Trenger hjelp med å forstå tilkobling til et nettver utenfra

Trenger hjelp med å forstå tilkobling til et nettver utenfra

Innleggav Ashell » ons 14.10.2015 20:20

Hei, jeg går nå viderefagopplæring i IKT skole - lærefag Vg3. Altså det faget som du får tilbud om vis du ikke greide å skaffe deg lærlingplass. Jeg er også helt ny til Ubuntu å Linux, så kan ingen ting innen for dette

så for noen dager siden fikk jeg en oppgave der jeg skule sette opp Ubuntu på virtuell maskin og sørge for at du kunne koble til Linux maskinen fra et annet nettverk via VPN for også kunne kontakte en skriver.

Selve oppgaven er ferdig å jeg greide ikke å fullføre den, siden jeg forstod ikke hvordan jeg skulle gå igjennom tingene.
meningen med oppgaven var å finne ut hva jeg skulle gjøre på nett uten hjelpe fra lærer eller medelever osv.

så jeg snakket med læreren min om han hadde en side som jeg burde gå til for i vertfall forstå hvordan jeg gjør dette selv om jeg feilet den, siden jeg vil ikke stå uten å ha lært noe. så han anbefalte meg om å spøre her på forumet om hjelp til hvordan jeg gjør dette her.


Oppgave teksten for de som lurer:
VPN, brannmuroppgave - LINUX Bedriften GammaDelta AS har behov for en VPN løsning. Selskapet har leid inn deg til å gjøre denne jobben ved hjelp av Linux og programmerbare switcher. Switchene er av typen Cisco Catalyst og HP ProCurve. Du er ganske godt på mange tekniske områder, men du innser at Linux og programmerbare switcher ikke er det du kan best. Det blir derfor nødvendig å google ganske mye for å få til jobben.
 
Bedriften vil ha et oversiktlig dokument hvor du har notert og begrunnet valgene du har tatt underveis i arbeidet med oppgaven (hva og hvorfor). Hele prosessen skal dokumenteres. Kilder dere bruker for å lage VPN-Løsningen legger du i en liste tilslutt.
 
Det bedriften har behov for er en enhet som ikke krever for mye ressurser (valget falt på en Linux-box). Denne skal ha følgende installert:
-En brannmur
-En gratis – dog meget stabil – VPN-løsning
-En DHCP-server, som gir hver bruker som «ringer» inn via VPN en IP-adresse i bedriftens interne nettverk.
 
Sjekk deretter:
-Ved bruk av tjenester som f.eks. minip.no, skal bedriftens IP-adresse vises i nettleseren
-Når en bruker er innlogget, skal han/hun kunne skrive ut på skriverne som står på kontoret.





Takk til de som tar seg tid ved å hjelpe meg
medlem i 101 måneder
 

Re: Trenger hjelp med å forstå tilkobling til et nettver ute

Innleggav Dan Hansen » tir 20.10.2015 9:57

Prøv å spør her i stedet; https://ubuntudanmark.dk/forum/ - der er det i hvert fall aktivitet :)
medlem i 205 måneder
 


Returner til Ubuntu



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron