Helt ny på Linux

Helt ny på Linux

Innleggav gurwen » søn 22.03.2009 17:48

Hei. Dette er helt sikkert et vanvittig dumt spørsmål. Jeg har en gammel powerbook g4. 1,25 ghz, og 1gb ram. Jeg har lastet ned "Fedora-10-ppc-DVD", og brent diskbildet på en dvd. Når jeg putter dvd'en i macen, kommer den ikke opp som startdisk i startdisk valgpanel. Jeg klarer heller ikke å starte fra dvden. Hvordan installerer jeg den? Har tenkt å installere på en ekstern hd.

Alle svar mottas med takk :-) og håper dere er overbærende med newbespørsmålet mitt :-)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Helt ny på Linux

Innleggav terjejh » søn 22.03.2009 18:19

Med forbehold om at jeg ikke kjenner powerbook g4.
Har du sjekket at du lastet ned DVD.iso for riktig hw-arkitektur, og at den ikke ved en feil ble brent som 'en enkelt iso fil på DVD plata?

Ved omstart av maskinen med DVD-plata i stasjonen, skal det bootes fra DVDen, forutsatt at dvd-stasjonen i BIOSen er satt opp som første boot device. Etter manuell bekreftelse startes så installasjonen.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Helt ny på Linux

Innleggav djxfade » man 23.03.2009 15:18

Dette er altså en PowerPC basert Macintosh modell, og bruker OpenFirmware framfor det mye dårligere og foreldete systemet BIOS.

Forutsatt at disken er riktig brent ut (via Diskverktøy ikke via Finder),
Så kan du tvinge maskinen til å boote fra DVD ved å holde inne "C" tasten under oppstart (rett etter oppstartslyden), eller du kan holde inne "Alt" for å få en liste over alle bootbare medium.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Helt ny på Linux

Innleggav gurwen » tor 26.03.2009 11:36

djxfade skrev:Forutsatt at disken er riktig brent ut (via Diskverktøy ikke via Finder),
Så kan du tvinge maskinen til å boote fra DVD ved å holde inne "C" tasten under oppstart (rett etter oppstartslyden), eller du kan holde inne "Alt" for å få en liste over alle bootbare medium.


Jeg testet dette, og det fungerte. Tusen takk for alle svar.
Jeg forstår fremdeles veldig lite. Jeg har forstått at man kan få grafisk grensesnitt ved installasjon, men hos meg er det bare tekst. Forstår det da som at skjermkortet ikke er støttet for det. Hva skriver jeg for å få installert på en ekstern usb disk?

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 


Returner til Fedora



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]