futuredesktop ?

futuredesktop ?

Innleggav gust » man 14.05.2012 13:03

Jeg savner futuredesktop.com sin kokebok for installasjon av Ubuntu 12.04. Har brukt den ved alle mine oppgraderinger...

På den stasjonære maskina (Ubuntu 11.10) kjører jeg Windows 7 virtuelt med VMware, vil det bli kødda til hvis jeg trykker på knappen og Oppgraderer til 12.04?
medlem i 213 måneder
 

Re: futuredesktop ?

Innleggav moma » man 14.05.2012 22:23

Hei,
Du tenker på futuredesktop.org? Jeg ønsker å oppdatere websiden så snart som mulig. Har vaert altfor opptatt med mindre nyttige ting i det siste. Og noen morsomme ting som ishockey.

VMware:
Du bør nok oppgradere (helst avinstallere / ominstallere) vmware i Ubuntu 12.04. Fant et par lenker som nevner vanskeligheter i.f.b med dette. F.eks
http://jochen.kirstaetter.name/blog/lin ... -1204.html
Håper du slipper å patche vmware.

Husk å sjekke dine pakkebrønner før du oppgraderer til 12.04. Du bør endre "oneiric" til "precise" slik at du får oppdaterte pakker. Sjekk "kilder" i pakkehåndtereren. Dette gjelder brønner som du har lagt til selv.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: futuredesktop ?

Innleggav moma » man 21.05.2012 16:41

Hei,
Jeg vil gjerne motta innspill og kode for futuredesktop.org, altså send meg ting som du vil inkludere i eller fjerne fra guiden. Kan vaere hva som helst.

Hva om jeg legger det hele på en wiki som alle kan editere?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: futuredesktop ?

Innleggav hailstiffler » man 21.05.2012 17:03

Hei moma, har alltid syns futuredesktop.org har vært en knall side som jeg har vist til en mengde med ganger på IRC for de som behøver hjelp med "basic ubuntu"

Det er egentlig ikke noe jeg savner for post-installation setup på siden din, ihvertfall ikke om jeg har forstått det riktig at siden skal være om tweaks og tips som kan ansees som "nødvendige" etter installasjon..

Om du ønsker å øke siden utover det jeg nevner over så kunne du jo kanskje inkludere informasjon om alternative DE og Window Managere som kan installeres i ubuntu, feks kubuntu-desktop, lubuntu-desktop, kanskje cinnamon osv?
Vet ikke om det er noen god ide, det er vel opp til deg, uansett så stå på med siden din, den er knallbra..

Angående wiki så er jeg redd de aller fleste er av den oppfatning at det er vanskelig og redigere artikler og krevende og holde vedlike, personlig syns jeg ikke det, men f.eks openSUSE sin gnome wiki er utdatert fordi ingen "gidder å holde på med vansklige wiki"

Edit: Ta det jeg sier om wiki med en klype salt, det er kun min oppfatning og andre kanskje mener at wiki virkelig er noe å gå for for futuredesktop.org..
Kan jo være at man kunne bygd opp en virkelig "rock solid" wiki side om det var mange nok som ønsket å bidra. Jeg regner med at wiki eller ikke så blir det du som drar største parten av lasset, så kanskje ikke wiki er så dumt uansett, for da er jo muligheten til å bidra der for de som ønsker.. .

Hmm, jo mer jeg tenker på det jo bedre høres wiki ut..
Teit innlegg hvor jeg snur helt, sukk er ikke alltid like enkelt å være saklig.
medlem i 155 måneder
 

Re: futuredesktop ?

Innleggav moma » lør 26.05.2012 15:18

Hei og takk for et konstruktivt svar.
Enig. Alternative desktop bør nevnes i slik guide fordi Ubuntus Unity passer ikke for alle. Jeg matte selv ty til Cinnamon-desktop i går.

Jeg kommer til å håndskrive futuredesktop.org for denne 12.04 LTS runden. Finner nok en passende wiki-site til høsten. Bra vi fikk luftet denne tanken.

Litt på siden:
Jeg måtte legge Ubuntu til siden fordi en Gtk-applikasjon gikk så innmari sakte. Stappet inn LinuxMint13 m/ Cinnamon og feilen ble borte. Merkelig sak fordi Mint er avlet fra Ubuntu. :-/ Ubuntuen var relativt fresh på denne maskinen.
Ref: https://mail.gnome.org/archives/gtk-app ... 00061.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: futuredesktop ?

Innleggav ingeva » tir 12.06.2012 17:01

Futuredesktop er etter min oppfatning et feiltrinn, eller siden er i det minste utdatert. De snakker bla. om oppgradering fra 11.10 til 10.04.
Jeg sliter litt med Ubuntu 12.04, blan annet fordi flere programmer som virket utmerket med 11.04, svikter eller er ikke-eksisterende i 12.04. Da bruker jeg Xubuntu/XFCE, fordi jeg oppfatter Unity bruker-interface som helt feilslått. Hadde jeg villet ha noe sånt, ville jeg valgt Windows eller Mac.
Jeg laster nå ned Mint 13 som er basert på Ubuntu men har litt nytenkning. Har brukt tidligere versjoner av Mint, men siden jeg foretrekker å installere server først, har det blitt Ubuntu. Mint har (som kjent?) ingen egen server-versjon, så man må installere alt på en gang, hvilket kan bety mye bortkastet tid.

Jeg trenger litt tips om nyere maskiner som kan kjøre Linux Ubuntu/Mint problemfritt. Min nåværende maskin (Dell Vostro fra 2008) synes å bli i eldste laget selv for Linux, med stadig mindre support for "gammel" hardware - selv om en enda eldre maskin (fra 2000) kjører som ren server, uten grafikk, aldeles utmerket.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: futuredesktop ?

Innleggav hailstiffler » tir 12.06.2012 20:03

Futuredesktop er etter min oppfatning et feiltrinn, eller siden er i det minste utdatert. De snakker bla. om oppgradering fra 11.10 til 10.04.


Det er vel litt drøyt utsagn eller? feiltrinn, hva mener du med det ?

moma forklarer også hvorfor siden er utdatert, moma er en person og er eneste person som oppdaterer futuredesktop.org, han gjør i det minste en innsats, ikke kun med oppdatering av siden, men også programmer osv.

Om du leser svarene og innleggene til moma i denne tråden så burde det komme rimelig godt frem at moma åpner for at alle som ønsker å oppdatere siden skal kunne gjøre dette. Så istedenfor å komme med utsagn som at siden er ett feiltrinn kunne du kanskje bidra litt?
medlem i 155 måneder
 

Re: futuredesktop ?

Innleggav ingeva » søn 17.06.2012 20:57

hailstiffler skrev:Om du leser svarene og innleggene til moma i denne tråden så burde det komme rimelig godt frem at moma åpner for at alle som ønsker å oppdatere siden skal kunne gjøre dette. Så istedenfor å komme med utsagn som at siden er ett feiltrinn kunne du kanskje bidra litt?

Jeg var nok litt for rask der ja.
Jeg lastet altså ned Mint 13 (MATE), og den er midt i blinken for meg. Det skulle vært veien å gå, men det ser faktisk ut som Ubuntus Unity kommer til å overta, og det er veldig synd for noe mer uproduktivt kan jeg vanskelig tenke meg.
Xubuntu 12.04 hadde en noe merkelig oppførsel, og var virkelig treg på noen områder. Bla. tynget nautilus ned systemet så mye at jeg ikke kunne bruke skype samtidig som jeg brukte filsystemet. Må bruke nautilus, ikke thunar, fordi thunar ikke støtter remote.

Jeg har fått inntrykk av at Mint 13/Cinnamon går Unity-veien. Før jeg laster det ned: Er det riktig?

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: futuredesktop ?

Innleggav hailstiffler » man 18.06.2012 11:31

Mint versjonene kommer aldri til å gå Unity veien, Clem (hovedansvarlig i Mint) er opptatt av brukervennlighet og han ser ikke Unity som en spesiell brukervennlig plattform.

Mint sitt fokus nå er vel så vidt jeg vet og videreutvikle på Cinnamonn.. Mate derimot har jeg inntrykk av at muligens kommer til å forsvinne ettersom Cinnamon blir mer utviklet. Uansett Cinnamon utvikles til å matche Mints filosofi når det gjelder brukervennlighet, så noe Unity på en Mint release kan jeg nesten garantere at vi slipper å se noensinne.
medlem i 155 måneder
 

Re: futuredesktop ?

Innleggav ingeva » søn 15.07.2012 9:10

hailstiffler skrev:Mint sitt fokus nå er vel så vidt jeg vet og videreutvikle på Cinnamonn.. Mate derimot har jeg inntrykk av at muligens kommer til å forsvinne ettersom Cinnamon blir mer utviklet. Uansett Cinnamon utvikles til å matche Mints filosofi når det gjelder brukervennlighet, så noe Unity på en Mint release kan jeg nesten garantere at vi slipper å se noensinne.

Cinnamon har iallfall foreløpig ikke fungerende launch-paneler. For meg er det ubrukelig, og Unity kan faktisk være et hakk bedre, men med sine gigant-ikoner og bare ett panel, er det ikke plass til de mest brukte programmene uten scrolling. Cinnamons paneler er "døde", dvs. at det ikke er mulig å plassere ikoner i dem, det er kun plass til to hvor det ene er reservert for minimaliserte vinduer. Cinnamon trenger nok noe mer utvikling, ja.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron