Bærbare for Suse Linux

Bærbare for Suse Linux

Innleggav terjejh » ons 30.01.2008 22:32


Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Bærbare for Suse Linux

Innleggav JWL » fre 01.02.2008 0:54

har hørt at Lenovo pcer er noe drit jeg, at det er mye feil på hardware og blir veldig varme. ville heller godt for HP
medlem i 194 måneder
 

Re: Bærbare for Suse Linux

Innleggav terjejh » fre 01.02.2008 11:40

Jeg vet ikke hvilke modeller du sikter til, men Thinkpad T60p/T61 (tidl. IBM utviklet) som kjører SLED10, har hatt godt rennome som kvalitetsmaskiner, men dyre.
http://www-01.ibm.com/common/ssi/cgi-bi ... anguage=en

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Bærbare for Suse Linux

Innleggav omaha » fre 01.02.2008 15:09

Thinpads i T-serien kommer i mange konfigurasjoner og for en pro-maskin er ikke inngangsprisene så ille synes jeg. Behandlet korrekt er de holdbare. Har hatt Thinkpad selv, og for meg er ihvertfall Thinkpad referansen som jeg måler andre maskiner mot. Et ankepunkt som jeg kan si meg enig i er at prisen for stabilitet og driftssikkerhet har vært at det har tatt litt mer tid før ny teknologi blir tilført.

Ettersom Linux stort sett er vesentlig snillere mht maskinressurser er ikke siste teknologi nødvendigvis like viktig. Som med veldig mange andre bærbare maskiner synes jeg dog det er på høy tid å skifte ut VGA utgangen med DVI eller HDMI. Overgangen her er alt for treg.

Kan ikke uttale meg om kvaliteten til Lenovomaskiner utenfor Thinkpad-seriene men det er kanskje disse det blir siktet til? Jeg har sett på et par av disse hos forhandler og det er ingenting ved disse maskinene som apellerer til meg.

Men jeg kan gjerne uttale meg om HP laptops. HP har nylig forlenget garantitiden til det dobbelte på en rekke serier av sine maskiner på grunn av svakheter i hovedkort / grafikk. Utifra modellbetegnelsene fremgår det såvidt jeg husker at dette rammer også business-maskiner. Dette stemmer forsåvidt med at mitt hovedkort også er listet for business-maskiner selv om min er konsumentmodell. Vet ikke hvor omfattende det er men tror at det er relativt utbredt med samme hovedkort i business og konsument-modeller.

Jeg har ikke noen tall for hvor mange maskiner de har byttet hovedkort på, men jeg er nokså sikker på at det er uvanlig mange. Jeg kjenner til eksempler hvor hovedkort har blitt byttet 3 ganger på samme maskin. På min er det byttet hovedkort, og jeg burde strengt tatt levere den inn igjen ettersom av/på knapp og høyttalere sluttet å fungere bare et par uker etter at jeg fikk den tilbake fra rep.

Så dersom jeg skulle bestille en business - linux laptop i dag ville jeg ha bestilt en Thinkpad uten betenkeligheter.
medlem i 205 måneder
 

Re: Bærbare for Suse Linux

Innleggav terjejh » fre 01.02.2008 19:46

Linuxworld/IDG.se hadde for et par uker siden interessante artikler om temaet i vårt naboland, som ikke har fått noe publisetet her på linux1.no, såvidt jeg har registrert:

Imorgon kommer Thinkpad+SUSE Linux till Sverige
http://linuxworld.idg.se/2.1014/1.140336
Pengaregn över communityn när Lenovo skeppar SUSE Linux
http://www.idg.se/2.1085/1.140354

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Bærbare for Suse Linux

Innleggav kajac2 » fre 01.02.2008 19:51

IKKE KJØP HP! Det er det største drittet jeg har vært borti. Ustabilt, dårlig støtte for linux (min PC er også SUSEsertfisert, men jeg har enda ikke fått en eneste linux til å kjøre på den, uansett hvor mye jeg prøver)
medlem i 198 måneder
 

Re: Bærbare for Suse Linux

Innleggav olear » fre 01.02.2008 20:12

Selv om du har problemer med HP, betyr ikke det at andre får det, eller at alt HP lager er dritt.

Har selv vært borti flere HP-bærbare de siste månedene, de fungerer som regel out-of-the-box, og alt av maskinvare fungerer (+ suspend osv, på distroer som ikke akkurat er brukervennlig).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Bærbare for Suse Linux

Innleggav omaha » fre 01.02.2008 21:20

Kan bare si meg enig med Olear - kan riktignok hende som med de fleste andre merker at enkelte hw-konfigurasjoner kan ha problemer - som f.eks noen nyere wifikort som det ikke er drivere til enda, men på min fungerer alt inkludert webcam, wifi, Quickplay (multimediaknappene), wifibryter, suspend, dimming av skjerm, lyd osv osv.

Det er ikke alle HPserier det er problemer med.

Jeg har testet den med en haug forskjellige debianbaserte distroer, en slackwarebasert, OpenSuse, Fedora, Sabayon (gentoobasert) osv osv. og fra harware synspunkt kan jeg bruke alle.
medlem i 205 måneder
 


Returner til OpenSUSE



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]