Ndiswrapper i openSUSE, står fast:-(

Ndiswrapper i openSUSE, står fast:-(

Innleggav JanErikHiim » tor 13.03.2008 22:37

Etter å ha prøvd en del løsninger uten å lykkes helt prøver jeg en ny tråd.
Det er en videreføring av denne: viewtopic.php?f=428&t=191872&st=0&sk=t&sd=a

Jeg har installert Open Suse på en laptop med følgende kort:
Realtek RTL8187B Wireless 802.11g USB 2.0 Network Adapter

Innstallert Ndiswrapper og Windows Drivere.
I grafisk (Gnome) får jeg listet opp tilgjengelige routere og dens signalstyrke. Men den vil ikke koblet til.

Når jeg åpner terminal og utfører disse kommandoene (I root):
Kode: Merk alt
ifconfig wlan0 down
iwconfig wlan0 essid "essid-navn"
ifconfig wlan0 up
dhcpcd wlan0


Får jeg pinge f.eks vg.no, buke Yast til å legge til programmer.
Mozilla firefox har ikke kontakt, men jeg installerte Opera, og det kommer på nett uten problem.

Når jeg restarter og skal legge kortet til i Yast (der har det enda ikke blitt lagt til) velger jeg legg til..... osv. I modulnavn feltet er det en dropdownboks der ingen er listet.
Men jeg kan skrive inn manuellt, og skriver da, ndiswrapper.
Men det forsvinner etter jeg har lagret, så det er mulig her problemet ligger.

Håper det er noe kloke hoder der ute som har en lur id'e som slår til..

Ha en fin påske

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Ndiswrapper i openSUSE, står fast:-(

Innleggav Iznogood » fre 14.03.2008 10:57

Helt først, har du gjort slik som det står i denne guiden på opensuse sine sider? http://en.opensuse.org/Ndiswrapper

-------------------------------
Videre om ikke det over hjalp.
I bilde her http://bildr.no/view/166501 , gå til fana til venstre, velg tradidsjonell, dvs ikke networkmanager, logg ut og inn. Kommer du på nett da med ifup osv med alle program?

Har du lagt til update server (download.opensuse.org/update/10.3/) Hvis ikke, koble deg til via ledning og pass på å få ned alle updates + reboot (det er en ny kernel til deg)

Videre sier du at ikke klarer å koble til via den gui (applet) Stopper denne på 28% ? Da er det en kjent bug, søk på bugzilla.novell.org og se om du finner en løsning, hvis ikke eventulle updates fikset problemet for deg.

Som siste utvei kan du oppdatere networkmanager utenom (ikke støttet) http://download.opensuse.org/repositori ... SUSE_10.3/ og se om det hjelper. (ps husk å bytte om til networkmanager igjen i yast)
Kode: Merk alt
zypper ar -r http://download.opensuse.org/repositories/system:/networkmanager/openSUSE_10.3/system:networkmanager.repo
(gah, linjene over skal være på en linje)
zypper ref
zypper up -t package

Moderatorer: Er det mulig å flytte/koble denne tråden med den orginale? Se link i første innlegg

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Ndiswrapper i openSUSE, står fast:-(

Innleggav unbob » fre 14.03.2008 16:12

Hei,

Det var jeg som foreslo ny tråd.
Maskinen er på nett. Kortet virker med ndiswrapper+iwconfig/ifconfig.

Problemet hans (slik jeg forstår det) er at han ikke får til å koble på nett med de grafiske verktøyene i openSUSE.
Så problemet er altså ndiswrapper+YaST.

Jeg tenkte det var best at han startet en ny tråd angående dette, slik at folk skulle slippe å lese gjennom "3 sider" med ndiswrapper problemløsning.
My bad :-!

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Ndiswrapper i openSUSE, står fast:-(

Innleggav JanErikHiim » fre 14.03.2008 19:40

Det stemmer det Unbob sier. Jeg kommer på nett via terminal slik han beskriver.

MEN!!!!

Nå skal der høre noe rart.
Mens jeg sitter her og leser på forumet, ser jeg at den er koblet til grafisk.
Jeg prøver så å restarte for å se om jeg kan gjøre det igjen, men nei.
Jeg ringer så min kone å spør hvordan hun koblet seg til i dag.
Hu hadde venstreklikket på den grafiske networkmanager i systray, og valgt våres router. Og hun ble tilkoblet med en gang. Og hun hadde kun skrudd på dataen etter jeg skrudde den av i går.
Jeg kommer ikke på noe spesiellt jeg gjorde i går før jeg skrudde av, men det viser at det iallefall mulig.. Men så synd ikke nå...

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Ndiswrapper i openSUSE, står fast:-(

Innleggav Iznogood » fre 14.03.2008 21:06

Ok, så når du bruker ifup så funker alt som det skal, ikke bare opera?

+ Nok en gang, så du første linken jeg la inn?

Les spes. dette http://en.opensuse.org/Ndiswrapper#USB_WLAN_Stick , http://en.opensuse.org/Ndiswrapper#Ndis ... ialization og resten som står under troubleshooting.

Edit : Når du prøver å koble til via networkman. du har ikke ethernetkablen i? Om du har, ta den ut

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Ndiswrapper i openSUSE, står fast:-(

Innleggav JanErikHiim » fre 14.03.2008 22:07

Firefox virket ikke når jeg kobler til via term..
Men installerte opera via yast og opera kommer på nett. Og yast oppdaterer og via nett. Men som sagt ikke mozilla..
Skal prøve den linken du sendte

EDIT:

Nå har jeg prøvd igjen.
Driverne var koblet til usb.
Her er output fra ndiswrapper -m

module configuration contains directive install usb:v0BDAp8187d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip* /sbin/modprobe ndiswrapper
;you should delete that at /usr/sbin/ndiswrapper line 864, <MODPROBE> line 580.
module configuration contains directive install usb:v0BDAp8189d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip* /sbin/modprobe ndiswrapper
;you should delete that at /usr/sbin/ndiswrapper line 864, <MODPROBE> line 581.
module configuration already contains alias directive

Men jeg lurer fælt på om det kan være en liten ting.

Det rare er at jeg er på nett nå, via iwconfig osv.
Og det enda rarere er at i morges fikk fruen her koblet via grafisk. (den var koblet via grafisk når jeg åpnet laptopen i dag. (Viste signalstyrke osv, noe det ikke gjør når jeg kobler til via term.)
Så det var litt av en påskenøtt dette kortet:-)

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Ndiswrapper i openSUSE, står fast:-(

Innleggav JanErikHiim » søn 16.03.2008 1:28

Fikk en løsning på dette til slutt...

Endte opp med at jeg installerte Ubuntu. Men det gikk også i Open Suse, men litt mer brukervennlig fant vi ut at Ubuntu var. Med tanke på installere pakker osv.

Jeg installerte ndiswrapper med win drivere osv.
Jeg fikk opp tilgjengelige nettverke på networkmanager, men det gikk ikke å klikke på det aktuelle nettverk.
Så det vi fant ut var, vi klikket på networkmanager. Leste navnet (essid) og klikket så på "koble til et annet trådløst nettverk". Litt bakvendt men... Det er ikke så ofte man skifter tilgangspunkt. Og dette overlever vi.. For nå slipper vi Windows Vista..

Ha en god windowsfri påske, og takk så meget for hjelpen

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 


Returner til OpenSUSE



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]