Funker Fendora 10 med 128 MB RAM?

Funker Fendora 10 med 128 MB RAM?

Innleggav MatsML » tir 10.02.2009 23:25

Har en gammel Laptop en Pentium 2 med rundt 400 mhz og 128 RAM. Har ingen planer om å oppgradre hardwaren, men vil bare få den til å funke best mulig. Maskinen knirker og knaker greit på Windows 2000, men ble veldig imponert over hvor knirkefritt og kompatbelt Ubuntu funker på en annen gammel maskin jeg har i forhold til win 2000.Både Ubuntu og Xubuntu krever dessverre mer ram enn jeg har. Funker Fendora 10 på 128 MB RAM? I så fall finnes det distrubusjoner som gjør, og funker for en lite datakyndig og utalmodig kløne? Jeg har brukt noe red hat greier tidlig på 2000 tallet som var forholdsvis brukervendlig på en maskin med bare 64 ram, men noe mer mhz. Hvis ikke Fendora hva kan jeg i så fall bruke?

Mats ML
medlem i 181 måneder
 

Re: Funker Fendora 10 med 128 MB RAM?

Innleggav sveur » ons 11.02.2009 2:22

Hvis du har en grei linje og nok blanke cd-er kan du laste ned en live-cd og teste. Men jeg ville ikke ha brukt mye tid på det, siden min datamaskin har fire ganger så mye av det du har og det går litt i sirup til tider. Men kanskje du kan kjøre med en annen vindusbehandler enn kde eller gnome? Men hovedtipset her til linux med dårlig maskinvare er Xubuntu eller xbuntu eller xtu eller noe. Men få noen til å verifsere det for deg. Jeg ville holdt meg unna damn small linux og andre smale distroer siden nybegynnere generelt sliter uten distroer som ikke kan brukes uten å bo i en konsoll. Ikke for å kalle deg nybegynner altså, jeg bare generaliserer :)
medlem i 208 måneder
 

Re: Funker Fendora 10 med 128 MB RAM?

Innleggav Draemora » ons 11.02.2009 17:22

GNOME og KDE blir for tungt for 128 RAM, til og med XFCE kan slite litt der. Tror det beste alternativet er en eller annen form for *box, eventuelt LXDE som desktop. Når det gjelder distro, burde du ta en titt på Vector Linux, eventuelt Arch Linux. Men du bør ha en *viss* forkunnskap før du bruker noen av de distroene.
medlem i 201 måneder
 

Re: Funker Fendora 10 med 128 MB RAM?

Innleggav MatsML » ons 11.02.2009 19:01

Kan bare konstatere at Fendora ikke funker på en så svak maskin. Jeg prøver den Vector light 5.9 skal vist funke ned til 64 ram. Mulig den blir for avansert for meg, men jeg har godt av å knote litt, kanskje jeg lærer noe og. Takk for rask respons, mulig jeg må spørre mer. Dam Small fikk jeg foresten ikke til å funke skiklig i livemodus, fulstendig kluss med skjermbildet på desktopen.
medlem i 181 måneder
 

Re: Funker Fendora 10 med 128 MB RAM?

Innleggav rebop » ons 11.02.2009 19:18

selv har jeg konfigurert opp en debian på en gammel toshiba bærbar med 96Mb minne og 233MHz prosessor. Stikkordet for å få det til å fungere greit er å bruke som flere andre sier en vindusbehandler som ikke sluker minne.

Mitt oppsett:
- Strippa debian hvor jeg har lagt inn akkurat det jeg trenger (sparer både harddiskplass og swap/minne)
- Fluxbox som windowmanager
- Opera som nettleser

De resterende delene av systemet er ganske likt et vanlig oppsett. Maskina kjører f.eks. apache server uten at det er noe problem. (vel og merke til husbruk uten noe særlig belastning).

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Funker Fendora 10 med 128 MB RAM?

Innleggav olear » ons 11.02.2009 22:53

Skal du ha det brukervennlig kan du nesten glemme Linux, 128MB er for lite. En brukervennlig distro krever mer en Windows 2000/XP.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Funker Fendora 10 med 128 MB RAM?

Innleggav oyoy » fre 13.02.2009 21:18

Hva skal du bruke maskinen til?

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Funker Fendora 10 med 128 MB RAM?

Innleggav simen » lør 14.02.2009 4:41

DamnSmallLinux er jo et godt alternativ :) Veldig enkel å grei og krever veldig lite.

http://damnsmalllinux.org/

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til Fedora



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron