Lage ny oppstarter på programmeny (Gnome/Suse)

Lage ny oppstarter på programmeny (Gnome/Suse)

Innleggav terjejh » søn 30.03.2008 20:24

Å lage oppstarter på Gnome panelet og skrivebordet er grei skuring.

Hvordan lager man tilsvarende ny oppstarter på programmenyen?
Både tradisjonell og "ny" Suse programmeny. Tror det skal være enklere nå å redigere programmenyen enn tidligere(?)

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Lage ny oppstarter på programmeny (Gnome/Suse)

Innleggav Draemora » søn 30.03.2008 21:58

Har ikke GNOME i OpenSuSE akkurat nå, men er det ikke bare å høyreklikke på knappen og velge Menu Editor eller lignende? Har forresten snust litt på å få opp en hurtigtast til Application Browser, men har blitt med snusingen.
Eventuelt kan du jo legge til programmene i favoritter da (Høyreklikk i Application Browser og Add to favorites)
medlem i 202 måneder
 

Re: Lage ny oppstarter på programmeny (Gnome/Suse)

Innleggav terjejh » søn 30.03.2008 22:15

Satt og leste om "alacarte" meny editor for Gnome.

Fikk ikke høyreklikk til å fungere på menyen, men tror jeg har kommet på rett spor likevel.

Gnome Kontrollsenter>Look and Feel>Main Menu

Synes strukturen ligner den tradisjonelle menyen som jeg også har på panelet. Får se hvilke muligheter som finnes ........

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Lage ny oppstarter på programmeny (Gnome/Suse)

Innleggav Draemora » søn 30.03.2008 22:21

Jepp, det var den jeg tenkte på, den jeg har brukt tidligere i andre GNOME distro'er. Men tror nok den kun vil forandre standard menyen.
medlem i 202 måneder
 

Re: Lage ny oppstarter på programmeny (Gnome/Suse)

Innleggav terjejh » søn 30.03.2008 22:47

Joda, det fungerte så det SUSte i både meny og browser samtidig. Jeg hadde allerede en oppstarter for Cad applikasjonen Medusa4_Personal liggende på skrivebordet. Trengte ikke engang å fylle ut ny Launcher widget; drag and drop fra skrivebordet til meny entryet med rett ikon fungerte (oppstarteren på skrivebordet var i sin tur dradd fra Gnome panelet; samme vei fungerte imidlertid ikke nå inn til menyen)

Bilde

Bilde

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Lage ny oppstarter på programmeny (Gnome/Suse)

Innleggav olear » man 31.03.2008 13:57

Lager du en <program>.desktop (se på andre *.desktop for eksempel) og legger den i /usr/share/applications er programmet tilgjengelig i alle menyer (GNOME, KDE, XFCE osv).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Lage ny oppstarter på programmeny (Gnome/Suse)

Innleggav ehh » man 31.03.2008 15:37

olear skrev:Lager du en <program>.desktop (se på andre *.desktop for eksempel) og legger den i /usr/share/applications er programmet tilgjengelig i alle menyer (GNOME, KDE, XFCE osv).


Du kan også legge den i ~/.local/share/applications, så slipper du å "forurense" mer enn nødvendig hvis det er bare du som skal bruke programmet.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Lage ny oppstarter på programmeny (Gnome/Suse)

Innleggav olear » man 31.03.2008 15:40

Såklart, glemte å nevne det :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til OpenSUSE



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]