Ødelagt lader

Ødelagt lader

Innleggav EmmernMe » fre 25.04.2014 16:19

Hei!

Jeg kjøpte en MBA for under to år siden (altså innenfor norsk garantitid(?)), og befinner meg i England for tiden på utveksling. Nå har laderen min tatt konken - plasten har løsnet fra den tynneste kabelen på et punkt og ledningen synes. Den lader ikke lenger macen i det hele tatt.

Har noen erfaring med å få dette dekket av garanti, og er det mulig å få det erstattet her i England med den garantien?
medlem i 186 måneder
 

Re: Ødelagt lader

Innleggav Morse » fre 25.04.2014 21:24

Har du kvitteringen fra kjøpet? Det bør du vel ha?

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Ødelagt lader

Innleggav T.B.Hansen » fre 25.04.2014 23:42

Garantien fra produsent er 1 år. Denne garantien gjelder i prinsippet uansett hvor du befinner deg — men det kan være vanskelig å benytte den om du ikke kan gå gjennom butikken der du kjøpte varen.

Norsk reklamasjonstid etter Forbrukerkjøpsloven er 2 år, eller 5 år dersom produktet regnes å ha vesentlig lenger levetid enn to år. Denne retten gjelder bare i Norge. Og fortsatt kan det være vanskelig, om du ikke går gjennom butikken der du kjøpte varen.

Både garanti og reklamasjonsrett dekker bare produksjonsfeil; ikke feil pga av uhell, uforsiktig bruk etc.

Ladere regnes som en «slitedel», og de blir ofte røffere behandlet enn det de er tenkt for. 2 års reklamasjonstid er det beste man kan regne med her. Med mindre skaden er kjent svakhet ved denne typen lader, kan du neppe regne med å få ny. Du må uansett ta det opp gjennom den norske forhandleren — norsk kjøpslov gjelder ikke utenlands.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Ødelagt lader

Innleggav EmmernMe » tir 29.04.2014 23:09

Takk for svar, jeg har kvittering, og den er kjøpt i Oslo, så jeg får dra innom neste gang jeg er hjemme :)

Vil det si at en mac eller en iPhone har 5 års garanti?
medlem i 186 måneder
 

Re: Ødelagt lader

Innleggav kimern68 » tir 29.04.2014 23:28

EmmernMe skrev:Takk for svar, jeg har kvittering, og den er kjøpt i Oslo, så jeg får dra innom neste gang jeg er hjemme :)

Vil det si at en mac eller en iPhone har 5 års garanti?


Nei, hverken en Mac, eller iPhone har 5 års garanti, de har bare ett års garanti fra Apple. Derimot har de 5 års reklamasjon etter den norske forbrukerkjøpsloven. En egen greie som norske forbrukermyndigheter gir på alle produkter som har en forventet levetid på 2 eller 5 år, og kravene for å få noe igjen på reklamasjon er at det er en produksjonsfeil på produktet.

Kort, og litt uriktig sagt, så gjelder følgende:

En garanti er noe produsenten gir på et produkt, men de må ikke gi en garanti, og garantien kan gjelde så lenge produsenten selv vil, i Apple sitt tilfelle, så gir de bare ett år. En garanti kan også gi bedre rettigheter enn reklamasjonen og vare lengre. En garanti dekker ofte mer enn hva reklamasjon etter norske lover gjør og.

Reklamasjonsrett er noe norske forbrukermyndigheter gir, og varer som sagt i 2 eller 5 år, avhengig av forventet levetid på produktet. Den gis til privatpersoner, som betyr at om noe er kjøpt på en bedriftskonto, så gjelder andre regler enn reklamasjonsrett. Reklamasjonsretten gjelder kun ved produksjonsfeil på et produkt.
medlem i 142 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]