ICE USB-modem for mobilt bredbånd

Re: ICE USB-modem for mobilt bredbånd

Innleggav terjejh » lør 15.03.2008 21:41

unbob skrev:Hei,
Jeg tror ikke openSUSE bruker "applet" som default hva angår nettverk. Litt snodig egentlig siden det er Novell som har utviklet de...

Har du sett i YaST, "nettverkskort oppsett"? Sist gang jeg var borti openSUSE mener jeg du kunne velge der hvordan du skulle "administere" nettverkskortene. Networkmanager, ifup, etc. Globale innstillinger eller noe slikt?

BINGO og takk for tipset! Med det samme jeg leste ditt siste avsnitt, husket jeg det nettopp var der jeg tidligere hadde funnet "aktivering" av nm-appleten for NetworkManager. omaha det kan være at du også indirekte antydet noe av det samme, men ikke så konkret at lyset gikk opp for meg da :)

Aktiveringen av nm-appleten er så godt bortgjemt at det skal noteres for ettertiden. Gjøres ikke det under eller rett etter konfigureringen av nettverkskortet, er det borte vekk senere.
Som sagt så gjort:
YaST2>Network Devices>Network Card>Network Settings>Global Options>
* var satt til Traditional method with ifup
* endret til User Controlled with Network Manager

Deretter kom appleten på plass. Jeg har fast kablet ADSL som vist. På menyen framkommer imidlertid også ICE modemet under oppringte oppkoplinger. Det har jeg ikke nådd å prøve enda, og vil eventuelt komme tilbake til det.

Bilde

Varslingsområde (Notification area). Jeg har egentlig ikke merket meg med dette før nå i forbindelse med søken etter nm-appleten. Tror det er et slags "fleksibelt Systray". Vises som vertikale markeringsstreker på panelet, jfr. figuren over, ett til venstre for OpenOffice quickstarten (til venstre for NM appleten med doble skjermer) og et par streker til høyre for YaST skiftnøkkelikonet.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: ICE USB-modem for mobilt bredbånd

Innleggav omaha » lør 15.03.2008 22:13

Tenkte ikke på at nm-applet lå der - jeg trodde den lå i "services/runlevel" og at du evt måtte huke av flere rettigheter for brukeren din for at den skulle starte. For mitt modem måtte jeg huke av tty og uucp for å få brukt modemet med umtsmon.

Jeg synes det er mye bra med YAST og OpenSuse, men oppsett og instillinger er designet for folk som kan mye om f.eks nettverk. Jeg mener ikke at man ikke skal ha valgene, men strukturen for endel oppsett er ikke spesielt god synes jeg. Nå skal de vel rydde litt så det blir bedre i OpenSuse 11, men jeg tviler egentlig på at de går langt nok.

Når man blander YAST's innstillinger med KDE / Gnome- networkmanager osv minner deler av oppbygningen i nettverksoppsett i OpenSuse meg faktisk litt om XP, og det er ikke spesielt positivt. Det kan godt være gode innstillingsmuligheter, men få det samlet ihvertfall. Det er vel hensikten med YAST, men ettersom det (etter min oppfatning) ikke er godt nok, tyter det ut med ekstraverktøy, og da må man knote med slike bagateller som dette helt unødvendig.

Vet ikke om du kjører ren Gnome eller mixet med KDE? Sjekk i allefall Installasjonsnotatet fra installasjonen din - som ligger i Yast - Der står det beskrevet hvordan du får bruk KDE/QT versjonen av YAST i Gnome.
medlem i 205 måneder
 

Re: ICE USB-modem for mobilt bredbånd

Innleggav terjejh » søn 16.03.2008 0:48

Ingenting er perfekt og også yaST kan bli bedre. Men her er det delte meninger blant de som er vant med systemet siden tidenes morgen (yast1 og yast2) og de som ikke er det. Ikke minst Suse brukerne selv vet at YaST GAI ikke "beherskes" bare ved å teste eller prøvekjøre distroene en kortere periode.

Forskjellene i meninger framkom klart, da openSUSE prosjektet innhentet nye ideer til re-design av YaST for noen måneder tilbake. Noen administratorer ville ha mer av en "halvgrafisk browser/trestruktur" ala det som har eksistert i System>/etc/sysconfig-redigering, mens andre ville ha komplette, helgrafiske verktøy for autokonfigurering, pluss knapper for ekspertopsjoner.

I dag er YaST2 en mix av begge deler. Problemet om man skal kalle det det, er mer av arten et luksusproblem (redudans) og et redigeringsproblem. Fordi Suse historisk har hatt overlegent bedre utviklede og mer omfattende GAI verktøy enn noen annen Linux distro, lenge før Gnome, og også før noe fantes av betydning i standard KDE. De fleste andre distroer har vært eller er stort sett begrenset til det som kommer med i Gnome eller KDE.

Vedlegger et par linker til artikler som beskriver dette bedre:
http://articles.techrepublic.com.com/51 ... 59674.html
http://www.devx.com/opensource/Article/ ... 54?pf=true

Det som nå skjer er at YaST tilpasses og integreres (smelter sammen) med standard Gnome kontrollsenter (GC), parallelt med at GC blir bedre utviklet. Novell/Suse har også lagt til nye verktøy i GC. eks. Desktop Effects for Compiz, som vel etterpå har blitt standard i GC.

Med tid og stunder kan vi håpe på en felles "LSB" for både GUI og GAI, som blir så bra at det dekker grunnbehovene i alle distroer og for alle brukere og administratorer.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Forrige

Returner til OpenSUSE



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron