Nye programmer i OpenSuse

Nye programmer i OpenSuse

Innleggav yates56 » ons 08.07.2009 14:16

Er da ny på OpenSuse og det er en ting jeg lurer på.

Har innstalert noen programmer via Zen, men finner ikke de programmene jeg har innstalert.

Fks. De spillene jeg har innstallert ble ikke lagt under spill osv. Bare ett av spillene jeg innstallerte ble lagt til under spill.

Har også innstallert Transmission, og det ville vel blitt lagt til under Nettverk/Internett, men det ble det ikke.

Hvor er det de lagrer seg? Og hvor får jeg åpnet dem?

Takker for svar!

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Nye programmer i OpenSuse

Innleggav marxleni » ons 08.07.2009 16:26

Jeg kjører openSUSE 11.0 og har aldri hvert borti noe problem med dette.
Men jeg vet at det kan lønne seg å restarte systemet, dersom så skulle skje!
Ellers kan du holde "alt" tasten nede og trykke på "F2" tasten. Da får du opp en liten dialog der du kan skrive navnet på det programmet du mente har installert og klikke kjør.

En annen ting å bemerke seg. Er det ett Gnome program som er ment å bare kjøre fra Gnome skrivebord! eller KDE skrivebord, Xfce, m,m. Det er ikke alle program som kan kjøres på alle skrivebord, men de fleste kan det. Og dersom du har den nyeste KDE eller siste testversjonen!!! av KDE. Her er ikke alle program implementert ennu og det kan finnes visse avvik, men dette retter seg når 4.3 er helt ferdig.

Kjører du Gnome eller KDE!

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Nye programmer i OpenSuse

Innleggav ehh » ons 08.07.2009 18:22

> En annen ting å bemerke seg. Er det ett Gnome program som er ment å bare kjøre fra
> Gnome skrivebord! eller KDE skrivebord, Xfce, m,m. Det er ikke alle program som kan
> kjøres på alle skrivebord, men de fleste kan det.

Hva i alle dager?! Dette er bare tull og har ingen rot i virkeligheten.

Jeg sitter akkurat nå på Gran Canaria Desktop Summit hvor KDE- og Gnome-utviklere og -ledere er samlet og verden ser endelig ut til å gå i riktig retning mtp. standardisering mellom de forskjellige skrivebordsmiljøene. Dette er noe som har pågått i mange år og som i fremtiden vil bli enda bedre.

Noe som dog alltid har vært sant er at en kunne kjøre «Gnome-programmer» i KDE og omvendt. En har ikke alltid fått perfekt integrasjon, men en har alltid kunne bruke programmer skrevet for andre biblioteker. For spill er det i hvert fall *ingen* problem.

-- EHH, KDE-utvikler og -bruker som titt og ofte bruker Gnome-programmer.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Nye programmer i OpenSuse

Innleggav marxleni » ons 08.07.2009 20:11

Som jeg sa, i de fleste tilfellene kan man dette, men visse unntak oppstår sjelden!
KDE 4.2.4 Kmail for eks, kjører dårlig i midt Gnome skrivebord. men alt i alt er det vel ikke så mye å sette fingeren på.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Nye programmer i OpenSuse

Innleggav ehh » ons 08.07.2009 21:21

Oi, jeg leste litt feil. Jeg leste «Er det ett Gnome program er det ment å bare kjøre fra Gnome skrivebord!». Beklager det lille utbruddet mitt. :)

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Nye programmer i OpenSuse

Innleggav terjejh » ons 08.07.2009 22:24

yates56 skrev:Er da ny på OpenSuse og det er en ting jeg lurer på.
Har innstalert noen programmer via Zen, men finner ikke de programmene jeg har innstalert.

Lurer på om du virkelig mener 'Zen', da ZEN (ZMD) ble erstattet så langt tilbake som i openSUSE 10.3? Siden og nå under 11.1 er det Zypper og YaST pakkebehandler som gjelder. (ZENworks foreligger likevel som et enterprise-verktøy, først og fremst beregnet på heterogene nettverk.)

Har også innstallert Transmission, og det ville vel blitt lagt til under Nettverk/Internett, men det ble det ikke.
Hvor er det de lagrer seg? Og hvor får jeg åpnet dem?

1) For å finne hvor programmene integreres på programmenyen under Gnome skrivebord (lignende på KDE):
Datamaskin (Geco) > Flere programmer
Under hot-key feltet 'Filter' begynner man å skrive programnavnet som søkes, og oppslagene kommer opp suksessivt slik:

Bilde

Dvs. Transmission finnes under programgruppen "Internet" og f.t også under "Nye programmer".
Tips: Høyreklikk og lagre under favoritter, eller dra ikonet som programstarter ned på Gnome-panelet om man vil.
Har man installert den klassiske programmenyen med trestruktur, finnes Transmission tilsvarende under Meny>Internet>P2P>

2) For oppstart fra kommandolinja i en terminal
Kode: Merk alt
~> which transmission
/usr/bin/transmission

Programmet kan altså startes ved å skrive kommandoen som vist på siste linje.
Tips:
Om et program ikke integreres automatisk på programmenyen under installasjonen, kan
man lage seg en gui programstarter på gnome panelet ved å benytte denne kommandoen.

3) Ønsker man en oversikt over hvor alle programfilene havner under installasjonen, kan man bruke YaST | Filliste slik

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Nye programmer i OpenSuse

Innleggav yates56 » ons 08.07.2009 23:39

marxleni skrev:Jeg kjører openSUSE 11.0 og har aldri hvert borti noe problem med dette.
Men jeg vet at det kan lønne seg å restarte systemet, dersom så skulle skje!
Ellers kan du holde "alt" tasten nede og trykke på "F2" tasten. Da får du opp en liten dialog der du kan skrive navnet på det programmet du mente har installert og klikke kjør.

En annen ting å bemerke seg. Er det ett Gnome program som er ment å bare kjøre fra Gnome skrivebord! eller KDE skrivebord, Xfce, m,m. Det er ikke alle program som kan kjøres på alle skrivebord, men de fleste kan det. Og dersom du har den nyeste KDE eller siste testversjonen!!! av KDE. Her er ikke alle program implementert ennu og det kan finnes visse avvik, men dette retter seg når 4.3 er helt ferdig.

Kjører du Gnome eller KDE!

Har nettopp innstalert OpenSuse på denne maskinen. HAr prøvd med alt+f2 men den finner ingenting. Prøver jeg med et annet program, fks blackjack så finner den det.

Bruker Gnome.

Er litt sliten nå, så orker ikke lese alt. Men skal prøve i morgen.

Men takk for bra intiativ!

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Nye programmer i OpenSuse

Innleggav marxleni » tor 09.07.2009 13:46

Du må uansett ikke gi opp Linux, for bedre sysstem får du ikke pr i dag.
Om openSUSE er noe for deg eller en annen distro! vel, det er i grunnen opp til deg og din maskin. Vi forsøker å hjelpe deg så godt det går. Til og med jeg kan ha feil, men da blir man starmmet opp av andre, som du kan se i denne tråden, :-D

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Nye programmer i OpenSuse

Innleggav yates56 » tor 09.07.2009 16:08

Vanligvis så hadde jeg nok gitt opp, har prøvd meg på Linux noen ganger før, men denne gangen skal jeg gi Linux en god sjangse. Bruker vanligvis OS X, men synes det er morsomt å prøve nye ting.

Har hørt fra andre at de ikke annbefaler å bruke Zen til å innstallere programmer, men yast. Har dere en formening om det?

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Nye programmer i OpenSuse

Innleggav terjejh » tor 09.07.2009 16:23

yates56 skrev:Har hørt fra andre at de ikke annbefaler å bruke Zen til å innstallere programmer, men yast. Har dere en formening om det?

Som jeg sa, Zen er ikke en del av dagens openSUSE. Jeg bruker mest YaST gui, men også Zypper kommandolinje er fin å bruke. Av og til rpm kommandoer direkte.
Hvilken distro versjon kjører du?
Kode: Merk alt
cat /etc/SuSE-release

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Nye programmer i OpenSuse

Innleggav marxleni » tor 09.07.2009 17:54

Bruk bare yast, den er mest sikker, og hvorfor bruke noe annet! Yast er den enkleste. :wizard:

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Nye programmer i OpenSuse

Innleggav yates56 » tor 09.07.2009 18:21

terjejh skrev:
yates56 skrev:Har hørt fra andre at de ikke annbefaler å bruke Zen til å innstallere programmer, men yast. Har dere en formening om det?

Som jeg sa, Zen er ikke en del av dagens openSUSE. Jeg bruker mest YaST gui, men også Zypper kommandolinje er fin å bruke. Av og til rpm kommandoer direkte.
Hvilken distro versjon kjører du?
Kode: Merk alt
cat /etc/SuSE-release

openSUSE 11.1 (i586)
VERSION = 11.1

EDIT:
Er det dette dere mener jeg burde bruke?
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Nye programmer i OpenSuse

Innleggav marxleni » tor 09.07.2009 20:18

Ja

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Nye programmer i OpenSuse

Innleggav terjejh » fre 10.07.2009 0:08

Ja, det er YaST pakkebehandleren i gtk/Gnome versjon. Selv er jeg mest vant med og foretrekker å starte pakkebehandleren med det klassiske qt-grensesnittet også under Gnome. Det gjøres ved å hekte på --qt til kommandoen for oppstart av pakkebehandleren

alt. 1) fra en terminal med root aksess
Kode: Merk alt
/sbin/yast2 sw_single --qt

alt. 2) dra "pakkebehandleren" fra YaST kontrollsentervinduet og ned på Gnome panelet, høyreklikk>velg egenskaper og legg til --qt bakerst i kommandoen

En ønsket programpakke kan søkes etter med YaST pakkebehandleren, for å finne ut om den allerede er installert eller finnes for installasjon, ved å skrive navnet i søkefeltet.
Finnes den ikke, sjekk at aktuelt programarkiv (tilleggs-repo) er registrert i YaST. Flere programarkiv legges til med YaST modulen Programvare>Programvarearkiver

Det går også an å søke etter programpakker fra andre kilder med YaST modulen Programvare>Software Search

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Nye programmer i OpenSuse

Innleggav yates56 » fre 10.07.2009 16:53

marxleni skrev:Ja

Det er da dette jeg har brukt.

Fant ut igår at når jeg trykker på: innstaller programmer via Zen, så kommer jeg til yaST programvarebehandler. Så det er altså det programmet jeg har brukt.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Neste

Returner til OpenSUSE



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere