Hvordan fjerne ubuntu

Hvordan fjerne ubuntu

Innleggav singer » lør 28.04.2012 21:44

Jeg har tidligere 11.10 ubuntu satt i cd og fjernet ubuntu på den måten, det går ikke med 12.04 noen som vet hvordan jeg gjør det? bruker windows og ubunte velger hvem jeg ønsker ved oppstart.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Hvordan fjerne ubuntu

Innleggav hailstiffler » søn 29.04.2012 13:40

Vill du fjerne Ubuntu fullstendig, eller vil du fjerne det fra oppstartsmenyen ?
medlem i 155 måneder
 

Re: Hvordan fjerne ubuntu

Innleggav singer » søn 29.04.2012 14:15

Tenkte evt å fjerne det uten å slette windows. Tidligere har jeg formatert pc og lagt alt inn på nytt.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Hvordan fjerne ubuntu

Innleggav terjejh » søn 29.04.2012 18:33

Såvidt jeg forstår har du nå Windows og Ubuntu i dual-boot oppsett, slik at du kan velge hvilket OS av de to du vil starte.

Ønsker du bare å bytte om på boot-rekkefølgen, f.eks at Windows starter automatisk istedenfor Ubuntu, uten din inngripen?

Eller ønsker du å fjerne Ubuntu helt fra harddisken fordi at du skal bruke disse diskpartisjonen(e) for Windows datalagring? Da må du i såfall reformattere disse diskpartisjonene til et NTFS eller FAT filsystem så Windows kan bruke dem.

Hvis du f.eks ønsker å installere en annen Linux versjon der Ubuntu ligger, trenger du bare reformattere de samme diskpartisjonene under installasjonen av en annen Linux versjon.

Eller, om du mot formodning ønsker å slette Ubuntu fra disken uten annet formål med plassen, kan du vel bruke et diskformatteringsverktøy fra en egnet boot (Live?) CD, evt. bare en 'rm -r' kommando?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hvordan fjerne ubuntu

Innleggav singer » søn 29.04.2012 21:24

Eller, om du mot formodning ønsker å slette Ubuntu fra disken uten annet formål med plassen, kan du vel bruke et diskformatteringsverktøy fra en egnet boot (Live?) CD, evt. bare en 'rm -r' kommando?

Kommando er jeg ikke dreven på.
Regner du mener jeg kan bruke cd`n til windows å slette partisjonen med ubuntu (boot)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Hvordan fjerne ubuntu

Innleggav terjejh » søn 29.04.2012 22:02

Da bør du nok la Ubuntus rotpartisjon være uendret.
Du har antagelig Grub2 oppstartlaster i bruk, og må ikke slette det den trenger for å presentere oppstartmenyen. Da må du reinstallere Windows (eller Windows oppstartlaster hvis det er mulig).

Grub2 er nytt for meg, evt. kan andre hjelpe her. Her er likevel en lenke for selvstudium http://www.dedoimedo.com/computers/grub-2.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hvordan fjerne ubuntu

Innleggav singer » man 30.04.2012 0:40

Ja tror ikke jg skal slette noen partisjoner blr nok noe krøll. kan formatere . Blir nok til at jg beholder ubuntu nå tenker jeg.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Hvordan fjerne ubuntu

Innleggav singer » fre 19.10.2012 23:31

Har kun ubuntu12.04 på pc nå hvordan fjerner jeg den? skal inn med ubuntu men vil først avinstallere.
Har ikke 12.04dvd men 12.04 usb penn.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Hvordan fjerne ubuntu

Innleggav Kjetil Kilhavn » søn 21.10.2012 12:35

singer skrev:Har kun ubuntu12.04 på pc nå hvordan fjerner jeg den? skal inn med ubuntu men vil først avinstallere.
Har ikke 12.04dvd men 12.04 usb penn.

Har du hjemmekataloger (/home) på egen partisjon? I så fall kan du gjøre det brutalt og formattere de(n) andre partisjonen(e). Da mister du imidlertid eventuelle tilpasninger i innstillinger som er lagret under /etc og lignende. Da blir spørsmålet raskt om du har dokumentert alle tilpasningene slik at du kan gjenopprette dem. Det har jeg selv vært lite flink til tidligere, men nå har jeg tatt til vettet og laget et dokument som gjør at jeg i prinsippet kan reinstallere alt når som helst. I prinsippet... :-)

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvordan fjerne ubuntu

Innleggav singer » søn 21.10.2012 12:44

Takk for svar. la windows inn og slettet ubuntu og la inn ny versjon 12.10 så det er ok. :-)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere