Ubuntu 10.04 på MacBook Pro 6,2

Re: Ubuntu 10.04 på MacBook Pro 6,2

Innleggav omaha » fre 15.10.2010 11:30

Hva slags batteritid kan en egentlig forvente med en Macbook pro 15?

5-6 t med "normal" bruk i OSX?
Hvordan er batteritiden med Ubu?

Ikke noen eksakt vitenskap, men en indikasjon ville ha vært kjekk.
medlem i 205 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 på MacBook Pro 6,2

Innleggav ak » fre 15.10.2010 13:35

I OS X er det skjermen som drar mest, setter du lysstyrken ned til det laveste (som er greit lesbart innendørs) kan du lese PDFer i 9 timer.

Jeg pleier å kunne jobbe i ca 4-5 timer når jeg holder på med utvikling, dvs litt kompilering involvert.

I Ubuntu er GPUen aktiv hele tiden, og det gjør maskinen merkbart varmere. Jeg ville ikke forventet mer enn 3 timer, men jeg pleier av den grunn å gå over til OS X hvis jeg vet at det er langt til neste stikk.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 på MacBook Pro 6,2

Innleggav omaha » fre 15.10.2010 14:06

Ok - takk skal du ha.

Det ligger vel en innebygd intel GPU i denne - er det ikke mulig å anvende den som default i Ubuntu? DVS ikke "Switchable".

Tipper Macbook Pro slippes med Nvidia Optimus den 20 - det gir kanskje litt bedre batteritid. (Lenovo kom med nye maskiner med optimus for kort tid siden). Haken er at Nvidia propietære linuxdriver ikke støtter optimus - og i følge phoronix kommer de ikke til å gjøre det heller. (Men det har de jo sagt før).
medlem i 205 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 på MacBook Pro 6,2

Innleggav ak » fre 15.10.2010 14:10

Jeg er usikker på om jeg kan tvinge å bruke den innebygde. Tidsskjemaet mitt er litt for stramt til å kjøre sånne tester på sånt nå.

En annen mulighet er å kjøre Ubuntu i en virtuell maskin under OS X. Men årsaken til at jeg liker Ubuntu bedre enn OS X (foruten at jeg kan teste serverprogrammene under realistiske omstendigheter) er at Ubuntu føles mere snappy, og det gjør det ikke når du kjører det i en vm.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 på MacBook Pro 6,2

Innleggav omaha » fre 15.10.2010 14:17

Oki - takk skal du ha.

Får fundere litt på hva jeg skal gjøre etter jeg har sett hva Apple oppdaterer med.
medlem i 205 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 på MacBook Pro 6,2

Innleggav deathuser » fre 15.10.2010 22:58

Har laget en egen partisjon til linux på macbook pro´en nå, formatert til fat32 og instalert refit, men får ikke valg om å boote fra ubuntu 10.10 sin livecd i hele tatt...... Noen som kan hjelpe meg?

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 på MacBook Pro 6,2

Innleggav ak » lør 16.10.2010 10:05

Hold c knappen inne når maskinen starter.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 på MacBook Pro 6,2

Innleggav omaha » lør 16.10.2010 11:03

Ser at de nå oppgir en batteritid på 6t 36min for en thinkpad T410 med Nvidia Optimus (sømløst bytte mellom integrert GPU og separat GPU). Forrige versjon ble oppgitt til 5t med samme batteri (6cell som ikke stikker ut). Nvidia oppgir inntil 30% lengere batteritid med Optimus.

Har tittet litt på både nye og brukte Macbook pro, men jeg blir igrunn forbauset om ikke de nye får Optimus. Det burde borge for at en ny versjon vil få oppgitt 10-11 timer eller 6-7t max reelt. Brukt blir mindre interessant for å si det slik.

Det bringer oss til Linux, Xorg m/tilbehør, grafikkdrivere, schedulers ++. Det er vel neppe noen tvil om at mobilitet er helt sentralt for personlige brukere, med avanserte mobiler, nettbrett, minimaskiner og bærbare.

Dette har allerede begynt å bli en akilleshæl for Linux, og kommer til å bli det i mye større grad fremover om ikke utviklingen forseres. Torvalds er såvidt jeg har forstått ikke særlig ivrig på å prioritere workstationegenskaper fremfor serveregenskaper i kernel.

For meg er batteritid en ikke så rent liten kjepphest og en teknologisk utvikling jeg svært gjerne vil ha med meg....
medlem i 205 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 på MacBook Pro 6,2

Innleggav deathuser » lør 16.10.2010 13:46

Fikk endelig til å instalere ubuntu på macbook pro`en nå :)

Fant ut hva feilen var også... Hadde prøvd å brenne iso filen med toast titanium, og antageligvis valgt noe feil for når jeg satte cden i en windows pc så jeg at den ikke hadde brent iso filen som et image. Fikk brent iso filen som image ved hjelp av diskutilty :)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 på MacBook Pro 6,2

Innleggav ak » ons 20.10.2010 22:44

Jeg har mine tvil til Linux på ikke-spesialiserte laptoper. Kanskje med økende konsolidering i halvlederindustrien, på desktop siden er det rett og slett for mye drivere og korte utviklingssykluser. Men skal de lage drivere til Android og WebOS kan de vel lage det til vanlig også.

Den nye Macbook Air som ble lansert i dag er nok en pekepinn på hva som kommer; gamle komponenter i fresh innpakning.

Jeg oppgraderte til 10.10 i kveld og sjekket samtidig en del etter Intel GPU/IGPen. Såvidt jeg kan se er ikke den tilgjengelig fra Linux, overhodet. Har heller ikke funnet noe litteratur på det.

Positivt var at wifi fungerte bra nå (med standard NM), selv om det bruker en lukket versjon av driveren inntil videre, og nouveau driveren ser også bra ut. fn-tasten fungerte ikke av seg selv.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 på MacBook Pro 6,2

Innleggav josi » ons 20.10.2010 22:52

Det bringer oss til Linux, Xorg m/tilbehør, grafikkdrivere, schedulers ++. Det er vel neppe noen tvil om at mobilitet er helt sentralt for personlige brukere, med avanserte mobiler, nettbrett, minimaskiner og bærbare.

Dette har allerede begynt å bli en akilleshæl for Linux, og kommer til å bli det i mye større grad fremover om ikke utviklingen forseres. Torvalds er såvidt jeg har forstått ikke særlig ivrig på å prioritere workstationegenskaper fremfor serveregenskaper i kernel

Kanskje Meego kan resultere i positive ringvirkninger her...?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Forrige

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]