Installasjonsproblemer i Fedora

Installasjonsproblemer i Fedora

Innleggav sveur » man 26.01.2009 3:19

Jeg har nettopp installert siste versjon av Fedora med kde4. Jeg valgte å beholde home partisjonen min, men det virker som om den ikke er kompatibel med fedora. Når jeg logger inn står det at den ikke klarer å loade min home katalog. Jeg er ikke så god på dette. Kan noen hjelpe meg?

EDIT; Jeg klarer ikke å lese partisjonen i XP via win fs drivere. Men det funket i linux mint som jeg brukte sist.
medlem i 208 måneder
 

Re: Installasjonsproblemer i Fedora

Innleggav ZL » man 26.01.2009 6:57

Mange ting er ikke klar i spørsmålet ditt.
Kan du kjøre "mount" kommandoen i "xterm" eller "konsole" og send oss resultat?
Ytterligere er det noen nyttige utgang for å hjelpe oss å hjelpe :-)
"lsmod"
"dmesg"
"uname -a"
"cat /proc/diskstats"
Siste spørsmål: visste du holde Windows på samme disk?
medlem i 191 måneder
 

Re: Installasjonsproblemer i Fedora

Innleggav sveur » tir 27.01.2009 4:15

Siste spørsmål: visste du holde Windows på samme disk?
Hva mener du her? Jeg har XP installert på samme disk, og bruker den til svært lite.

Jeg googlet hele natta og fant ut at jeg like greit kunne kopiere /home over på et par minnepinner og formatere linuxdelen av harddisken min. Nå er jeg i fedora og det fungerer fint. Skjønner ikke alt, men jeg klarer meg stort sett.
medlem i 208 måneder
 

Re: Installasjonsproblemer i Fedora

Innleggav ak » tir 27.01.2009 10:03

Jeg skjønner heller ikke hvor ZL vil hen. Jeg tipper at brukeren din har en annen bruker id i Fedora enn tidligere, og at hjemmeområdet derfor eies av "noen andre".

Trykk ctrl+alt+f2 , logg inn som root, gå retter i /home og skriv
Kode: Merk alt
chown -R brukernavn brukernavn


Trykk så ctrl+alt+f1 (eller f7) og logg inn som deg selv gjennom GUIet.

Hvis du får problemer pga gamle innstillinger så bør du logge ut, og gå tilbake til konsoll som vist ovenfor. Deretter opprette ny bruker med

Kode: Merk alt
cd /home
mv brukernavn old.brukernavn
cp -a /etc/skel brukernavn
chown -R brukernavn brukernavn


så kan du etterhvert flytte ting fra /home/old.brukernavn til ditt nye hjemmeområde. Pass på at programmene ikke kjører (eksempelvis Firefox) når du gjør dette.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Installasjonsproblemer i Fedora

Innleggav sveur » fre 30.01.2009 0:52

Takk ak, men jeg gav litt raskt opp og lagde backup og formaterte og greier. Og nå skal jeg formatere igjen. Vil gjerne ha noen tips her: viewtopic.php?t=214870 :-)
medlem i 208 måneder
 


Returner til Fedora



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron