Problem med å logge inn

Problem med å logge inn

Innleggav Philip67 » tir 02.03.2010 19:50

Hei
Etter at jeg skriver bruknavnet og passordet for å logge inn, kommer den opp:
philip@linux-n13n:/>_
Hva skulle jeg skrive her for at systemet kommer opp?

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Problem med å logge inn

Innleggav Tertitten » tir 02.03.2010 22:14

Hei, er det slik at du kjører OpenSuse Desktop versjon ?
Si litt mer om hvilken distribusjon du kjører så kanskje man kan hjelpe deg....

Normalt skal X starte av seg selv, om den ikke gjør det og man kommer til terminal/text login kan det være tegn på at X ikke er riktig satt opp, eller at en video driver ikke er riktig satt opp.

Du kan teste å skrive "startx" (uten "") etter du har logget inn i Terminalen, tviler på at du kommer inn på desktopen, men du burde få en feil melding..

Om du har installert f.eks nvidia driver er det mulig att du må kjøre kommandoen "nvidia-xconfig" (uten "") som root.
1. i Terminal skriv "su -"
2. Skriv inn root passord (skal være det samme som bruker passordet)
3. Skriv inn "nvidia-xconfig"
4. Skriv "exit"
5. Skriv "startx"

Dette er bare ren gjetting ettersom du ikke gir noen som helst informasjon om hvilken distribusjon du kjører.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Problem med å logge inn

Innleggav Philip67 » tir 02.03.2010 23:32

Ja jeg kjører OpenSuse Desktop 11.2
startx fungerer ikke.Desuten skjermkortet mitt er Ati mobility Radoen .Det blir sikert installert når man installerer Operativsystemet som står det på suse.org.men jeg kan ikke kjøre den for jeg får feil melding.

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Problem med å logge inn

Innleggav terjejh » ons 03.03.2010 0:04

Noen flere spørsmål:
1) Er dette en helt ny installasjon, eller har du tidligere fått det grafiske login bildet og har kunnet logge inn på desktoppen?
2) Hva slags maskinvare har du?
3) Hvordan installerte du, fra CD, DVD eller annet?
4) Installerte du standardvalget KDE skrivebord eller Gnome?

Jeg kan nevne at jeg har hatt et par "mystiske" tilfeller der Gnome loginbildet påstod jeg oppga feil brukerpassord, mens jeg fikk logget meg inn på konsollet med samme passord.

Erfaringsmessig har jeg funnet ut at en Update installasjon fra installasjonsmediet kan være den sikreste veien å reparere skrivebordsproblemer på. I spesielt vanskelig tilfeller har jeg da først fjernet pakkemønsteret for skrivebordet, for så legge det inn på på nytt.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Problem med å logge inn

Innleggav Tertitten » ons 03.03.2010 0:17

Philip67 skrev:Ja jeg kjører OpenSuse Desktop 11.2
startx fungerer ikke.Desuten skjermkortet mitt er Ati mobility Radoen .Det blir sikert installert når man installerer Operativsystemet som står det på suse.org.men jeg kan ikke kjøre den for jeg får feil melding.
Proprietære driveren blir ikke installert default, denne må man velge å installere selv. Finn ut hva driveren for mobility radeon heter og installer pakken igjennom terminal, men først les posten til terjejh og prøv å svar på spørsmålene hans, det blir en hel del enklere for oss å hjelpe deg da.

Edit: hva for feil melding får du forresten når du skriver "startx" i terminal ?
Edit2: hva får du opp når du skriver "lspci | grep VGA" i terminal
Og paste gjerne inn svaret fra "cat /etc/*-release"
Samme med "uname -a" .. Dette vil si oss vilken arkitektur og kernel du kjører slik at vi kan hjelpe presist.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Problem med å logge inn

Innleggav Philip67 » ons 03.03.2010 0:49

Jeg installerte den får 2 uker siden og fikk den krafiske login bildet.Jeg restartet maskinen etter å ha installert :x11-video-fglrxG02 så fikk jeg problem.
Maskinen er HP bærbar
Installerte fra DVD
Gnome skrivebord
Uppdatering og reparasjon kunne ikke være hjelp.
Driveren er Ati mobility radoen HD 4650

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Problem med å logge inn

Innleggav Tertitten » ons 03.03.2010 0:56

Edit: Tok bort urelativ tekst.

PS Tenk om vi kunne ha fått denne informasjonen med det samme! Da hadde vel problemet mest sannsynlig vært løst allerede.

Test følgende:
To configure xorg to use fglrx (ATI) driver, log out, switch to the terminal by pressing Ctrl-Alt-F1 (Du er jo allerede i terminal så ignorer dette)
, login as root, and type:
init 3
SaX2 -r -m 0=fglrx

Note that above is 0=zero, not letter O . Restart X window manager with command:

init 5

Just to be sure, reboot and off you go.

Mer informasjon http://en.opensuse.org/ATI_drivers

Om du fremdeles har problemer kan du teste som root "aticonfig --initial" i terminal som vil/burde skrive ati config til xorg.conf, restart så, om du kommer i text mode igjen test så og skrive: "init 3" <Enter> og så "init 5" <Enter> da skal du komme inn i x. om ikke prøv så startx

Edit: ser jo att du allerede har fått tips om dette før fra josi her: viewtopic.php?p=2097246#p2097246 hvorfor prøvde du ikke det?
Sist endret av Tertitten den ons 03.03.2010 1:34, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Problem med å logge inn

Innleggav terjejh » ons 03.03.2010 1:27

Ok, jeg foreslår følgende som et første, enkleste forsøk:

Forutsetter du er innlogget på konsollet som ovenfor nevnt. Skriv inn følgende kommandoene ( > er brukerprompt og # er root prompt og ikke en del av det du skriver
Kode: Merk alt
> su
...gi inn root passordet
# sax2

Du vil se en utskrift om X11 config verktøyet SaX2 starter opp og at det starter opp sin egen X server. Ender skjermen opp i bare svart (blank), kan du trykke Ctrl+Alt+F7 for å finne det grafiske bildet for SaX2.
Velg OK og så Test på neste bilde.
Hvis det grafiske bildet fyller skjermen og kommer opp i riktig størrelse og plassering (juster om nødvendig), velg Lagre og Avslutt.

Trykk om nødvendig Ctrl+Alt+F1 for å komme til konsollet igjen og skriv inn kommandoen
Kode: Merk alt
# reboot

Dette gir deg en omstart av maskinen. Om alt går bra, skal SaX2 ha oppdatert din xconfig fil automatisk, og du skal få riktig grafisk innlogging igjen.
(SaX2 er det bare SUSE som har, men dessverre utgår dette fine verktøyet etter versjon 11.2).

Edit
Ser det kom et forslag i posten foran om SaX2 i mellomtiden. Prøv gjerne det først.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Problem med å logge inn

Innleggav Tertitten » ons 03.03.2010 1:33

kan han ikke rett og slett ende opp med vesa driveren da ? eller noe slikt ?

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Problem med å logge inn

Innleggav terjejh » ons 03.03.2010 1:38

Jeg garanterer ikke. Men SaX2 hos meg bruker å finne Nvidia driveren når den er installert.
Men som jeg tilføyde ovenfor, prøv først 'sax2 -r' kommandoen som du nevnte i mellomtiden.

Finner ikke SaX2 riktig skjerm, eller riktig skjerm som ikke fungerer optimalt, bruker alltid det generiske skjermvalget
--LCD være et godt valg og derfra gå inn å velge optimal oppløsning (1920x1200 i mitt tilfelle, oftest er det lavere på de fleste laptop skjermer).
NB!
Frekvensen må ikke settes høyere enn skjermen/kortet klarer (75Hz i mitt tilfelle). Dette oppdages med Test og man skal IKKE Lagre før alt ser bra ut!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Problem med å logge inn

Innleggav Philip67 » ons 03.03.2010 13:06

Jeg logget inn på desktappen nå.
Men fortsatt problem med skjermkortet.Kjønner ikke hva som er feil.
Har gåt gjennom hele linken
http://en.opensuse.org/ATI_drivers

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Problem med å logge inn

Innleggav Tertitten » ons 03.03.2010 13:10

Er ikke meningen å være utrivelig, men ur fra informasjonen du gir er det meningen vi nå skal gjette hva for problemer du får ?

Vi har gang på gang spurt deg etter mer informasjon, du har ikke svart på det meste, og etter ditt første innlegg var det ren gjetting på hva som egentlig var problemet. Dette er slettes ikke godt nok, jeg hater å være innleggspolitiet/gestapo men dette er rett og slett frustrerende. Når du spør etter hjelp er det en forutsetting at for å kunne svare deg må det finnes i det minste ett snerv av informasjon i innlegget ditt.

Edit: Om det er slik at du har problemer med å skrive i detaljer så forsøk gjerne stikkordsform eller mindre setninger satt opp i liste ..

Eksempel
Har testet:
- Installere g02-fglrx driver
- Oppstart stopper ved textmodus
- Startx virker ikke: feilmelding - bla bla bla
osv...
Det som står over er oversiktlig for oss andre og en enkel måte å tilby informasjon på..

Igjen, ikke meningen å være utrivelig, men for å være ærlig tror jeg att du ville ha blitt avvist på de aller fleste andre forum.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Problem med å logge inn

Innleggav Philip67 » ons 03.03.2010 13:30

Jeg kan ikke laste ned driveren og får denne feilmeldingen

file has been changed by accident or by an attacker
since the repository creator signed it. Using it is a big risk
for the integrity and security of your system.

Use it anyway?
Jeg svarer yes men lastes ikke ned.

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Problem med å logge inn

Innleggav Tertitten » ons 03.03.2010 13:43

slødkjfsødklfjæsdfø

Sorry, jeg har gitt opp, noen andre får ta over her

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Problem med å logge inn

Innleggav terjejh » ons 03.03.2010 14:03

Mitt forslag er nå (som nevnt i mitt første svar) å få satt openSUSE 11.2 tilbake til installasjonsnivået, da du ihvertfall da fikk logget inn grafisk:

1. Sett inn installasjons-DVDen
2. Start om maskinen
3. Velg Installasjon på første skjermbilde (ev. også språk)
4. Velg Update/Oppdatering på tredje skjermbilde (NB! Ikke Ny)
osv. som vist her
http://www.novell.com/documentation/ope ... quick.html

Etter installasjonen vil du kunne kjøre en Online Update i tillegg.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til OpenSUSE



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]