Installere Open Suse

Installere Open Suse

Innleggav JanErikHiim » fre 07.03.2008 19:21

Tenkte å installere Open Suse.
Så det var to image filer. En dvd Image og en cd Image for ekstra språk, etter som jeg forstod. Det sto "optional".
Kan jeg installere Open suse uten cd image. Dette på grunn av jeg bare aldri har cd'er tilgjengelig. Bare dvd.
Kan jeg evt installere ekstra språk etterpå??

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Installere Open Suse

Innleggav pragmatist » fre 07.03.2008 19:41

I følge denne sida
http://software.opensuse.org/expert.html
så er det følgende som gjelder.

The Language Addon CD contains support for additional languages (not supported by the DVD) and can only be used together with the DVD.

The DVD contains contains the language support and all packages, including Non-Open Source Software. The following languages are supported: English, Portuguese, French, Italian, Spanish, German, Chinese (Simpl. & Trad.), Japanese, Russian, Czech, Hungarian, Polish, Finnish, Danish, Swedish, Dutch.

Det ser altså ut som at du må ha CD'en hvis du skal ha norskspråklig grensesnitt. Dog kan støtte for ekstra språk, på samme måte som alt annet, installeres i ettertid over nettet.
medlem i 227 måneder
 

Re: Installere Open Suse

Innleggav JanErikHiim » fre 07.03.2008 19:58

Ok.
Så konklusjonen er da at jeg installerer på f.eks engelsk.
Kobler til nettet og velger norsk?
Og alt vil installeres riktig?

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Installere Open Suse

Innleggav Palken » fre 07.03.2008 20:11

Jepp, tar jeg ikke helt feil så vil openSUSE spørre etter nettverk under installasjonen, hvis du har kablet nettverk er det bare å sette opp dette og velge norsk så mener jeg installeren skal ta seg av resten :)

Kan også være en ide å titte på denne både før og under installasjonen dersom du har en laptop eller annen maskin liggende http://en.opensuse.org/Installation_Help

Om du skulle få en engelsk installasjon så er det ikke store problemet å legge til norsk etterpå ;)
medlem i 214 måneder
 

Re: Installere Open Suse

Innleggav terjejh » fre 07.03.2008 21:07

JanErikHiim skrev:Kan jeg installere Open suse uten cd image. Dette på grunn av jeg bare aldri har cd'er tilgjengelig. Bare dvd.
Kan jeg evt installere ekstra språk etterpå??

Svaret er ja, som allerede sagt. Jeg kjører 10.3 norsk og har faktisk ikke installert annet enn fra DVD og siden nett oppgraderinger. Fikk også norsk under DVD installasjonen. Det er mulig at jeg kan mangle norsk på noen ekstra pakker, men har i såfall ikke merket meg med det.
Fant dette avsnittet for 10.3 beta1, noe som også kan være forklaringen på språk for den endelige releasen også:

1 AddOn CD with language packages that are used for extra languages (the DVD contains support for english, french, italian, spanish, german, chinese, japanese, czech, danish, norwegian, khmer, hungarian, polish; the DVD has support for installation in all languages, just extra packages are only on this extra media) (i386, x86_64, ppc)
http://news.opensuse.org/2007/08/09/ann ... 03-beta-1/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Installere Open Suse

Innleggav JanErikHiim » fre 07.03.2008 21:24

Takker for gode svar...
Har brukt kun Ubuntu. Men holder nå på i dette øyeblikk å installere Suse.. Valgte engelsk.
Er det noe stor jobb å få alt på norsk??

Kjempeforum, får hjelp til det meste her

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Installere Open Suse

Innleggav omaha » fre 07.03.2008 23:07

Du kan nok legge til Norsk etter installasjon, så det burde ikke være nødvendig å brenne noen CD.
medlem i 205 måneder
 

Re: Installere Open Suse

Innleggav terjejh » fre 07.03.2008 23:22

JanErikHiim skrev:Er det noe stor jobb å få alt på norsk??r

Tror jeg ganske enkelt ville prøvd å boote DVDen og velge "Update Installasjon". Ved da å velge Norsk språk og så Norsk tastatur (følger muligens automatisk), skulle resten ordne seg selv. Jeg må understreke at jeg alltid har gjort dette ved førstegangsinstallasjonen.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Installere Open Suse

Innleggav unbob » fre 07.03.2008 23:56

openSUSE har egenutviklede grafiske konfigurasjonsmoduler for det meste.
Konfigurasjonsverktøyet heter YaST og i dette finner du også en språkmodul. (pek og klikk installasjon av språk)
(krever nettilgang eller pakkene på cd/dvd selvfølgelig)

Mandriva er også "flinke" på disse konfigurasjonsverktøyene. Flinke i hermetegn fordi jeg syns skrivebordsmiljøet skal ha disse konfigurasjonsverktøyene innbakt, istedenfor at hver distro lager sine egne løsninger...

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Installere Open Suse

Innleggav terjejh » lør 08.03.2008 0:17

Ja, enig - Yast språkmodulen vil være det raskeste og enkleste. Jeg kikket etter, men for kjapt, da jeg ikke oppdaget den.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Installere Open Suse

Innleggav sveur » tor 26.06.2008 1:41

Vil forøvrig anbefale deg å velge "check media" (eller noe) for å sjekke at disken er brent feilfritt. Hvis noen hadde sagt det til meg hadde jeg spart et døgn....

God installering!
medlem i 209 måneder
 


Returner til OpenSUSE



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]