Installere ubunte ekstern HDD

Installere ubunte ekstern HDD

Innleggav singer » ons 26.09.2012 14:31

Er det å installere ubuntu på ekstern harddisk følgende oppskrift: Sette inn cd så får jeg valg hvor jeg skal lagre filene til ubuntu, da velger jeg ekstern harddisk ikke lokal disk c.
Og så bootes ubuntu som før (valg av windows eller ubuntu)?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Installere ubunte ekstern HDD

Innleggav ak » tor 27.09.2012 17:02

Det bør gå, du må bare passe på at maskinen booter fra USB før den prøver interne disker, og at booloaderen blir installert på USB-disken, ikke den interne disken.

Hvis den blir installert på den interne disken så vil ikke maskinen kunne starte opp med mindre den eksterne er tilkoblet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Installere ubunte ekstern HDD

Innleggav singer » tor 27.09.2012 21:14

Hei,noen råd om hvordan jeg får bootet fa usb, har prøvd 1 installasjon, men da bootet den fra disken på pcèn og fikk valget om å starte windows eller ubuntu.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Installere ubunte ekstern HDD

Innleggav ak » tor 27.09.2012 21:49

Det trenger jo ikke være galt, men da har du muligens allerede installert GRUB på den interne disken.

Det som kanskje skjer er at den prøver å boote fra USB, finner ikke GRUB eller annen bootloader, og prøver deretter den interne disken.

Isåfall må du fjerne GRUB fra den interne disken og få lagt det på den ekstern. Reinstallasjon kan være det enkleste for sistnevnte, hvis du ikke har tilpasset installasjonen enda.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Installere ubunte ekstern HDD

Innleggav singer » tor 27.09.2012 21:55

Har formatert pc etter installasjon av testen jeg gjorde med ubuntu så jeg har muligheten til å kjøre oppstart fra eksterne harddisk nå (har kun windows nå).
Men vet ikke framgangsmåten.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Installere ubunte ekstern HDD

Innleggav ak » tor 27.09.2012 22:00

Lag deg først en bootbar minnepenn, slik at du er sikker på at du skjønner hvordan du får BIOSen til å boote fra USB.

Når du har kontroll på det så gjentar du installasjonen til ekstern disk, og så passer du ekstra nøye på når den spør hvor bootloader skal installeres, og velger da MBR på den eksterne disken. Deretter kan du boote den eksterne akkurat som du bootet minnenpennen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Installere ubunte ekstern HDD

Innleggav singer » tor 27.09.2012 22:11

hei, du mener å teste ut med en minnepenn først?
Takk for svar.

Blir ubuntu tregere om jeg booter fra den interne disken?
Hvordan blir det å surfe med ekstern HDD fra usb?
http://knoppix.net/get.php
Bestilt denne.

Det jeg spør meg om nå er hva kan knoppix usb gjøre for meg og eksterne harddisk?
Er det sånn at jeg overfører knoppix til min eksterne harddisk får så å boote fra ekstern harddisk?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Installere ubunte ekstern HDD

Innleggav singer » tor 11.10.2012 16:39

Jeg har nå ubuntu 12.04 på usb stick.
Valgt å bruke denne usb pennen til å kjøre OS i stedet for ekstern disk

Jeg bootet fra usb og kan i utgangspunktet kjøre ubuntu rett fra usb pinne å gå på nett, jeg testet det.oppstart boot meny startet kingston usb derfra og linux var der vips så var jeg på nett.Det er kansje dette jeg ønsker å kjøre usb pinne og boote fra den og vips så er jeg på nett.(greit feks å ha i lomma om du er ute å reiser)

Får spørsmål om å installere ubuntu on hard disk eller-
Boot from first harddisk
Hva bør jeg velge?
Jeg kan ved installasjon partisjonere under avansert om jeg velger det fremfor legges ved siden av windows.
Det jeg egentlig spør om er om jeg velger å installere på disk så vil den vel ligge sammen med windows systemet?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Installere ubunte ekstern HDD

Innleggav singer » man 15.10.2012 13:40

Tenker paa og ha ubuntu paa ekstern disk muligens likevel.Noen som vet hvor trygt det er og kjoore ubuntu rett fra usb minnepenn surfe nett uten da og ha installert noe paa intern eller ekstern disk.

Har naa proovd med usb ubuntu og starter fra bios det gaar greit men hva gjoor jeg faar aa faa det samme til paa ekstern harddisk der maa det ligge ubuntu

Eller faar jeg sporsmaal naar jeg velger aa installere om jeg skal installere den paa ekstern disk etter at jeg har ubuntu oppe og gaar via at jeg bootet fra minnepinne ingenting er lagret enda

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Installere ubunte ekstern HDD

Innleggav singer » ons 17.10.2012 23:04

jau eg har intern disk men eg ser også muligheiten tel og kjøjre ubuntu ekstern uavhnegig av den interne hdd du kveit eg kan rasla med meg ekstern disk korleis eg måtta øskja.
Eg spørde ikkje om folk som itte kveit men dei som eventuelt kveit.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Installere ubunte ekstern HDD

Innleggav singer » tir 23.10.2012 1:29

Har laget en usb pinne med ubuntu 12.10 på men for ikke bootet med den.
Kjøpte riktignok en hos knoppix den kan jeg boote med men den er det 12.04 på.
Noen råd?
Har en mappe boot som GRUB ligger i den lagde usb pinne.Har ubuntu på pc nå men vil skulle fått til oppstart med usb12.10?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Installere ubunte ekstern HDD

Innleggav singer » man 29.10.2012 1:28

Har laget en ubuntu usb penn med 12.10 men får ikke bootet med den hva må jeg gjøre får og få den til å vises i oppstart menyen?

Kan selfølgelig installere den direkte via windows men skulle gjerne fått starten i bios?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Installere ubunte ekstern HDD

Innleggav unbob » man 29.10.2012 21:31

Hvordan har du laget minnepinnen? Prøv denne fremgangsmåten om det ikke er det du har gjort. Da blir det sikkert noenlunde likt Knoppix minnepinnen din...

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Installere ubunte ekstern HDD

Innleggav singer » tir 30.10.2012 19:04

Har laget usb ubuntu 12.10 i OS ubuntu 12.04 men etter produksjonen fikk jeg ikke bootet med den. Regner med at det er det samme om jeg lager usb pinne i windows eller ubuntu.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Installere ubunte ekstern HDD

Innleggav unbob » ons 31.10.2012 22:13

Kommer an på hvordan du gjør det. Du er sparsommelig med informasjon. Jeg gjør derfor noen antakelser som jeg regner med du korrigerer om de er feil.
  1. Du har laget oppstartsdisken ved å følge denne fremgangsmåten (om ikke; vær grei å gi oss lenke til den du har fulgt)
  2. Du prøver å starte med denne oppstartsdisken i samme maskin som du har klart å starte med Knoppix oppstartsdisken (det er ikke alle maskiner som kan startes fra USB)
  3. Det gikk feilfritt å lage oppstartsdisken
Om de er korrekt; kan du putte i den nye oppstartsdisken og så kjøre følgende kommando i et terminalvindu (kopier og lim inn):
Kode: Merk alt
sudo fdisk -l
Kopier utskriften fra den kommandoen og lim det inn her.

Kan du åpne oppstartsdisken med filbehandleren og ta et bilde av innholdet. Du kan ta bilde av aktivt vindu med Alt+PrintScreen. Last opp bildet til bildr.no og lim inn BBCODE linjen her.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Neste

Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]