Fedora 12 og ndiswrapper

Fedora 12 og ndiswrapper

Innleggav dajomu » ons 18.11.2009 15:25

Jeg har installert Fedora 12 RC-et-eller-annet, men kan ikke se at ndiswrapper følger med. Er ndiswrapper med i den ferdige versjonen? Hvis ikke, hvordan kan jeg installere når jeg ikke har nettverk? Det er som regel ikke nok å laste ned ndisrapper, men en må tilfredsstille alle avhengigheter programmet har også.

Tips?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 


Re: Fedora 12 og ndiswrapper

Innleggav dajomu » tor 19.11.2009 9:19

Var egentlig ikke svar på min spørsmål, men jeg lastet ned den ferdige versjonen som ikke var stort bedre. Ndiswrapper er ikke inkludert i installasjonen.
Hva må jeg laste ned i tillegg til ndiswrapper for å tilfredsstille alle avhengigheter?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Fedora 12 og ndiswrapper

Innleggav marxleni » tor 19.11.2009 9:42

Her har du mulig hjelp for ditt problem
http://forums.fedoraforum.org/showthrea ... diswrapper

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Fedora 12 og ndiswrapper

Innleggav dajomu » tor 19.11.2009 21:12

Må bare få ut litt frustrasjon etter å ha holdt på med ndiswrapper i denne distroen....
Det er helt utrolig at ndiswrapper ikke er inkludert ved installasjon eller i det minste gjør det litt enklere for de som ikke har tilgang til noe LAN. Jeg har en stasjonær som bruker en usb-dongle, men får den altså ikke på nett. Lastet ned noen avhengigheter i forsøk på å installere ndiswrapper, men herlighet altså... det dukker opp flere og flere etterhvert som jeg går frem.
Opensuse 11.2 er jo sååå mye enklere siden pakken er inkludert ved installasjon. Nå kan jeg jo selvfølgelig bruke den distroen, men hadde litt lyst til å prøve Fedora 12.

Nei, dette er noe dritt.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Fedora 12 og ndiswrapper

Innleggav marxleni » søn 22.11.2009 21:36

Har du testet PCLinuxOS ? Liker du gnome? se da på denne linken:
http://linuxgator.org/home/index.html

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Fedora 12 og ndiswrapper

Innleggav dajomu » man 23.11.2009 12:18

Takk for tipset, men jeg liker best KDE. Gnome er litt for begrenset etter min smak. Jeg har vurdert PClinuxos, men jeg vil vente til den kommer med KDE4 som default.

Digresjon;
Ellers er det få distroer som fungerer på arbeidsstasjonen av en eller annen merkelig grunn. Tror det har med det integrerte intel-grafikkortet å gjøre. Pc'en går i lås og eneste løsning er å slå den av. X/K/E/Ubuntu takler ikke den. Eneste distroene som fungerer sånn noelunde er Opensuse 11.2 og Fedora 12.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Fedora 12 Intel/ATI

Innleggav omaha » man 23.11.2009 14:21

Fedora 12 har vel backported noen av endringene for ATI og Intel's grafikkdrivere som først kommer i Kernel 2.6.32, inkludert en mesa-patch for Intel som egentlig ligger enda lengre fremme enn 2.6.32 tror jeg.

Uansett distro så er det vel distrospesifikke hack som avgjør inntil videre, men i 2.6.32 som ventes før jul ventes det at en vil se mange forbedringer.

Ser at Fedora 12 får mange positive tilbakemeldinger. :-) Det eneste negative jeg har sett så langt er vel bug'en mht rettigheter til installasjon av pakker, og den er fikset. Trodde den var kun i en Spin men...

Har ikke intelkort her, men skal sjekke ut 2.6.32 på en ATIboks når 2.6.32 dukker opp i Arch ved juletider. Det er fortsatt problemer med Xorg 1.7 og intel/ati tror jeg.

Nvidiakortet mitt fungerer fint.

NdisWrapper har jeg faktisk sluppet unna til dags dato.
medlem i 204 måneder
 

Re: Fedora 12 og ndiswrapper

Innleggav sokkalf » tir 24.11.2009 13:34

Fedora 12 funker fint på min MacBook (med Intel-grafikk).

Jeg skjønner godt at Fedora ikke inkluderer ndiswrapper som standard, ettersom de bruker noen kernel-settinger (spesifikt; CONFIG_4KSTACKS) som gjør at NDIS-driverne ikke får nok minne å boltre seg på, og dermed forårsaker en kernel panic. Man må dermed rekompilere kernel for å få nevneverdig utbytte av ndiswrapper på Fedora.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Fedora 12 og ndiswrapper

Innleggav dajomu » tor 26.11.2009 10:16

Jeg har fått installert ndiswrapper og installert den nødvendige driveren. Jeg får den på nett og fungerer sånn passe. Står den lenge nok så faller den ut av nett og jeg må nappe ut usb-dongelen og sette den inn igjen for å få den på nett igjen. Kan kanskje ha noe med "CONFIG_4KSTACKS" som sokkalf nevner?
Må sjekke litt mer rundt det. Takk for tipset.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Fedora 12 og ndiswrapper

Innleggav sokkalf » tor 26.11.2009 14:23

Nja, den configen får heller hele kernelen til å tryne, så alt låser seg. Er dog ikke alle drivere som er berørt (alle bruker ikke like mye minne), men den jeg hadde gikk ihvertfall over en grense.

Du kan prøve med "dmesg" i terminalen rett etter at nettet har falt ut, så ser du litt "debug"-output fra kernel. Hvis det er en "OOPS" i driveren e.l, så kan det jo tyde på at ting ikke er helt stabilt.
Hvis ikke driveren sier noe, skyldes det nok andre forhold.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

LØST: Fedora 12 og ndiswrapper

Innleggav dajomu » tor 26.11.2009 15:49

Det ser ut til at usb-dongelen netgear wg111v2 er støttet av p54-driver (som er tilgjengelig i Fedora repos.) så jeg tenkte å forsøke denne også. Mulig stabiliteten er bedre med den.

Edit:
Jeg har installert p54-driveren for denne trådløse enheten og jeg må si at den er bedre en ndiswrapper og signalet er forbedret.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 


Returner til Fedora



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere