Fedora 23 Workstation problemer

Fedora 23 Workstation problemer

Innleggav lmh1 » man 14.12.2015 9:41

[*]FX 8350, FX 8320
[*]16 GB ram
[*]MSI R9 280x og Sapphire
[*]Asus M5A99X EVO og ASUS M5A97 EVO
[*]USB 3.1 kontroller
[*]Mellanox ConnectX-2 SFP+

Testet Fedora 23 på en tilsvarende pc, vet noen om det skal virke? Så jeg vet om platen eller image er problemet?

Vet muligens AMD ikke er det beste å bruke for linux.
Men det burde bli bedre.

http://ilevex.eu/post/106904892091/how-to-use-fglrx-amd-catalyst-on-fedora-21
Er det riktig fremgangsmåte for fedora 23?
medlem i 168 måneder
 

Re: Fedora 23 Workstation problemer

Innleggav lmh1 » fre 18.12.2015 13:20

Har løst dette, eneste jeg trenger hjelp til nå er å sette opensuse på boot listen.

Eventuelt drivere for AMD skjermkort R9 280x.
medlem i 168 måneder
 

Re: Fedora 23 Workstation problemer

Innleggav terjejh » fre 18.12.2015 16:15

lmh1 skrev:Har løst dette, eneste jeg trenger hjelp til nå er å sette opensuse på boot listen.

Jeg har ikke testet Fedora siden grub1, men nevnte en grub2-kommando i openSUSE tråden. Jeg tror den er Linux generell og tror ikke det kan skade å prøve den på begge Linux rot-systemer
viewtopic.php?p=2447533#p2447533

Ellers kan du fra openSUSE evt. prøve å re-installere oppstartlasteren via gui:
YaST2 > System > Oppstartlaster
eller med rot-aksess fra kommandolinja, som gir oppstartlastermodulen direkte, engelskspråklig
Kode: Merk alt
yast2 bootloader

Når ikke annet hjelper, har jeg gode erfaringer å få fikset bl.a dual-/multiboot oppsettet ved å boote openSUSE installasjons DVD-en og kjøre en Oppdaterings-installasjon (ikke ny-installasjon). Dette vil re-installere oppstartlasteren på openSUSE og registrere opp andre systeminstallasjoner på oppstartmenyen.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Fedora 23 Workstation problemer

Innleggav lmh1 » fre 18.12.2015 20:39

Kan prøve å gjøre det ja, men hva hvis opensuse overskriver Fedora sin bootloader? Slik at kun opensuse vil starte. Eventuelt kunne jeg valgt SSD diskene (windows 10\vista) og håpe det funger.

Skal bootloadene være like (Grub2) for både opensuse og fedora?
For hadde minst problemer med fedora sin, da ville windows vista\windows 10 funger på ene maskinen jeg testet.
medlem i 168 måneder
 

Re: Fedora 23 Workstation problemer

Innleggav terjejh » fre 18.12.2015 21:24

lmh1 skrev:Kan prøve å gjøre det ja, men hva hvis opensuse overskriver Fedora sin bootloader? Slik at kun opensuse vil starte. Eventuelt kunne jeg valgt SSD diskene (windows 10\vista) og håpe det funger.

Skal bootloadene være like (Grub2) for både opensuse og fedora?
For hadde minst problemer med fedora sin, da ville windows vista\windows 10 funger på ene maskinen jeg testet.


Du kan f.eks. sjekke dual-boot oppsettet mot dokumentasjonen og denne guiden
https://www.suse.com/documentation/sled ... l#cha.uefi
https://tweakhound.com/2015/11/04/dual- ... s-10-uefi/

Bra sikker på at både Fedora og openSUSE bruker grub2, ja. Hvilken systemdisk (primary, secondary osv) man installerer på (sist), kan i noen tilfeller gjøre at installasjonen ikke greier å registrere de andre systemene. Det har jeg også på 'en av mine maskiner, og velger da å reinstallere oppstartlasteren på en systemdisk der det fungerer.

NB! Sjekk at du har haket av for "Søk etter andre OS" under fanen Bootloader_Options (skal være standard) ved re-installasjonen av YasT2->System->Oppstartlaster
https://www.suse.com/documentation/sled ... st2.config

Bilde

I alle fall med det siste (tredje) alternativet med en oppdaterings-installasjon fra openSUSE-DVD'en, vil jeg forutsette du får se både Fedora rot-disken og openSUSE-rotdisken opplistet som valg. Du velger da at openSUSE skal oppdateres. Om boot-menyen etterpå viser openSUSE og Fedora, vil du etter å velge Fedora få opp Fedora undermenyen hvor du også kan velge Windows.
Skulle dette skjære seg og at du ser bare openSUSE, må du ha installasjonsmediet for Fedora og reinstallere den oppstartlasteren, noe jeg ikke kan spesifisere.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Fedora 23 Workstation problemer

Innleggav lmh1 » fre 18.12.2015 21:52

Den beskriver for UEFI boot.
Det har jeg ikke satt opp fordi jeg vet det er så mye problemer med security boot og så mye kluss for å sette det opp.

Kunne nesten ønske meg tilsvarende som: Clover EFI bootloader bare for UEFI?

rEFInd det er det beste jeg kjenner til?

Men vet du at alle distribusjoner (Fedora 23\opensuse 44.1 etc) skal installere UEFI boot standard? Så er bare Vista og eldre som ikke støtter det? Så det burde gå bra å bruke rEFInd til å starte SSD disken\HDD i UEFI modus med den? Synd man trenger CD for dette men håper en gang å kunne installere den direkte til SSD slik at legger jeg flere operativsystemer til så finner den det ut automatisk. Hadde håpet ligdene ble en del av UEFI slik man slipper å installere oppstartlaster men hovedkortet finner det automatisk.

En annen ting har du noe tips på Wine HQ? Da jeg ønsker emolator som klarer alt fra 16 bits kode til 64 bits windows 10 programmer gjerne som klarer å bruke opp mot 64 GB ram.

For vet disse programmene er dårlig på dette. Særlig for å installere Opera\Adobe reader DC etc. Kompaktiblietsmodus er vanskelig slik som windows har.

Edit, til informasjon oppgradering av opensuse når den installerte oppstartlasteren endret den det ikke vet ikke om det er fordi jeg har så mange HDD\SSD at den ignorerte det, vil ikke risikere å reinstallere alt på nytt derfor vil jeg vente med dette.
medlem i 168 måneder
 


Returner til Fedora



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]