openSUSE Updater - problem

openSUSE Updater - problem

Innleggav sw » fre 03.10.2008 19:00

Kjørte noenlunde standard openSUSE 11.0 installasjon fra Live-CD. Etter noen vellykede oppdateringer med en gang så ble det problemer.

Får varsel om at nye oppdateringer er tilgjengelig, men når jeg prøver å installere disse så kommer den samme kryptiske beskjeden hver gang:

kdesu(3995)/kdesu (kdelibs) KDESu::KDEsuClient::command: [ /usr/src/packages/BUILD/kdelibs-4.0.4/kdesu/client.cpp : 196 ] no reply from daemon


Hva kan dette skyldes og eventuelt hvordan skal man fikse dette problemet?
medlem i 208 måneder
 

Re: openSUSE Updater - problem

Innleggav terjejh » fre 03.10.2008 21:49

Meldingen tyder på at du benytter KDE skrivebord, mens jeg bruker Gnome og har derfor ikke sett akkurat denne meldingen. Jeg bruker heller ikke installere fra LiveCD, men det behøver ikke ha noe med meldingen å gjøre.
Det hender imidlertid at oppdateringen kan "skru seg opp", og gi feilmeldinger, som forsvinner "av seg selv" etter en dag eller to. Da regner jeg med det er på sendersiden (repoet) det har vært en feil som har blitt rettet, kanskje manglet noen pakker som har blitt lagt til.

Man kan prøve å starte YaST>Online Update via menyen, eller fra kommandoen som root:
Kode: Merk alt
# yast online_update

Derfra kan det være lettere å se om der er pakkekonflikt av noe slag. Spesielt hvis man har lagt til andre repo enn de offisielle, eksempelvis openSUSE Buildservice el.a, kan det oftere oppstå konflikter man må ta stilling til selv. Dette har gjerne sammenheng med nyere versjoner av programmer og at de krever nyere andre pakker eller bibliotek enn det man har installert. Hvis man ikke da er sikker på utfallet, kan det være greiest å sløyfe disse oppdateringene til de foreligger fra de offisielle update repoene.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: openSUSE Updater - problem

Innleggav Draemora » fre 03.10.2008 22:33

Prøv å fjerne avmerking for "Husk passord" når den dialogen kommer opp.
medlem i 202 måneder
 

Re: openSUSE Updater - problem

Innleggav sw » lør 04.10.2008 16:04

Hvis man fjernet haken for anbefalte oppdateringer og bare tok sikkerhetsoppdateringer så gikk det greitt. Etterpå kunne man også installere anbefalte oppdateringer.

Ikke helt brukervennlig, men nå er iallfall samtlige oppdateringer med.
medlem i 208 måneder
 


Returner til OpenSUSE



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]