når de begynner på denne måten? For det er nettopp det som har skjedd.

Ett annet tilbakeskritt som har skjedd er at den norske ordboka som følger med 11.10 er det dårligste jeg noen gang har sett. Den som var i 10.10 og tidligere hadde også sine mangler, men dagen er helt elendig, for ikke å si nesten fullstendig ubrukelig for slike som meg, dyslektikere. Noe som 0gså er ett av tilbakeskrittene som har skjedd med Ubuntu.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: nettverksprinter i ubuntu 11.10

Innleggav Kjetil Kilhavn » fre 02.12.2011 10:07

knutbot skrev:Har prøvd det og der kom bare opp hvordan en kunne gjøre de i 10.10 ikke i 11.10 så det virket heller ikke.

Det var merkelig. Jeg havner på en side som så absolutt gjelder 11.10:First 30 Days with Ubuntu 11.10 (Oneiric Ocelot)–Day Four. Kanskje treffet som kommer først påvirkes av hvilke Google-innstillinger du og jeg har.

knutbot skrev:Så svar meg ærlig på en ting: Hvordan tror du at folk opplever det når de gjør ting mer vanskelig i stedet for lettere i Ubuntu?

For min egen del kan jeg ærlig svare at jeg håper folk da prøver openSUSE med KDE 4 og ser hvilken fantastisk distribusjon og hvilket fantastisk arbeidsmiljø dette er 8-)

knutbot skrev:Hvordan skal jeg kunne anbefale Ubuntu til folk når de begynner på denne måten? For det er nettopp det som har skjedd.

Du skal ikke det. Anbefal noe annet, f.eks. Kubuntu, openSUSE eller Mint, istedet. Imidlertid er dette noe andre viser er mulig, så det står ikke fullt så galt til som du hevder, i alle fall ikke når det gjelder installasjon av skriver.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: nettverksprinter i ubuntu 11.10

Innleggav knutbot » lør 03.12.2011 11:45

Kubuntu er mer lik Windows en Ubuntu. Slik jeg oppfatter det så er dagens ubuntu en pyton kopi av Mac sin desktopp i dag. Designen er ikke noe å skryte av. Problemet med KDE er at det krever mye mer minne enn de andre desktoppene i Linux. Når du skal koble den opp med et modem for mobilt nettverk så sliter en også. Noe som var meget enkelt i Gnome. Faktisk var det meget enklere enn det er i Windows. Det er dessuten så mange andre ting som er letter i Gnome enn i KDE. Selv om gamle Gnome tok utgangspunktet i den desktoppen til det hvordan Mac var før så hadde den magen fordeler foran KDE når det galdt enkelhet og funksjonalitet. KDE sin styrke var og er Grafikken og funksjonene til grafikken. På grunn av dette så har jeg anbefalt Gnome fremfor Nå har OpenSuse har jeg tester. Problemet med den er mye av de samme som i KDE, men den har en fordel fremfor KDE, og det er kravet til RAM. OpenSuse oppfatter jeg derfor som en KDE hvor grafikken er forenklet mye mange effekter er fjernet. Har nå tekt å teste ut Debian og Mint for å se hvordan den fungere. Når jeg har gjort det så har jeg teste ut de fleste distoene som er noe av betydning inne Linux.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: nettverksprinter i ubuntu 11.10

Innleggav terjejh » lør 03.12.2011 12:53

Mens du tester openSUSE, kan du jo også teste flere skrivebord, Gnome3 og evt. de lettere LXDE og Xfce. Installasjonen er så enkel som å legge til programmønstrene til disse med yast2 -i og etterpå velge innloggingsøkt.
http://bildr.no/view/989564
som vist i min tidligere post
viewtopic.php?p=2288234#p2288234

Printeroppsett utføres med yast2 printer (med rotaksess i en terminal)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: nettverksprinter i ubuntu 11.10

Innleggav vikingarock » lør 03.12.2011 13:41

medlem i 191 måneder
 

Re: nettverksprinter i ubuntu 11.10

Innleggav terjejh » tir 06.12.2011 14:10

Vil bare nevne at jeg lyktes å sette opp kontorets Lexmark X940e som CUPS nettverksskriver også på openSUSE 12.1 via YaST2 Printer Wizard. Driveren her finnes inkludert i systemet under
/usr/share/cups/model/OpenPrintingPPDs/postscript/Lexmark-X940e.Postscript.ppd.gz

Jeg kikket samtidig etter din SamsungCLP-510N og fant Samsung-CLP-550N.Postscript.ppd.gz, som nærmeste skrivermodell. Hvis ikke den fungerer, må du evt. søke etter ppd driver for 510N for å komplettere CUPS driverdatabasen.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere