Rippe musikk til AAC i KDE

Rippe musikk til AAC i KDE

Innleggav sveur » man 09.03.2009 21:38

Hva bør jeg bruke til å rippe musikk til AAC i KDE. Jeg bruker kde 4 og fedora. Jeg har prøvd K3B og VLC. Jeg fant ikke noe AAC instilling i K3B og skjønte ikke VLC.

Jeg skal rippe samlingen til min kusine til hennes ipod. Den tar jo ikke ogg, og jeg har ikke plass til flac så da blir det aac. Det finner ihvertfall jeg som en grei løsning

Jeg har googlet rundt en del men finner ikke noe.

EDIT; Jeg bruker gjerne noe kommandolinjebasert hvis noen har noe. Jeg skal rippe hundre cd-er og trykker gjerne enter enter enter i stedet for å rulle rundt på musen hele tiden.
medlem i 209 måneder
 

Re: Rippe musikk til AAC i KDE

Innleggav terjejh » man 09.03.2009 22:48

Uten at jeg har prøvd det du skal gjøre, er mitt tips å studere og prøve det kraftfulle verktøyet ffmpeg. Foruten man ffmpeg generelt, er følgende dokument praktisk nyttig:
Using ffmpeg to manipulate audio and video files
http://howto-pages.org/ffmpeg/

Det synes i hvertfall som om du må ha faac pakken installert og at ffmpeg -i konfigurasjonen inneholder --enable-libfaac for aac koding (og ev.--enable-libfaad for aac dekoding)

http://forums.fedoraforum.org/archive/i ... 12824.html

Det er også god kutyme å vise til slutt hva og hvordan du får det til å fungere ;)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Rippe musikk til AAC i KDE

Innleggav sveur » man 09.03.2009 23:38

Jeg får det ikke til. Jeg kan skjønne hvordan jeg transformerer én fil til et annet format, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal transformere hele audiocden og legge alt i en mappe.

EDIT: Jeg har en teori om at jeg først må cd over til cden og så kjøre ffmpeg. Hvor er audiocd? Jeg leste noe om at man ikke kan mounte audiocd i konsollen...
medlem i 209 måneder
 


Re: Rippe musikk til AAC i KDE

Innleggav KMJ » man 09.03.2009 23:54

Tror det desidert enkleste vil være å bruke KAudioCreator. Programet er spesialisert til å rippe CDer og er fleksibelt med hensyn til å sette opp encodere. AAC er ikke med som standard, men siden du skjønner hvordan du skal sette opp for å konvertere skulle det være enkelt og greit.

KAudioCreator burde ligge i pakkesystemet til enhver KDE4 distruibusjon ellers så er den også lokalisert extragear modulen for multimedia.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Re: Rippe musikk til AAC i KDE

Innleggav sveur » tir 10.03.2009 1:01

Jeg lastet ned og unzippet og prøvde å kjøre et av programmene, men så fikk jeg permission denied.
Kode: Merk alt
$ ./neroAacDec
bash: ./neroAacDec: Permission denied

Så jeg høyreklikket og velget permissions og checket executable og fikk dette:
Kode: Merk alt
$ ./neroAacDec
*************************************************************
*                                                           *
*  Nero AAC Decoder                                         *
*  Copyright 2008 Nero AG                                   *
*  All Rights Reserved Worldwide                            *
*                                                           *
*  Package build date: Sep 17 2008                          *
*  Package version:    1.3.3.0                              *
*                                                           *
*  See -help for a complete list of available parameters.   *
*                                                           *
*************************************************************
No input file specified

Som guiden sa det skulle. Så fulgte jeg helt guiden, men det funket ikke. K3B gav meg ikke noe hint om hva som gikk galt, bare sa FAIL, eller noe. Så jeg lurer på om jeg tok en gal snarevei ved å bare velge executable i høyreklikkmenyen.

EDIT; Jeg fikk det til. Startet på nytt igjen (og igjen) og brukte chmod 755 som guiden burde ha skrevet med fet rød skrift, og ellers gikk det fint.

En ting jeg lurer på er om jeg kan velge neroaac og en annen mappe som standard. Tar mye tid å skifte mappe og filtype hver gang. Jeg skal rippe over hundre cder.....

EDIT2: Jeg har sett etter kaudiocreator. Den er ikke i min kde install, og yum fant den ikke...
medlem i 209 måneder
 

Re: Rippe musikk til AAC i KDE

Innleggav unbob » tir 10.03.2009 5:22

Velg "Last used settings" i "Default action dialog settings" i K3bs innstillinger for å huske katalog og kodingskommando.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Rippe musikk til AAC i KDE

Innleggav josi » tir 10.03.2009 15:23

Jeg sier som KMJ: KAudioCreator.

Om du skal må skal bruke AAC må du også installere faac. Se http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php ... diocreator

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Rippe musikk til AAC i KDE

Innleggav olear » tir 10.03.2009 21:17

I KDE3 åpner man bare CDen med Konqueror, så drar man mappen med ønsket format til hardisk. Fungerer ikke dette i KDE4?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Rippe musikk til AAC i KDE

Innleggav sveur » tir 10.03.2009 21:49

Det funker i 4 også, men bare ogg wav og noe annet ikke aac. Tror ikke konq ble endret av at jeg la til neroaac støtte i k3b. Men skal sjekke og skrive det opp her.
medlem i 209 måneder
 

Re: Rippe musikk til AAC i KDE

Innleggav geirendre » tir 10.03.2009 23:03

aac er vel ganske belemret med copyright etc.
Nok derfor det ikke virker "out-of-the-box".

men med libfaac0 innstallert så funker det hos meg med ffmpeg.
Kode: Merk alt
sudo aptitude install libfaac0
Eller det som er passende for din distro og pakkebehandler.

Bruker da dette lille scriptet:
Kode: Merk alt
 for i in `ls -1`; do ffmpeg -i $i -acodec libfaac -ab 192000 ${i%.*}.aac ; done
Det vil lage en .aac kopi av alle filene i den mappen du står i.
Bitraten (-ab 192000) kan du endre for å tilpasse størrelse/lydkvalitet.

man ffmpeg for detaljene.

For å rippe fra CD kan abcde være et enkelt kommandolinje alternativ.
Det vil hente Artist/Album/Melodinavn fra en online CDDB base,
og rippe sporene til ønsket format.
Ser ikke ut som den takler aac direkte, så man må kansje
via et annet format først, og så bruke ffmpeg til å konvertere til aac.

:-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Rippe musikk til AAC i KDE

Innleggav sveur » ons 11.03.2009 1:58

Takk. Jeg slet litt med å forstå man ffmpeg... Hvis den må først rippe i abcde og så konvertere i ffmpeg er det vel like greit å bruke k3b. Takk for hjelpen alle mann! Nå er jeg 1/6-veis i rippeprosessen.

EDIT; Nå har jeg lest litt om hi fi transparacy. Ipoden jeg skal rippe musikken til er latterlig stor, 160 gb, og det er ikke så veldig mange album. Så jeg lurer på om det er like godt å rippe til 192 k mp3-er via kommandolinje. Kan noen hjelpe meg med et script som starter å rippe med en gang en ny cd leses? Kanskje jeg kan lære noe også :-)

EDIT 100: mp3 vs aac = 850 000 treff på google... Jeg kan ikke se at aac har noen fordeler annet enn bedre lyd ved lavere bitrate. Det er ikke noe innebyggede sangtekster eller bilder eller annen hokus pokus? Og fancy suffiks?
medlem i 209 måneder
 

Re: Rippe musikk til AAC i KDE

Innleggav ceetux » ons 11.03.2009 3:32

mp3 kan væra ein god idè det, i staden for aac. Med aac så låser du kusina di i stor grad til ipod/itunes/Apple, det er mange (dei fleste?) spelarar som ikkje støtter aac. Vel du mp3 så kan ho lettare gå frå ipod til kva som helst annan spelar ved neste korsveg. Kanskje til og med til ein spelar som støtter Ogg? Og då kan jo du stille gratis opp igjen og konvertere til vårt favorittformat med løfte om "betre" lyd, og få henne inn på den rette vegen. 8-)

Trur ikkje det er nokre store forskjellar når det gjeld tags og liknande, og som du seier så er forskjellane i lyd lite å bry seg med ved høgare bitrate. Kusina di vil heilt sikkert ikkje merke forskjell. Og hundre cdar sa du, jammen er du snill! Trur du ho forstod kor lang tid det ville ta for deg når ho spurte deg?
medlem i 202 måneder
 

Re: Rippe musikk til AAC i KDE

Innleggav geirendre » ons 11.03.2009 10:42

Dersom du setter opp abcde med de rette innstillingene i ~/.abcde.conf
så vil den rippe CDer som settes inn, og spytte de ut når den er ferdig.
Det eneste du trenger å sørge for er at kommandoen abcde kjøres
når du setter i en Lyd-CD.
http://www.andrews-corner.org/abcde.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Rippe musikk til AAC i KDE

Innleggav terjejh » ons 11.03.2009 11:37

ceetux skrev:mp3 kan væra ein god idè det, i staden for aac. Med aac så låser du kusina di i stor grad til ipod/itunes/Apple, det er mange (dei fleste?) spelarar som ikkje støtter aac. Vel du mp3 så kan ho lettare gå frå ipod til kva som helst annan spelar ved neste korsveg. ...snip.......

Jeg ville også gått for mp3 som et mer portabelt musikkformat, og ikke minst kunne velge fritt mht spillere.
Her en tidligere tråd hvor jeg rippet lydsporet fra en (monterbar) musikk-DVD og kodet det til mp3 med ffmpeg:
viewtopic.php?p=1935896#p1935896

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Neste

Returner til KDE



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]