OpenSuSE 11 64 "sluggish"

OpenSuSE 11 64 "sluggish"

Innleggav Draemora » lør 12.07.2008 19:28

Har installert OpenSuSE 11, denne gangen er jeg meget fornøyd siden jeg gikk for GNOME framfor KDE4.

Men merkelig nok er systemet tregt til tider, og uresponsiv. F.eks. når jeg skal bla gjennom faner i FF, tar rundt ett sekund før fanen blir byttet. Samme med Application Browser, vanligvis laster denne meget raskt, men det tar opp til 2 sekunder før den er lastet inn.

Maskinen min skal være mer en god nok:
Prosessor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core (TK55, 1.8 GHz)
2 GB RAM
CPU belastningen ligger på mellom 1% - 15% vanligvis, men topper seg innimellom på 50%. Har forresten Compiz aktivert, GNOME DO, og har deaktivert Beagle (tror jeg). Kan ikke skjønne hva som gjør at det skal være så tregt? Ikke mye tid det er snakk om, bare ett irritasjons moment...
medlem i 202 måneder
 

Re: OpenSuSE 11 64 "sluggish"

Innleggav terjejh » tir 15.07.2008 22:59

Ikke godt å si hva årsaken kan være. Det jeg selv har erfart med min enda raskere hp8710w m/T9500 cpu, er at etter aktivering av Compiz-Fusion 3D effekter, er enkelte ting mye tregere enn før. En enkel ting som å åpne en Gnome terminal tar uvanlig lang ting. Skalering av denne terminalskjermen med horisontal drag, fungerer ikke og skrått i hjørnet øker den bare med små rykk og napp.

Hvis du ikke allerede har lagt til System Monitor på Gnome panelet, kan du prøve å åpne denne el. tilsv. og å se hvilke prosesser som kjører og belaster cpu:
Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: OpenSuSE 11 64 "sluggish"

Innleggav Draemora » ons 16.07.2008 11:41

Jeg kjører screenlets med sysmonitor aktivert, har hele tiden oversikt over CPU bruk, og prosesser som bruker mest CPU.

Har i ettertid funnet ut at mange problemer kan spores tilbake til torrent klienten, Monsoon. Den kan faktisk forårsake en komplett "forstoppelse", 100% CPU (på begge kjerner) og det blir faktisk problematisk bare å få lukket den. Desverre har jeg noen torrenter som er rundt 50% ferdige, må vente til de er ferdige før jeg kan droppe den.

Jeg kan prøve å deaktivere compiz også, men er dessverre blitt litt avhengig av det :( Har ihvertfall sluttet meg til at 11 er den beste releasen så langt for OpenSUSE (jeg har prøvd), selv med problemene jeg har, er jeg ganske fornøyd. Men det virker som jeg har hardware som er dømt til å ikke fungere 100% med OpenSUSE, av en eller annen grunn blir det alltid "nesten" når jeg installerer OpenSUSE :(
medlem i 202 måneder
 

Re: OpenSuSE 11 64 "sluggish"

Innleggav omaha » ons 16.07.2008 12:38

KDE 4.1RC er ute og kan hentes fra Factory. Min erfaring er ihvertfall at installasjon av RC (4.0.98.X) har stabilisert systemet en god del mer siden 4.0.85.X og at Compiz/Emerald/Firefox/Flash osv fungerer helt som det skal.

Hadde litt småproblemer med den siste versjonen av 4.0.85 som jeg ikke hadde med tidligere versjoner av 4.0.8X. Jeg kjører på Intel/Nvidia.

Jeg har droppet Ubuntu helt og kjører nå OpenSuse 11 som hovedOS.
medlem i 205 måneder
 

Re: OpenSuSE 11 64 "sluggish"

Innleggav Draemora » ons 16.07.2008 12:44

Jeg bruker GNOME, har aldri likt å kjøre Compiz i KDE, av en eller annen grunn...
medlem i 202 måneder
 

Re: OpenSuSE 11 64 "sluggish"

Innleggav omaha » ons 16.07.2008 13:17

Sorry, misset Gnomebiten....

Jeg har heller ikke likt KDE/Compiz komboen - men i KDE 4 synes jeg nå det fungerer veldig fint. Det er kanskje verdt å merke seg at Compiz og Flash ikke er spesielt gode venner. Flash får ikke brukt GPU til aksellerasjon med Compiz aktivert. Husker jeg ikke feil skylles det forskjellig teknologibruk (RGB). Flash skal ihvertfall kjøre bedre uten Compiz aktivert..
medlem i 205 måneder
 

Re: OpenSuSE 11 64 "sluggish"

Innleggav Draemora » ons 16.07.2008 13:28

Flash er søppel uansett. På sider med variable annonser, oppdaterer jeg alltid siden hvis det er kommet en flash annonse.

Men det er mulig du har rett, flash ser ut til å bruke mye CPU for tiden, har ikke reagert så mye på det, siden flash alltid har vært CPU intensiv, og trodde det kanskje hadde noe å gjøre med ndispluginwrapper (?).

Og jeg tror ikke jeg vil gå over til KDE4 med det første, har hatt altfor mange problemer at jeg stort sett har gitt opp før jeg har fått det til å kjøre, noe jeg stort sett aldri gjør.
medlem i 202 måneder
 

Re: OpenSuSE 11 64 "sluggish"

Innleggav Iznogood » fre 18.07.2008 17:10

Draemora skrev:Har i ettertid funnet ut at mange problemer kan spores tilbake til torrent klienten, Monsoon. Den kan faktisk forårsake en komplett "forstoppelse", 100% CPU (på begge kjerner) og det blir faktisk problematisk bare å få lukket den. Desverre har jeg noen torrenter som er rundt 50% ferdige, må vente til de er ferdige før jeg kan droppe den.


Kode: Merk alt
 su -c "zypper in transmission-gtk&&zypper rm monsoon"


Fikser den saken. Forsette torrenter i et annet program går helt fint. Bare dropp torrentfilene inn i transmission, og lagre til samme sted som monsoon har lagret filene, så forsetter det av seg selv.

Men hvis du vil være god borger, så er http://bugzilla.novell.com stedet for deg ;)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: OpenSuSE 11 64 "sluggish"

Innleggav Draemora » lør 19.07.2008 15:20

Jeg bruker alltid åpne med, så jeg har ikke torrentene tilgjengelig (uten å lete etter de, går ut fra at de ligger i ~/.monsoon eller lignende).

Jeg tenkte egentlig å legge inn en bugreport, men det ligger allerede en inne på å fjerne Monsoon. De andre problemene jeg har vet jeg ikke om er noen jeg har gjort, eller en bug, så jeg vil helst ikke rapportere noe jeg ikke er sikker på at det er en bug.
medlem i 202 måneder
 

Re: OpenSuSE 11 64 "sluggish"

Innleggav Iznogood » lør 19.07.2008 17:41

Close :)

~/.config/monsoon/torrents

Bugrapport på å fjerne monsoon er da ikke en bugrapport, det er bare syting ;) , og hvis du har 100% cpu forbruk på å laste torrents, så er det en bug mener nå jeg.

Det verste som kan skje er at bug'en din blir lukket som en wontfix eller works-for-me, men for all del gjør det du er komfortabel med. Ingen som blir sure eller såra og lei seg samme hva du gjør :)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 



Returner til OpenSUSE



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron