Vedlegg

Vedlegg

Innleggav singer » man 23.09.2013 14:08

Jeg prøver å sende vedlegg med epost fra Linux men mottaker får ikke opp libr office i linux heller ikke gedit. Noen råd om hva jeg kan sende så windows brukere kan åpne vedlegg jeg sender.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Vedlegg

Innleggav Raven80 » man 23.09.2013 14:35

Hei.

Er det et .odt dokument du prøver å sende?
Vis motparten har Microsoft office, da må du lagre dokumetet i .docx eller .doc?
medlem i 200 måneder
 

Re: Vedlegg

Innleggav singer » man 23.09.2013 20:42

sender et dokument lagret i dokumenter på min pc og sender linux word dokument.

Vet ikke hvordan jeg lagrer ting i docx eller .doc ,dvs hva står doc docx for?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Vedlegg

Innleggav Raven80 » man 23.09.2013 22:33

Hei.

Altså du skal sende et dokument som er laget i OpenOffice? Standard for OpenOffice er .odt!

Filen .doc er en filendelse for tekstbehandlingsdokumenter. Doc ble brukt av Word97 og .docx blir brukt av siste versjon av MS Office fra 2003 til nå vis ikke jeg tar helt feil.

Så vis du skal sende filen til en som bruker MS Office må du lagre dokumetet i doc eller docx. ;)
medlem i 200 måneder
 

Re: Vedlegg

Innleggav singer » man 23.09.2013 23:50

Hei.
Ja sende et dokument laget i open office. Men hvordan får jeg lagret dokumente mitt i Doc docx da jeg har linux os.?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Vedlegg

Innleggav terjejh » tir 24.09.2013 0:55

Fil > Lagre som ...
......velg Filtype el. Format docx
Etter mellomlagringen legges dokumentet inn som vedlegg til eposten

Som oftest skal mottageren bare LESE et ferdigredigert dokumentvedlegg; dvs. uten behov for videre redigering eller uten anledning til å endre på innholdet.
Dvs. sende vedlegget som PDF:

Fil > Lagre som PDF (mellomlagring)
eller direkte (når oppsettet fungerer)
Fil > Send > Som PDF-fil i epost

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Vedlegg

Innleggav singer » tir 24.09.2013 17:18

Jeg innrømmer det har ikke så lett for å ta ting raskt:-.
Huff men klart meg ganske bra i livet tross alt..


terjejh
jeg takk for råd.men fant ikke i lista når jeg skulle lagre pdf format

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Vedlegg

Innleggav terjejh » tir 24.09.2013 20:34

Her fra LibreOffice 4.1.1.2 på openSUSE 13.1 b1

Bilde

'Lagre som PDF' sees på Filmeny entryet over 'Send'

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Vedlegg

Innleggav Raven80 » tir 24.09.2013 22:01

Hei.

Har du fått det til eller?:-)
medlem i 200 måneder
 

Re: Vedlegg

Innleggav singer » tir 24.09.2013 23:34

Hei ja takk til deg og raven.

Bilde som vist var bra men jeg lagret pdf fil i mine dokumenter så sendte jeg det fra epost programmet ikke fra outlook lignende sak, så nå kan jeg også sende pdf via epost.Takk.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Vedlegg

Innleggav Raven80 » ons 25.09.2013 11:06

Ok! Så bra at fikk det til :-)
medlem i 200 måneder
 

Re: Vedlegg

Innleggav terjejh » ons 25.09.2013 20:48

singer skrev:Bilde som vist var bra men jeg lagret pdf fil i mine dokumenter så sendte jeg det fra epost programmet ikke fra outlook lignende sak, så nå kan jeg også sende pdf via epost.Takk.


Fra Gnome 3 Filer (Nautilus) kan man høyreklikke på en fil og velge
Send til ... > E-post
send til: skriv inn epostadressen
<Send>
og foretrukket oppsatt epost klient vil starte opp med fila som vedlegg

LibreOffice ignorerer personlig oppsett av foretrukket epostklient i Gnome, da LibO bruker sitt eget oppsett. Dvs. selv om eks. 'Thunderbird' er satt opp som foretrukket epostklient for Gnome, vil
    LibreOffice Fil > Send > som epost vedlegg
automatisk forsøke å starte opp konfigurering av Evolution.

Dette fikses inne fra LibreOffice selv ved å konfigurere standard epost program under
    Verktøy > Innstillinger > Internett > Epost
Endre Epostprogrammet fra 'evolution' til 'thunderbird'

Da fungerer Fil > Send > som epost vedlegg slik en ønsker.
Dvs dette starter automatisk opp Thunderbird klienten og legger LibreOffice dokumentet til som vedlegg med dokumentnavnet som emne for eposten.

Sml. med en tilsvarende funksjon jeg ofte bruker via Firefox for å lagre og finne tilbake til gode lenker og info på nettet:
    Firefox Fil > Send lenkeadresse på e-post
Skriv inn gode nøkkelord som emne for senere søking ;)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]