[LØST] Redigere "Steder" menyen

[LØST] Redigere "Steder" menyen

Innleggav Abbyss » søn 09.01.2011 11:00

Godt Nyttår :)
Jeg installerte myUbuntu 10.10R2 på Ubuntu 10.10 for og teste dette programmet.
Det har i ettertid vist seg at Hjemme mappen under menyen "Steder" har endret navn til "Fichiers", og jeg finner ikke ut hvordan jeg kan endre dette. Har Googlet problemet, når jeg drar denne ut på Skrivebordet får den riktig navn. Bokmerket finnes ikke Nautilus (som er logisk da...).
Er det noen som vet hvordan man kan endre dette?

Mvh
Terje
Sist endret av Abbyss den man 10.01.2011 9:29, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Redigere "Steder" menyen

Innleggav Brakkvatn » søn 09.01.2011 14:28

Når man endrer språk i Gnome ved pålogging vil Gnome vanligvis spørre om du vil endre navn på mappene i hjemmekatalogen din. Har du prøvd å endre språket på innloggingskjermen?

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Redigere "Steder" menyen

Innleggav Abbyss » søn 09.01.2011 15:10

Hei og takk for svar.
Nei, jeg har ikke endret språk eller navn innlogging men ser at den er satt opp med norsk, både språk og tastatur.
Da jeg prøvde myUbuntu klikket jeg litt frem og tilbake på valgene men lagret ingenting før jeg avsluttet det.
Men, er det det ikke mulig og kunne editere denne menyen noen steder, jeg har leitet på nett og lokalt på maskinen etter en løsning.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Redigere "Steder" menyen

Innleggav Tertitten » søn 09.01.2011 17:59

Prøv og kjør xdg-user-dirs-update i teminal som normal bruker.
Om du ikke har xdg-user pakken installert så installer denne. (eller hva den nå heter i din dist)

Også, under ~/.config har du filene user.dirs.dirs og user-dirs.locale
sjekk de to filene, user-dirs.locale skal inneholde nb_NO

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Redigere "Steder" menyen

Innleggav Abbyss » søn 09.01.2011 21:36

Takker for svar.
Kjørte xdg-user-dirs-update men ingen endring, sjekket filen du foreslo, de var begge tom så jeg fylte inn nb_NO og logget ut og inn uten det ble noen endring. Men når jeg skulle lagre user.dirs.dirs og user-dirs.locale ble det en haug av error linjer i terminal vinduet (ERROR LINE .....), er det slik at de skal være tom i ubuntu 10.10, at det er andre steder dette må endres, slik det ble med GRUB 2.0 editering. Merkelige greier dette her :-/

Redigert:" error: line 322040: bad flagvector" er feilmelding ved lagring av filene.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Redigere "Steder" menyen

Innleggav Tertitten » søn 09.01.2011 22:01

Edit: Jeg tror nok jeg surrer her nå, places/steder har ingenting med xdg og gjøre (mulig locale filen har det?), det er mulig det er en eller annen gconf setting..

"Men når jeg skulle lagre user.dirs.dirs og user-dirs.locale ble"
Akkurat hva mener du med å "lagre" her ?
Slik ser min user-dirs.dirs ut (jeg skrev feil i sted, altså user-dirs.dirs ikke user.dirs.dirs)
Kode: Merk alt
# This file is written by xdg-user-dirs-update
# If you want to change or add directories, just edit the line you're
# interested in. All local changes will be retained on the next run
# Format is XDG_xxx_DIR="$HOME/yyy", where yyy is a shell-escaped
# homedir-relative path, or XDG_xxx_DIR="/yyy", where /yyy is an
# absolute path. No other format is supported.
#
XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/Desktop"
XDG_DOWNLOAD_DIR="$HOME/Nedlastinger"
XDG_TEMPLATES_DIR="$HOME/Maler"
XDG_PUBLICSHARE_DIR="$HOME/Offentlig"
XDG_DOCUMENTS_DIR="$HOME/Dokumenter"
XDG_MUSIC_DIR="$HOME/Musikk"
XDG_PICTURES_DIR="$HOME/Bilder"
XDG_VIDEOS_DIR="$HOME/Videoklipp"

Det er mulig du rett og slett kan lime inn dette i filen ..
Jeg er riktignok på KDE, men jeg mener bestemt at både gnome og KDE bruker samme filer og at de befinner seg i samme mapper..

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Redigere "Steder" menyen

Innleggav Abbyss » man 10.01.2011 9:28

Er vist flere som surrer her... hehe :rolls eyes:
Grunnen til at "user-dirs.dirs og user-locale.dirs var tom, var fordi jeg brukte "gedit" i roten av hjemme mappen min og ikke i " ~/.config" slik jeg skulle...
Og siden de var tom skrev jeg inn nb_NO og lagret, det var da denne error meldingen kom.

Men problemet er løst nå. Jeg åpnet kjørte gconf-editor og søkte etter "home" til jeg fant "/apps/nautilus/desktop/home_icon_name", der var det bare og bytte verdien fra "Fichiers" til "Hjem" og problemet var løst :)
Takker så mye for hjelpen!

Terje

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 


Returner til GNOME



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]