Ubuntu spionerer i filene dine

Ubuntu spionerer i filene dine

Innleggav Philip67 » fre 07.12.2012 21:03

Richard Stallman sier den:
Ubuntu, a widely used and influential GNU/Linux distribution, has installed surveillance code. When the user searches her own local files for a string using the Ubuntu desktop, Ubuntu sends that string to one of Canonical's servers. (Canonical is the company that develops Ubuntu)
http://www.fsf.org/blogs/rms/ubuntu-spyware-what-to-do

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Ubuntu spionerer i filene dine

Innleggav moma » fre 07.12.2012 23:09

Gjør ikke noe for meg. Det er bare statistikk, en av mange millioner.
Folk beretter mer om seg selv på sosiale medier (Facebook, Google+) enn gjennom filsøk.

Wikileaks-grunnlegger Julian Assange uttalte engang: """Folk via Facebook gir myndighetene langt mer informasjon om seg selv enn selv hva den fryktede østtyske etterretningsorganisasjonen Stasi klarte.""" Sosiale medier gir en komplett interesseprofil om personer.

Philip67: denne saken har en prinsipiell side. Slik sett er denne "overvåkingen" ubehagelig, og vanlige brukere vet ingenting om denne funksjonen.

Det er lett å slå av "overvåkingen" hvis man vet om den.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Ubuntu spionerer i filene dine

Innleggav Philip67 » lør 08.12.2012 22:40

Stallman:
don't install or recommend Ubuntu. Instead, tell people that Ubuntu is shunned for spying.

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Ubuntu spionerer i filene dine

Innleggav viking60 » tir 11.12.2012 11:25

Ja dette er uhørt!
Det er forskjell på å invitere noen inn (sosiale medier) og innbrudd.
Jeg har ingen problemer med å se Momas poeng mht til den bevisstløse utleveringen på sosiale medier - det er farlig og kommer til å bli lagret lenge - i tilfelle du gjør noe galt..
Det er jo ikke noe særlig interessant om Facbook er værre enn Ubuntu (er pest bedre enn kolera?)

Ubuntu's inntrenging i din private sfære er et bakholdsanngrep.
Dersom de hadde bedt deg om å slå spion-funksjonene og forklart det med at det Ubuntu er kostnadsfritt så de trenger markedsføringsinntektene (der du er produktet) så er jeg sikker på at mange hadde akseptert det.

Når de først begynner sånn, så vil jo alle bare lure på hva mer de gjør bak din rygg.

Så lenge de holder på slik bør folk boikotte Ubuntu (Stallmann er ofte noe fanatisk, men her har han rett).

I det minste bør du skru av denne funksjonen:
Slik gjør du det

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Hva som egentlig skjer

Innleggav Aeyoun » ons 12.12.2012 15:28

Den eneste informasjonen Canonical og deres kommersielle partnere får er hva du verbatim/ordnrett skriver inn i søkefeltet deres. De vet ingenting om filene på ditt systems innhold eller navn utover hva du selv oppgir i søkefeltet.

Jeg synes det er unødvendig at brukerene selv må slå av slike funksjoner. Det er dog dessverre slik at alle operativsystemene gjør slike ting nå om dagen.

Personlig ville jeg ha satt pris på om de satset mere på å gjøre Ubuntu Software Center til en inntekstkilde de kunne leve av istedenfor dette tullet.
medlem i 141 måneder
 

Re: Ubuntu spionerer i filene dine

Innleggav olear » lør 29.12.2012 0:49

Richard er en nisse. Kan ikke ta 99% av det han sier seriøst, han bør nok ta seg en tur ut i den virkelige verden.

Alt kan ikke være 100% fritt og utopisk slik han vil (det er umulig).

Jeg forsvarer ikke Ubuntu, hva de gjør er opp til dem.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]