Eject via knapp

Eject via knapp

Innleggav sveur » fre 01.08.2008 20:55

Hvordan kan jeg løse ut cdromstasjonen uten å måtte skrive inn eject i terminalen? Det er litt problematisk noen ganger, men jeg føler meg litt 1337 når jeg løser ut via terminalen ;)
medlem i 209 måneder
 

Re: Eject via knapp

Innleggav skeptikern » lør 02.08.2008 3:48

eject
eject -t - lukke tror jeg.. har laptop så ikke sikker på om den virker

:-P
Skeptikern
medlem i 225 måneder
 

Re: Eject via knapp

Innleggav moma » lør 02.08.2008 10:20

Hei,
Eject-kommandoen vil feile hvis cdrom-katalogen er opptatt av et program. F.eks start et terminalvindu og cd (change directory) til /media/cdrom katalogen. Putt inn cd/dvd først. Katalogen er dermed opptatt. (den monterte cd/dvd katalogen kan også hete /media/cdrom0, /media/cdrom1, /media/dvd osv).

$ cd /media/cdrom

Prøv å ta ut cd/dvd med eject-kommando (den vil nå feile fordi du står der)
$ eject /dev/cdrom
umount: /media/cdrom0: device is busy
eject: unmount of `/media/cdrom0' failed


Løsningen er å stenge programmet som opptar cdrom-katalogen. I dette eksemplet du vil bare stenger terminalvinduet og eject fungerer ok. Men av-og-til vet man ikke hvilken prosess holder devicen. Da er lsof kommandoen veldig nyttig.

Benytt lsof og list alle prosesser som holder /dev/cdrom devicen (eller /media/cdrom )
$ lsof /dev/cdrom
COMMAND PID USER FD TYPE DEVICE SIZE NODE NAME
bash 8056 moma cwd DIR 11,0 2048 1856 /media/cdrom0

Det er prosess id 8056.

Fjern, kill prosess 8056.
$ kill -9 8056
eller hvis du trenger admin-rettigheter, utfør som sudo eller root.
$ sudo kill -9 8056

og eject vil nå fungere uten feilmeldinger
$ eject /dev/cdrom
Forkortet skrivemåte er også ok: eject cdrom, eject dvd
Eller slik du selv nevner, skriv bare
$ eject :-)
Steng cdrom luka med
$ eject -t

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Eject via knapp

Innleggav unbob » lør 02.08.2008 13:05

sveur skrev:... uten å måtte skrive inn eject i terminalen?
Du forteller oss ikke hvilket skrivebordsmiljø du bruker, men jeg antar de fleste legger ett ikon på skrivebordet når du har lagt noe i skuffen.
Da kan du sikkert høyreklikke det ikonet og velge løs ut eller hva det heter.

Om du ønsker å åpne før noe er lagt i skuffen så kan du jo slenge kommandoen som er blitt forklart ovenfor i en meny oppføring.

Mange program som "bruker" CD/DVD har også en "løs ut", en eller annen plass i menysystemet. (jeg tenker på musikkspillere, brenneprogram, osv.)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Eject via knapp

Innleggav sveur » søn 03.08.2008 12:36

takk for fine svar, men jeg formulerte visst ikke spørsmålet mitt klart nok. Når jeg trykker på knappen på cd-rom stasjonen skjer det ingenting. Jeg må gjennom terminalen eller via dolphin eller noe. Jeg bruker opensuse 11 og hadde det samme problemet i kubuntu 8.04. Det er en laptop, en dell inspiron 6000 med en cd stasjon som leser og skriver dvd og cder.
medlem i 209 måneder
 

Re: Eject via knapp

Innleggav moma » søn 03.08.2008 13:09

Hei,
Kan du sjekke om den knappen på cd/dvdrom gir en signal til maskinvaren og operativsystemet (kjernen). Start et terminalvindu, og skriv
$ lshal --monitor
Du kan også skrive (så et eksempel på internett)
$ dbus-monitor --system

Putt in en data-cd og klikk på knappen for å utløse cdn ut/inn. Du skal da se meldinger i terminalvinduet.
---------
Et annet forslag.
Hvis ikke den knappen virker så lag et lite ikon på toolbaren som utløser cd-luken. Du kan også mekke et lite shell(bash)skript som sjekker (vha lsof kommando) hvilke prosesser opptar dvd/cdn. Kill prosesser og utløs cd. Zenity er handy hvis du trenger en GUI dialog (i GNOME desktop). Google for "zenity dialog". KDE har sitt eget.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Eject via knapp

Innleggav sveur » søn 03.08.2008 15:30

Nope. Overvåkerdingsen viser ingenting når jeg trykker og trykker. Kanskje knotten er gåen? Ok. Plan b: Hvordan lage et ikon som ejecter? Jeg bruker kde 4. og OpenSuse 11
medlem i 209 måneder
 

Re: Eject via knapp

Innleggav unbob » søn 03.08.2008 17:33

Trodde ikke ett trykk på selve knappen hadde noe med OS å gjøre... - får du løst ut under oppstart, eller i BIOS f.eks?

Angående ikon:
Tror ikke du kan lage ikon direkte på panel eller skrivebord enda, så du må "gå via" menyen.
Høyreklikk K-meny knappen og start meny redigereren. Legg til en ny oppføring. Som kommando skriv /usr/bin/eject /dev/<hva_devicen_din_heter>
Huk vekk "Enable launch feedback".

Når du er ferdig må du høyreklikke skrivebordet og velge "Unlock Widgets" (hva heter det på norsk?)
Så går du inn i K-menyen og blar deg frem til menyoppføringen som du har laget, høyreklikker og velger "Add to Desktop" eller "Add to Panel".
Så låser du "Widget-ene" igjen.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Eject via knapp

Innleggav sveur » man 04.08.2008 0:08

Nei, du har vel kanskje rett i at det hører bedre under Hardware. Hva skjer når jeg huker vekk enable launch feedback? Vil det gjøre at jeg kan bruke knappen?

EDIT: Sist gang jeg prøvde fungerte ikke ejectknotten i bios, men jeg skal prøve en gang til nå.
EDIT2: Nei, det fungerer ikke i bios. Da prøver jeg å lage en applet.
medlem i 209 måneder
 

Re: Eject via knapp

Innleggav unbob » man 04.08.2008 1:48

Jeg mente ikke at du har postet feil. Jeg trodde bare ikke at ett trykk på eject knappen skulle føre til noe reaksjon fra operativsystemet; trodde først det skjedde når det ble "aktivitet" i selve drevet...

"Launch feedback" er blant annet det lille ikonet som "danser" under musepekeren din når du starter program. Bare slå den på/av og test med "applet-en" du lagde, så ser du.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 


Returner til OpenSUSE



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]